Auteur Topic: Grijsfilter gebruik  (gelezen 587 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Grijsfilter gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 21:48:02 »
Klopt. Daarnaast kan soms je filter de beperkende factor zijn. Je kan dan als snelste 1/180 hebben wil hij nog flitsen tijdens je foto.
Op de Benro stand bij de PI zat ik daardoor ook op ISO100 en F8..... F2,4 was veel mooier geweest maar dat lukte gewoon niet door de hoeveelheid licht (wat nodig was om het model mooi te belichten)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2014, 21:48:02 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2014, 21:48:02 »
Klopt. Daarnaast kan soms je filter de beperkende factor zijn. Je kan dan als snelste 1/180 hebben wil hij nog flitsen tijdens je foto.
Op de Benro stand bij de PI zat ik daardoor ook op ISO100 en F8..... F2,4 was veel mooier geweest maar dat lukte gewoon niet door de hoeveelheid licht (wat nodig was om het model mooi te belichten)

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

RonHendriks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2014, 21:45:32 »
Als er ook nog geflitst wordt kan het zijn dat je je sluitertijd binnen de perken moet houden voor het aansturen van de flitser. Met superveel licht heb ik wel eens f1.4, iso80 en 1/8000ste gebruikt en dan zit je dus echt aan alle randen van de mogelijkheden.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2014, 21:45:32 »
Als er ook nog geflitst wordt kan het zijn dat je je sluitertijd binnen de perken moet houden voor het aansturen van de flitser. Met superveel licht heb ik wel eens f1.4, iso80 en 1/8000ste gebruikt en dan zit je dus echt aan alle randen van de mogelijkheden.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2014, 21:31:35 »
Grijsfilters en polafilter zijn volgens mij de enigste nuttige filters  ??? :evil: :schaam:

Met een grijsfilter breng je dus de hoeveelheid licht die binnenvalt omlaag, waardoor je dus bv een groter diafragma kunt gebruiken of een langere sluitertijd, maar ook nog je iso verhogen als daar behoefte aan zou zijn.
Mooi neveneffect is dat de kleuren mooier door kleuren (ik weet niet of ik het goed omschrijf) wolken komen mooier uit door gebruik van een grijsfilter.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2014, 21:31:35 »
Grijsfilters en polafilter zijn volgens mij de enigste nuttige filters  ??? :evil: :schaam:

Met een grijsfilter breng je dus de hoeveelheid licht die binnenvalt omlaag, waardoor je dus bv een groter diafragma kunt gebruiken of een langere sluitertijd, maar ook nog je iso verhogen als daar behoefte aan zou zijn.
Mooi neveneffect is dat de kleuren mooier door kleuren (ik weet niet of ik het goed omschrijf) wolken komen mooier uit door gebruik van een grijsfilter.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2014, 10:38:18 »
Niet te vergeten de hooglichten omlaag zodat je een gelijkmatige belichting hebt.

dat doe je met een grijsverloop filter, niet met een neutrale grijsfilter.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2014, 10:38:18 »
Niet te vergeten de hooglichten omlaag zodat je een gelijkmatige belichting hebt.

dat doe je met een grijsverloop filter, niet met een neutrale grijsfilter.

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2014, 17:43:34 »

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2014, 17:43:34 »

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2014, 16:52:16 »
als het een hele zonnige dag is, en hij een hele grote opening gebruikt dan niet. kan bijna geen sluitertijd tegenop.
Maar het kan ook zijn dat hij samen met groot diafragma ook wat langzamere sluitetijd wil, voor bv beweging in het haar.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2014, 16:52:16 »
als het een hele zonnige dag is, en hij een hele grote opening gebruikt dan niet. kan bijna geen sluitertijd tegenop.
Maar het kan ook zijn dat hij samen met groot diafragma ook wat langzamere sluitetijd wil, voor bv beweging in het haar.

paultje2

• Gast
Grijsfilter gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2014, 16:37:34 »
Beste forumleden,
Iets wat ik mij afvroeg...
Laatst zag ik een fotograaf aan het (modellen-) werk op een zonnige dag. Hij gebruikte een grijsfilter om een groter diafragma opening te kunnen kiezen en daardoor minder dieptescherpte neem ik aan.
Kan je ipv een grijsfilter niet gewoon een snellere sluitertijd kiezen om hetzelfde effect te bekomen?
Graag jullie advies.

Paul (beginnend foto-amateur)

paultje2

• Gast
Grijsfilter gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2014, 16:37:34 »
Beste forumleden,
Iets wat ik mij afvroeg...
Laatst zag ik een fotograaf aan het (modellen-) werk op een zonnige dag. Hij gebruikte een grijsfilter om een groter diafragma opening te kunnen kiezen en daardoor minder dieptescherpte neem ik aan.
Kan je ipv een grijsfilter niet gewoon een snellere sluitertijd kiezen om hetzelfde effect te bekomen?
Graag jullie advies.

Paul (beginnend foto-amateur)