Auteur Topic: Waarom,  (gelezen 2364 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re: Waarom,
« Reactie #54 Gepost op: 10 december 2014, 17:42:38 »
Tja, je vindt iets mooi of niet! Gelukkig maar, anders zou iedereen dezelfde foto's maken. En je hoeft het ook niet mooi te vinden. Het gaat erom dat hetgeen jij doet met je eigen foto's, jij zelf ook mooi vindt. Zoalng je zelf tevreden bent met je eigen werk is het goed, toch? Tenzij je beroepsmatig fotografeert en de opdrachtgever tevreden moet zijn natuurlijk...

En verder: omdat het kan... ;)! En er kan zoveel meer dan vroeger...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waarom,
« Reactie #54 Gepost op: 10 december 2014, 17:42:38 »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #53 Gepost op: 9 december 2014, 09:59:44 »
Ik vind dat alles naast elkaar kan bestaan. Misschien wat hoogdravend, maar mij gaat het om het "beeld". En dat een compleet kapotgeshopte foto zijn, mag zelfs digital art zijn of een analoge ingescande straatfoto...

daar ga ik helemaal in mee, voor mij gaat het uiteindelijk om het beeld, hoe hij tot stand is gekomen maakt mij echt niet uit. Als ik het maar mooi vind.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Waarom,
« Reactie #52 Gepost op: 9 december 2014, 09:20:16 »
Beelden zeggen meer dan woorden.
Madonna met en zonder photoshop op twitter: klik
De jaren gaan tellen... :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Waarom,
« Reactie #51 Gepost op: 9 december 2014, 05:44:51 »
Ik vind dat alles naast elkaar kan bestaan. Misschien wat hoogdravend, maar mij gaat het om het "beeld". En dat kan een compleet kapotgeshopte foto zijn, mag zelfs digital art zijn of, aan de andere kant van het spectrum, een analoge ingescande zwart/wit straatfoto...
« Laatst bewerkt op: 11 december 2014, 05:36:45 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Serpiente

  • Gast
Re: Waarom,
« Reactie #50 Gepost op: 8 december 2014, 23:07:49 »
Niets mis, maar er is ook niets mis met wat experimenteren. Ik probeer een 'signature' te vinden, maar met wildlife fotografie ben je ook afhankelijk van je onderwerp. :)

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Waarom,
« Reactie #49 Gepost op: 8 december 2014, 23:05:39 »
Ik vroeg me alleen af of ik nou zachtjesaan de enige ben die er zo over denkt :)

Nee hoor  ;) waarmee ik niet wil beweren dat ik weet wat jij dan bedoelt met de 'gewone foto' maar wel wil zeggen dat ik denk dat er genoeg mensen zijn die een naturel benadering mooi vinden, wat dat dan ook moge zijn.
Ik las in een discussie over HDR, weet niet meer waar dat nou was dat iemand in de USA die redelijk veel prints verkocht en zo leuk bijkluste naast z'n pensioen (wel met een 645D overigens, een goed pensioen vermoedelijk  :o ) verreweg de hoogste verkopen haalde met foto's (landschappen en stillevens) waarvan hij bewust, naast de versie voor zichzelf een stevige HDR had gemaakt. Voor mij vertaalt dat als: het gemiddelde publiek op een kunstmarkt is simpelweg gecharmeerd van de HDR look, van mij mogen ze, kunnen ze dat lekker naast dat zigeunerinnetje met de traan hangen  :lolk:
Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #48 Gepost op: 8 december 2014, 22:51:23 »
Sander ik wilde helemaal geen discussie beginnen over wel of geen HDR, ik vroeg me af waarom de tendens is dat een 'gewone' foto blijkbaar niet meer mooi genoeg is.
Uiteraard is deze stellig overtrokken, maar je begrijpt wat ik bedoel
En maak je vooral geen zorgen dat ik geen, in mijn ogen!, overdreven bewerkte foto's kan vinden op het net of waar dan ook.
Mocht het zo zijn dat ik niks meer kan vinden, dan kijk ik wel door mijn eigen fotomapjes, daar zit niks in wat zo bewerkt is.
Geen over-verzadigde kleuren, geen tonemapping, geen hdr, de mensen hebben gewoon rimpels, pukkels en hun ogen twinkelen lang niet altijd  :)

