Een flitser voor fotograferen van een dier dat op ongeveer een meter of 5 tot 10 van je af staat?
Bij een dier gebruik ik nooit een flitser, ze schrikken zich een hoedje. Dat is dierenmishandeling. Daarnaast zie ik het effect op die afstand ook niet echt met een 150-500 op je camera
Maar dat kan aan mij simpele Pentax gebruiker liggen
Wellicht dat Canon flitsers een groter bereik hebben?
Flitsen van dieren kan in daglicht geen kwaad hoor, de ene diersoort reageert er anders op dan de andere dat is wel zo.
Heel veel wildlife fotografen gebruiken een invulflits, in sommige situaties (zoals in een oerwoud) kun je niet anders.
Het bereik/kracht van je flitser kun je opkrikken met een betterbeamer, werkt prima maar is niet altijd even mooi omdat je beeld heel plat kan worden.
Je kunt zo'n betterbeamer ook inzetten om je sluitertijd enorm te verkorten, bijv. naar 1/4000 o.i.d. waar je zonder flitser niet verder komt dan bijv. 1/500.
De welbekende foto's van ijsvogels met bevroren vleugels kun je op deze manier maken (alhoewel het alsnog een behoorlijk lastige klus blijft
)
Ik ben het dan ook met Kees eens dat het mooier was geweest met een flitser.
Toch vind ik het alsnog een leuk shot alleen zou ik de witbalans wel neutraliseren, hij is nu aan de groene kant.
Komt vast door de bomen
maar toch :angel: