Auteur Topic: Zonsopkomst am Niederrhein  (gelezen 531 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2013, 22:42:37 »
Ik heb er nog eens goed naar gekeken, twee dingen vallen op.
De voorgrond is nu bijna zwart geworden, maar daarvan vond ik de eerste versie mooier, dat er nog wat zichtbaar is van de voorgrond.
En ik zou zelf de zon niet doormidden hebben geknipt, maar zoveel mogelijk rechts nog wat lucht laten....
En dan zou ik graag een Photoshop wizard als Cire of een bewerkings tovenaar als NewMikey willen zijn, dan valt er nog wat te klonen.
Maar voor het gevoel, kom ik aan zoiets, waarbij ik Photoshop Elements het fotoformaat 8x13 gekozen heb voor de verhouding:

Nieder_voorbeeld by OudjesEric, on Flickr
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2013, 22:42:37 »

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2013, 19:44:37 »
Al doende leert men. Weinig tijd, toch weer even met het RAWbestand aan de gang geweest. Fijn Eric dat je meedenkt.



Groeten,
Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2013, 13:04:21 »
Ik denk dat de electriciteitsmasten me het meeste storen in deze versie.
Die windmolens geven inderdaad een mooi silhouet en combineren prima met de zwerm vogels en de zonsopkomst.
Daarin zit een mooie parallel waar natuur en techniek gebruik maken van lucht en wind.
De electriciteitsmasten hebben voor mij te veel details en verstoren voor mij het evenwicht.

Die rechtse mast kan er misschien af en dan zijn de kleinere masten eenvoudiger te bewerken.
Dan is alleen de plek waar de zon staat te veel aan de rechterkant terecht gekomen....
Lastig...
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2013, 13:07:54 door OudjesEric »
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2013, 20:09:20 »
Werd in eerste instantie gegrepen door het beeld van de silhouetten en de zwerm vogels. Door jouw reactie denk ik ook aan 'horizonvervuiling'. En aan verschillende vormen van energie: wind, zon en traditionele masten.
Techniek; wellicht ook de nabewerking. Ik zal eens experimenteren met alternatieven in Photoshop, inclusief bijsnijden.

Dank voor de reactie, Eric.

Groeten,
Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2013, 10:02:08 »
Dat is een mooi en lelijk beeld tegelijk.
Natuur en techniek staan hier samen, maar de combinatie is vreemd, maar dat is ws ook de reden waarom je hem laat  zien.
Toevallig had ik de foto zo staan dat ik een stuk weiland aan de onderkant miste en dat vond ik wel mooier.
Links en rechts valt er niet veel te snijden zonder het beeld te verstoren, de uitsnede zou nog breedbeeld (9:16) kunnen worden.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Zonsopkomst am Niederrhein
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2013, 22:07:21 »
Net even over de grens begon de dag zo:



Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10