Ik vroeg me alleen af of ik nou zachtjesaan de enige ben die er zo over denkt :)

wat is een "gewone" foto? that's the question

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #47 Gepost op: 8 december 2014, 20:52:22 »
Voor de vele reacties in deze thread valt m.i. allemaal wel iets te zeggen, op welk forum je ook kijkt, de meningen over en de toepassingen van HDR zijn wijd verbreid.
Maar los van de discussie die Henk wilde opstarten over HDR zou mijn vraag aan hem zijn: als je niet voldoende foto's kunt vindendie je leuk vind,..waar kijk je dan precies ?  :) Naar mijn idee zijn er op het internet duizenden (miljoenen ?)  goede foto's te vinden die niet overmatig bewerkt zijn en het gewoon klassiek doen met de belichting die voorhanden was, toegegeven op de gebruikelijke plekken tegenwoordig steeds minder, maar ik kan genoeg vinden om door geïnspireerd te raken.
Daarbovenop vind ik het zelf ook wel fijn om af en toe eens een zwart wit verzameltijdschrift of zo te kopen, vaak is het leuker om een goede zwartwit foto op papier te zien dan op een beeldscherm..
Groeten Sander

Sander ik wilde helemaal geen discussie beginnen over wel of geen HDR, ik vroeg me af waarom de tendens is dat een 'gewone' foto blijkbaar niet meer mooi genoeg is.
Uiteraard is deze stellig overtrokken, maar je begrijpt wat ik bedoel
En maak je vooral geen zorgen dat ik geen, in mijn ogen!, overdreven bewerkte foto's kan vinden op het net of waar dan ook.
Mocht het zo zijn dat ik niks meer kan vinden, dan kijk ik wel door mijn eigen fotomapjes, daar zit niks in wat zo bewerkt is.
Geen over-verzadigde kleuren, geen tonemapping, geen hdr, de mensen hebben gewoon rimpels, pukkels en hun ogen twinkelen lang niet altijd  :)

Ik vroeg me alleen af of ik nou zachtjesaan de enige ben die er zo over denkt :)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Waarom,
« Reactie #46 Gepost op: 8 december 2014, 17:04:31 »
Voor de vele reacties in deze thread valt m.i. allemaal wel iets te zeggen, op welk forum je ook kijkt, de meningen over en de toepassingen van HDR zijn wijd verbreid.

Maar los van de discussie die Henk wilde opstarten over HDR zou mijn vraag aan hem zijn: als je niet voldoende foto's kunt vindendie je leuk vind,..waar kijk je dan precies ?  :) Naar mijn idee zijn er op het internet duizenden (miljoenen ?)  goede foto's te vinden die niet overmatig bewerkt zijn en het gewoon klassiek doen met de belichting die voorhanden was, toegegeven op de gebruikelijke plekken tegenwoordig steeds minder, maar ik kan genoeg vinden om door geïnspireerd te raken.

Daarbovenop vind ik het zelf ook wel fijn om af en toe eens een zwart wit verzameltijdschrift of zo te kopen, vaak is het leuker om een goede zwartwit foto op papier te zien dan op een beeldscherm..

Groeten Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Waarom,
« Reactie #45 Gepost op: 8 december 2014, 15:00:24 »
 :D :D :D

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Waarom,
« Reactie #44 Gepost op: 5 december 2014, 21:27:56 »
Beelden zeggen meer dan woorden.
Madonna met en zonder photoshop op twitter: klik

 :evil: :evil: :angel:

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #43 Gepost op: 5 december 2014, 21:18:50 »
Beelden zeggen meer dan woorden.
Madonna met en zonder photoshop op twitter: klik

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #42 Gepost op: 5 december 2014, 21:18:50 »
Beelden zeggen meer dan woorden.
Madonna met en zonder photoshop op twitter: klik

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #41 Gepost op: 5 december 2014, 21:17:27 »
Klopt, maar ze beslisten wél vooraf waar ze naartoe wilden met hun foto's...
En zwart/wit ? een uur en langer + manuele retouche met penseeltjes (verschrikkelijk vond ik dat)
Met de ontwikkeling van de Z/W film kon je ook wel wat 'spelen' Een ISO 400 film opdrijven naar ISO 1600 bv. 
Blijft wel een feit dat je vooraf moest weten wat je wilde doen.

