Auteur Topic: slecht nieuws uit de fotowereld  (gelezen 837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serpiente

  • Gast
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2014, 00:26:50 »
In 2008 kocht iedereen met twee handen een DSLR. Dat is nu anders. Crisis en de vooruitgang stagneert naar mijn idee (voor de massa dan).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2014, 00:26:50 »

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2014, 22:30:36 »
Mijn broer heeft ook een Canon 1100D gekocht bij BCC, koste inc 18-55mm en 75-300mm 399,- € kreeg hij ook nog een dagje cameracursus bij. Kan toch weinig marge/winst meer opzitten, zeker niet omdat zoals Lennart aangeeft als ze er niets meer bijkopen.
Overigens zit er geen zonnekappen bij.
Ik heb de camera en lenze gezien en vastgehouden, ziet er leuk uit maar heeft een heel hoog plastic gehalte, ook de lenzen zijn volgens mij geheel van plastic.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2014, 20:52:27 »
- Veel meer jongeren gebruiken hun smartphone inderdaad en die kopen geen compact camera meer. Doorgroei van compact naar DSLR is daarom denk ook minder geworden.

Naar mijn idee valt dit wel mee in mijn leeftijdsgroep. Veel slaan tegenwoordig echter de compact stap over. Ze gaan naar de Mediamarkt en kopen hier zo'n standaardpakket. Het gaat hier om de meest goedkope DSLR's zoals de Canon 1100D. Hierna kopen ze er echter nooit meer iets extra's aan lenzen en dergelijke bij. Op deze standaardpakketten zit echter nauwelijks marge. Zeker als je ze niet per pallet in de winkel zet zoals Mediamarkt maar in kleinere hoeveelheden inkoopt
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2014, 20:55:37 door LennartKm »


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2014, 20:47:33 »
Naar mijn idee een combinatie van verschillende factoren:
- Aantal fotografen die met een wat meer geavanceerde camera en accessoires werkt neemt niet toe (wellicht eerder af).
- Diezelfde fotografen investeren wellicht ook minder snel dan vroeger in een nieuw model en nieuwe accessoires.
- Veel meer jongeren gebruiken hun smartphone inderdaad en die kopen geen compact camera meer. Doorgroei van compact naar DSLR is daarom denk ook minder geworden.
- Kwaliteit in een foto wordt steeds minder belangrijk gevonden door het grote publiek. Een onscherp kiekje met de smartphone op Feestboek voldoet vaak al.
- De economische crisis heeft nog steeds naweeën. Veel bedrijven liepen al slecht en dit soort beslissingen stel je vaak zo lang mogelijk uit tot het echt niet meer gaat.
- Als bedrijven groeien, dan gaan ze veelal boven hun stand leven en als het dan even tegenvalt, gaat het ook direct slecht.
- Konijnenberg was niet bepaald altijd de goedkoopste.
- Veel hangt tegenwoordig af van de service en de klantbinding. Daar ken ik Konijnenberg niet goed voor, maar over algemeen wordt dat wel steeds belangrijker.

Toch jammer voor de werknemers die het betreft.


bbwijdieks

  • Gast
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2014, 20:33:05 »
Ik denk dat het ook komt door de langzame technologische vooruitgang, 'de economische crisis', het verband tussen deze 2 en de financiering.
Een DSLR met 5 jaar oude techniek aan boord gaat nog steeds prima mee en doordat het 'crisis' is wordt er meer 2ehands gekocht (mede doordat het oude spul ook nog goed mee kan).
Konijnenberg heeft ongetwijfeld ook een hoop vaste kosten op de balans staan (panden & personeel) als de verkopen slechts een paar % terugvallen kan dat al gigantisch in je nadeel werken (hefboomwerking  ;) ).
In een pand kun je moeilijk kosten gaan snijden in (vast) personeel helaas wel.........dit is echter nog geen garantie dat het is opgelost.
Er zullen ongetwijfeld ook nog een hoop kosten naijlen door dit besluit........en dan nog te bedenken wat de externe gevolgen hiervan zijn.
Als de consument hiervan op de hoogte is zal dit ook sterk in de aankoopbeslissing meewegen.
Het wordt er niet beter op om het zo maar te zeggen

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2014, 19:58:28 »
Klopt. Zal mij benieuwen hoe de andere winkels zich gaan houden (Cameranu lijkt bijvoorbeeld altijd wel erg druk)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2014, 19:58:04 »
Altijd vervelend , zeker voor voor het personeel. Ik zet wel vraagtekens bij de reden die ze aanvoeren. Iemand met interesse in fotografie zal naar mijn mening echt wel investeren in een kitsetje à 1100d van Canon of een K500 van Pentax en laat fotografie echt niet over aan een gsm met een camera waarbij de kwaliteit nog steeds te wensen overlaat. De harde kern gsm verslaafden zal voor een fotootje waarschijnlijk niet overstappen naar een "echte" camera. Daarnaast wil b.v. de familie Klein (oa Camera.nl) nog steeds uitbreiden met de wens binnenkort een aantal zaken te openen van Foto Klein. Dit zou hen ook moeten raken want ook in Zuid Holland heeft men toch ook smartphones  :-\. Denk dat er meer gaande is dan ze aanvoeren maar ja wie ben ik.

Gr Sander


RonHendriks

  • Gast
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2014, 19:39:39 »
Kamera Express is in 2013 ook even langs de afgrond gelopen. De totale camera markt is in korte tijd gehalveerd, dus daarmee is er minder markt voor de toch al op vaak lage marges gerichte internetshops. Die krimpende cameramarkt gaat nog kleiner worden de komende twee jaar.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2014, 19:32:54 »
Hetzelfde gebeurde in Maastricht bij Grauss.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2014, 19:08:37 »
Heel erg sneu voor het personeel.

Zelf krijg ik door deze zin:

Citaat
Foto Konijnenberg is de afgelopen jaren hard gegroeid.

een beetje het idee wat ik bij veel bedrijven heb. Er wordt teveel gericht op snelle winst en niet op de langdurige opbouw van een stevige ondergrond. Heb zelf geen informatie over Konijnenberg maar dit beeld krijg je er wel van.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
slecht nieuws uit de fotowereld
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2014, 19:01:29 »