Auteur Topic: Waterloopje in Mepperdennen  (gelezen 878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sannah

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Vrouw
  • Klagen is zinloos: doe iets of vergeet
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2013, 20:52:10 »
Jemig wat leerzaam dit!  :dankk2:

@ Cire: Exif gegevens zijn: f20, 1/20, ISO 200, belichtingsafwijking +5 (niet ingesteld.. ), 55 mm.

@ SanderKikkert: mooie foto's! Ik vind ze beiden veel hebben. De eerste is inderdaad mooi door zijn zachtheid terwijl de tweede wellicht meer het reële beeld/sfeer weergeeft. Ik ga eens kijken of ik wat met deze foto in de nabewerking kan doen en wat daar het resultaat van is. Misschien wordt het niet beter maar een beetje experimenteren kan gaan kwaad  ;). Licht is inderdaad erg belangrijk! Ik denk dat dat naast een verkeerd en het niet gebruiken van een statief, mijn grootste struikelblok is. Ik ben er wel wat mee bezig maar ik merk dat ik hier nog veel in te leren heb.
Bedankt voor de tips! Zodra het weer een beetje 'normaal' is (lees boven het vriespunt) ga ik naar buiten om jullie aanwijzingen te proberen. Camera vandaag weer opgehaald dus ik kan weer!!  ;D
Pentax K-30 Pentax 18-55mm en Pentax 55-300mm lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2013, 20:52:10 »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2013, 16:04:02 »
Wat kan hier aan doen?

Deze foto is in mist genomen en dan is de foto natuurlijk een stuk grauwer dan wat ij zag, je ogen zien veel meer (micro)contrast als je daar buiten loopt.
Mist in ieder geval niet onderbelichten want dan komt er in de nabewerking teveel ruis naar boven, die weer de boel nog onscherper maakt. Je kan proberen in de nabewerking nog wat locaal contrast ( 'clarity' in Lightroom) toe tevoegen om de foto wat meer pit te geven. Maar bedenk ook hierbij dat het soms juist mooi is om het zachte te laten bestaan, maar bijvoorbeeld de boel weer wat minimaler te houden.

Het 'mooie' en tegelijkertijd ook het lastige van landschappen is dat het een hele uitdaging is om weer te geven wat je nou precies zag en ervoer, maar je hebt één voordeel, je onderwerp loopt tenminste niet weg of zo  :lolk: Alleen is het beste licht (wat een foto totaal kan maken of breken) er soms maar enkele minuten....

Hier een voorbeeldje van een foto in de mist die bewust vaag is gelaten en eentje die ik meer lokaal contrast heb gegeven, volgens mij beide in hetzelfde soort omstandigheden geschoten als je voorbeeld:


Mistrees by Kickmansch, on Flickr



Still Standing in the Fall by Kickmansch, on Flickr
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2013, 15:46:24 »
vraag: Als ik een foto van een landschap maak, ben ik nooit tevreden over het resultaat (behalve dat er nu stof op zit). Op een of andere manier zit er niet voldoende scherpte-diepte in de foto en registreert het een andere sfeer dan ik zelf heb ervaren. Zie foto hieronder:

Ik vind de foto die ik nu zie, dat mistige landschap, gewoon heel fraai.
Juist hier vind ik een mooie diepte in de foto. De voorste takken zijn scherp daarna verloopt de scherpte beperkt en vooral de mist suggereert een grote ruimte. Een stemmige foto.
Helaas zie ik geen exif info
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline ouwedeur

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 799
  • Geslacht: Man
  • i shoot raw.
    • mijn website
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2013, 12:19:54 »
Bedankt voor alle reacties en tips!! Landschapsfoto's vind ik zooo lastig! Maar met jullie tips ga ik verder. Foto 2 heb ik eerst gemaakt en omdat ik deze niet top vond, ben ik de volgende dag terug gegaan en heb ik foto 1 geschoten. Daarbij heb ik in de gaten gehouden dat ik niets op de voorgrond heb staan. Volgende keer neem ik mijn statief mee, gebruik ik een kleiner diagfragma en ga ik experimenteren met de belichting om de details mooier te krijgen.

Nog een vraag: Als ik een foto van een landschap maak, ben ik nooit tevreden over het resultaat (behalve dat er nu stof op zit). Op een of andere manier zit er niet voldoende scherpte-diepte in de foto en registreert het een andere sfeer dan ik zelf heb ervaren. Zie foto hieronder:


Wat kan hier aan doen?

je zegt het eigenlijk zelf al, kleiner diafragma is meer scherpte diepte je hebt dan wel weer wat meer licht nodig en dan is een statief of hogere iso wel nodig
zal ik persoonlijk voor het statief gaan  :) maar de foto heeft wel wat zo  ;)
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Sannah

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Vrouw
  • Klagen is zinloos: doe iets of vergeet
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2013, 11:54:34 »
Bedankt voor alle reacties en tips!! Landschapsfoto's vind ik zooo lastig! Maar met jullie tips ga ik verder. Foto 2 heb ik eerst gemaakt en omdat ik deze niet top vond, ben ik de volgende dag terug gegaan en heb ik foto 1 geschoten. Daarbij heb ik in de gaten gehouden dat ik niets op de voorgrond heb staan. Volgende keer neem ik mijn statief mee, gebruik ik een kleiner diagfragma en ga ik experimenteren met de belichting om de details mooier te krijgen.