 
Exactly !

Maar als je nu serieus bent in fotografie, weet je ook vooraf wat je wilt, je doet alleen de bewerking erna. Ik weet bij heel veel foto's al hoe ik hem bewerkt wil hebben als ik op de ontspan knop druk.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1239
  • Geslacht: Man
Re: Waarom,
« Reactie #40 Gepost op: 5 december 2014, 21:17:27 »
Klopt, maar ze beslisten wél vooraf waar ze naartoe wilden met hun foto's...
En zwart/wit ? een uur en langer + manuele retouche met penseeltjes (verschrikkelijk vond ik dat)
Met de ontwikkeling van de Z/W film kon je ook wel wat 'spelen' Een ISO 400 film opdrijven naar ISO 1600 bv. 
Blijft wel een feit dat je vooraf moest weten wat je wilde doen.

 
Exactly !

Maar als je nu serieus bent in fotografie, weet je ook vooraf wat je wilt, je doet alleen de bewerking erna. Ik weet bij heel veel foto's al hoe ik hem bewerkt wil hebben als ik op de ontspan knop druk.

Stout

  • Gast
Re: Waarom,
« Reactie #39 Gepost op: 5 december 2014, 19:42:52 »

Maar ook vroeger in de doka werd er bewerkt. Veel moeilijker en misschien zichtbaarder, maar toch.


Dat kun je inderdaad wel zeggen. Toen ik vroeger (en dat is heel, heel lang geleden) bij Foto Schoonenberg (die hoorapparatenzaak die toen ook nog 2 fotowinkels had) twee hoog achter op de Walenburgerweg in Rotterdam in de Doka zat moest er soms ook flink wat uit de kast worden gehaald (vooral -gedeeltelijk- doordrukken en tegenhouden) om nog een beetje fatsoenlijk foto's op de toonbank te kunnen leggen. Pas toen de camera's met een automatische belichtingsmeter kwamen, zoals de Olympus Pen en Trip, werd het allemaal een stuk makkelijker, want dan had je constant belichte foto's die zo door de afdrukmachine konden worden geproduceerd. 

Stout

  • Gast
Re: Waarom,
« Reactie #38 Gepost op: 5 december 2014, 19:42:52 »

Maar ook vroeger in de doka werd er bewerkt. Veel moeilijker en misschien zichtbaarder, maar toch.


Dat kun je inderdaad wel zeggen. Toen ik vroeger (en dat is heel, heel lang geleden) bij Foto Schoonenberg (die hoorapparatenzaak die toen ook nog 2 fotowinkels had) twee hoog achter op de Walenburgerweg in Rotterdam in de Doka zat moest er soms ook flink wat uit de kast worden gehaald (vooral -gedeeltelijk- doordrukken en tegenhouden) om nog een beetje fatsoenlijk foto's op de toonbank te kunnen leggen. Pas toen de camera's met een automatische belichtingsmeter kwamen, zoals de Olympus Pen en Trip, werd het allemaal een stuk makkelijker, want dan had je constant belichte foto's die zo door de afdrukmachine konden worden geproduceerd. 

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Waarom,
« Reactie #37 Gepost op: 5 december 2014, 19:17:50 »
Dit is toch wel een interessante discussie aan het worden, waarin iedereen wel wat aangeeft.
Hoe hij/zij tegen fotografie aan kijkt, tegen bewerken, hoe fotografie vandaag de dag én in het verleden werd gedaan en gewaardeerd.