Nog een vraag: Als ik een foto van een landschap maak, ben ik nooit tevreden over het resultaat (behalve dat er nu stof op zit). Op een of andere manier zit er niet voldoende scherpte-diepte in de foto en registreert het een andere sfeer dan ik zelf heb ervaren. Zie foto hieronder:



Wat kan hier aan doen?
Pentax K-30 Pentax 18-55mm en Pentax 55-300mm lenzen

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2013, 16:12:46 »
Ik vind 1 ook beter als 2.
Al vind ik wel dat foto 1 wat meer pit mag gebruiken. mischien iets ander uitsnede om beekje iets meer onder de aandacht brengen.
Bij foto 2 is de onscherpte onderin inderdaad hinderlijk.

Wat Sander al zei, de tril functie van de sensor gebruiken om hem schoon te houden. En als het niet helpt, zijn er hele goede sets swabs te koop om de sensor schoon te maken. Je moet het maar durven (heb het zelf al meerdere keren gedaan, en geen problemen ondervonden)

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2013, 15:29:29 »
Hoi Sannah,

Een (klein) beetje vuil op de sensor krijg je er toch ook wel af door de schoonmaak (tril) functie van de camera zelf te gebruiken ?, maar goed schoonmaken kan nooit kwaad.

Over de landschapjes, eerst wat algemene tips:

> eigenlijk gewoon altijd statief gebruiken want:
> omdat je voor zoveel mogelijk scherptediepte toch wel vaak tot F11, of max F16 moet gaan en de iso zo laag mogelijk moet houden voor de beeldkwaliteit worden de sluitertijden te lang om uit de hand te schieten.
> tuurlijk kun je ook wel eens een detail eruit pakken en dat juist met zeer beperkte scherptediepte fotograferen, uit de hand gaat dan wel.

Foto 1
Scherptediepte is prima, waarom ook niet bij foto 2 F11 minimaal gepakt dan had je daar niet die onscherpe voorgrond gehad, mits juist gefocust.

Foto 1 en 2
Over het algemeen is het dynamisch bereik van de meeste landschapsfoto's te hoog voor het bereik van de camera sensor, zelfs voor die van bv. de K5/K30 die toch ontzettend goed scoort op dat gebied. De lucht is gewoon te fel over het algemeen om ook de meer in de schaduw gelegen gedeeltes er gedetailleerd op te krijgen. Beide foto's hebben hier naar mijn idee behoorlijk last van, bij de tweede kijkt dat ook niet lekker zoals Cire aangeeft. (In het 'echt' zag je deze beide scenes ook heel anders, de lucht was gewoon in orde, komt omdat het menselijk oog een dynamisch bereik heeft wat met tot nu toe nog nooit heeft kunnen evenaren ;-)

Om dit tegen te gaan kun je twee dingen doen:

1: meerdere identieke opnames (statief!) maken met verschillende belichtingen (1tje te donker, 1tje normaal en 1tje te licht) en die combineren middels software om van elke de best belichte stukken te pakken, zodat je uiteindelijke plaatje er net zo uitziet als hetgeen je zelf waarnam. Dit wordt ook wel HDR genoemd, zie ook de bijzonder goede uitleg van Mike (Newmikey) hierover elders op dit forum.  Je kunt dit trouwens ook via de camera doen !, hoewel ik daar zelf de resultaten niet mooi genoeg van vind.

2: Als de scene het toelaat (in dit geval niet overigens) kun je ook met filters werken om de lucht te temperen zodat uiteindelijk de hele foto goed belicht is.

En uiteraard kun je ook door de compositie zorgvuldig te kiezen ervoor zorgen dat je ook met 1 opname de scene goed belicht kan krijgen, (licht van de zijkant bv.) en het hoeft in sommige gevallen natuurlijk geen probleem te zijn dat er veel schadum in een foto zit bijv. bij tegenlichtopnames bij lage zon.

Hope this helps, groetjes Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2013, 15:04:11 »
Sannah,
Ik vind 1 veel sterker dan 2
Bij 2 wordt je afgeleid door het heldere licht bovenin, de foto is ook minder "stabiel" door het vertikale formaat, ook de grote onscherpe hoek rechts onder speelt daarbij een rol.
Fot 1 is spannend door het licht in het midden; je hebt dat als het ware gevangen en omsloten door donkere delen.
De foto kijk best lekker en op de een of andere mannier verwacht je dat er wat staat te gebeuren.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Sannah

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Vrouw
  • Klagen is zinloos: doe iets of vergeet
Waterloopje in Mepperdennen
« Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2013, 22:47:06 »
Tijdens een wandeling kwam ik dit waterloopje tegen. Gelukkig had ik dit keer mijn fototoestel mee. Andere natuurfoto's zijn helaas mislukt.  :-[ Vuil op de sensor.. Toestel wordt nu bij dealer schoongemaakt. Tips? Graag!

Foto 1:

F11, 1/100, ISO 800, 55 mm

Foto 2:

F5.6, 1/100, ISO 320, 55 mm
Pentax K-30 Pentax 18-55mm en Pentax 55-300mm lenzen