Toverwoord is inderdaad fotografie is "SUBJECTIEF". Iedereen ziet een foto vanuit zijn/haar perspectief, interesse en "gevoel". Dat "gevoel" kan ook nog eens per jaargetijde, dag, humeur, etc schelen.
In ieder geval zie je blijkbaar dat hoe "men in het algemeen" tegen fotografie / foto's aankijkt, ook aan verandering onderhevig is.
De tonemapping in HDR is beetje eruit aan het gaan. Zware bewerkingen naar mijn idee ook.
In Fotobond land kijken ze afgelopen jaren met name naar onscherpe, bijzondere, bewerkte, gemanipuleerde foto's heb ik soms het idee. Daar wordt dan een heel verhaal omheen verzonnen om de winnende foto te onderbouwen, wat door de winnaar (uiteraard) wordt bevestigd.
In die zin vond ik het bijzonder dat Henk zijn "celfie" heeft gewonnen op de Benevisie. Duidelijk beeld, niet overmatig bewerkt en toch gewonnen. De foto "zegt iets" en is voor iedereen te begrijpen. Ook de foto's van onze fotoclub die nu 2e en 3e zijn geworden op Foto Individueel lijken "gewone foto's".
Wellicht dat de trend naar "gewone, minder bewerkte foto's" nu aan het inzetten is?

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Waarom,
« Reactie #36 Gepost op: 5 december 2014, 18:42:46 »
Voor mij blijft fotografie de werkelijkheid net iets anders weergeven.
Een voor mij slechte foto gaat de prullenbak in en die probeer ik niet op te pimpen.
Daarom werk ik niet met photoshop maar met een simpeler bewerkingsprogramma.
Beperken in bewerken.
Bewerken moet beginnen met een goede foto, functioneel zijn, iets toevoegen.

Offline m.prieckaerts

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2638
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Waarom,
« Reactie #35 Gepost op: 5 december 2014, 18:42:46 »
Voor mij blijft fotografie de werkelijkheid net iets anders weergeven.
Een voor mij slechte foto gaat de prullenbak in en die probeer ik niet op te pimpen.
Daarom werk ik niet met photoshop maar met een simpeler bewerkingsprogramma.
Beperken in bewerken.
Bewerken moet beginnen met een goede foto, functioneel zijn, iets toevoegen.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Waarom,
« Reactie #34 Gepost op: 5 december 2014, 18:27:13 »
Mijn eerste reactie: fotografie is kunst maar ook vastleggen van de werkelijkheid. Wat is werkelijkheid? De bekende oorlogsfotografie: bewerkt? Het blijft ook een kwestie van smaak. Maar vastleggen van de werkelijkheid is het ook niet altijd meer. Er was ooit een prachtig spannende film (de titel weet ik niet meer) met Sean Connery over de Japanse maffia. Bewakingsbeelden waren bewerkt door mensen er uit te filteren. Onmogelijk!
Toen.... die film was zijn tijd vér vooruit!

Maar ook vroeger in de doka werd er bewerkt. Veel moeilijker en misschien zichtbaarder, maar toch.

Ik heb er geen moeite mee, maar vind lang niet alles mooi. Het blijft een kwestie van smaak, en van op dit forum zijn er voor alle liefhebbers plekken. Dat is ook mooi!

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Waarom,
« Reactie #33 Gepost op: 5 december 2014, 18:27:13 »
Mijn eerste reactie: fotografie is kunst maar ook vastleggen van de werkelijkheid. Wat is werkelijkheid? De bekende oorlogsfotografie: bewerkt? Het blijft ook een kwestie van smaak. Maar vastleggen van de werkelijkheid is het ook niet altijd meer. Er was ooit een prachtig spannende film (de titel weet ik niet meer) met Sean Connery over de Japanse maffia. Bewakingsbeelden waren bewerkt door mensen er uit te filteren. Onmogelijk!
Toen.... die film was zijn tijd vér vooruit!

Maar ook vroeger in de doka werd er bewerkt. Veel moeilijker en misschien zichtbaarder, maar toch.

Ik heb er geen moeite mee, maar vind lang niet alles mooi. Het blijft een kwestie van smaak, en van op dit forum zijn er voor alle liefhebbers plekken. Dat is ook mooi!

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Waarom,
« Reactie #32 Gepost op: 5 december 2014, 12:41:01 »
Leven en laten leven wordt er vaak gezegd en daar ben ik het helemaal mee eens.
Mijn motto is nog steeds: Je moet doen waar je lol in hebt, daarvoor is het tenslotte een hobby :)

Maar ik zie bijvoorbeeld ook regelmatig portretten waar de afgebeelde personen wel zo'n supergave, extreem mooie huid hebben (producenten van huidverzorgingsproducten zouden willen dat hun producten die resultaten zouden bewerkstelligen :-), en waarbij de ogen altijd zo mooi spreken.....kijk eens in een gemiddelde winkelstraat naar de mensen zou ik zeggen. Ik zie ze niet lopen in ieder geval, op misschien een héle enkele uitzondering na.
 
Er zijn uiteraard verschillende takken van fotografie. Als ik een straatfoto met mensen maak word er niets aan die mensen bewerkt. Maar bij een portret foto wegen soms andere belangen mee. Soms is het een opdracht en wil men juist een "perfect" beeld, in de glamour fotografie zie je niet anders. Het is dus sterk afhankelijk waarom maak je een foto, wat wil je er mee? Niet iedereen gaat met hetzelfde uitgangspunt op pad met zijn camera, en niet iedereen streeft hetzelfde na.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Waarom,
« Reactie #31 Gepost op: 5 december 2014, 12:41:01 »
Leven en laten leven wordt er vaak gezegd en daar ben ik het helemaal mee eens.
Mijn motto is nog steeds: Je moet doen waar je lol in hebt, daarvoor is het tenslotte een hobby :)

Maar ik zie bijvoorbeeld ook regelmatig portretten waar de afgebeelde personen wel zo'n supergave, extreem mooie huid hebben (producenten van huidverzorgingsproducten zouden willen dat hun producten die resultaten zouden bewerkstelligen :-), en waarbij de ogen altijd zo mooi spreken.....kijk eens in een gemiddelde winkelstraat naar de mensen zou ik zeggen. Ik zie ze niet lopen in ieder geval, op misschien een héle enkele uitzondering na.
 
Er zijn uiteraard verschillende takken van fotografie. Als ik een straatfoto met mensen maak word er niets aan die mensen bewerkt. Maar bij een portret foto wegen soms andere belangen mee. Soms is het een opdracht en wil men juist een "perfect" beeld, in de glamour fotografie zie je niet anders. Het is dus sterk afhankelijk waarom maak je een foto, wat wil je er mee? Niet iedereen gaat met hetzelfde uitgangspunt op pad met zijn camera, en niet iedereen streeft hetzelfde na.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Waarom,
« Reactie #30 Gepost op: 5 december 2014, 10:40:38 »
Er wordt nu veel gedaan alsof er vroeger niet "bewerkt" werd. Waarom denk je dat alle landschapsftografen het liefst met Velvia werkten, niet omdat het nu zo natuurlijk was, maar omdat de kleuren juist aangedikt werden. En niet te praten over zwart/wit. Wat daar wel niet allemaal mee gedaan werd in de doka (ja je kon makkelijk er een uur over doen om de juiste foto print te krijgen).

Klopt, maar ze beslisten wél vooraf waar ze naartoe wilden met hun foto's...
En zwart/wit ? een uur en langer + manuele retouche met penseeltjes (verschrikkelijk vond ik dat)
Met de ontwikkeling van de Z/W film kon je ook wel wat 'spelen' Een ISO 400 film opdrijven naar ISO 1600 bv. 
Blijft wel een feit dat je vooraf moest weten wat je wilde doen.


Verschil is nu voornamelijk, vroeger deed je al aan PP voordat je de foto nam (namelijk, keuze film) en nu voornamelijk erna.

Exactly !

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: Waarom,
« Reactie #29 Gepost op: 5 december 2014, 10:40:38 »
Er wordt nu veel gedaan alsof er vroeger niet "bewerkt" werd. Waarom denk je dat alle landschapsftografen het liefst met Velvia werkten, niet omdat het nu zo natuurlijk was, maar omdat de kleuren juist aangedikt werden. En niet te praten over zwart/wit. Wat daar wel niet allemaal mee gedaan werd in de doka (ja je kon makkelijk er een uur over doen om de juiste foto print te krijgen).

Klopt, maar ze beslisten wél vooraf waar ze naartoe wilden met hun foto's...
En zwart/wit ? een uur en langer + manuele retouche met penseeltjes (verschrikkelijk vond ik dat)
Met de ontwikkeling van de Z/W film kon je ook wel wat 'spelen' Een ISO 400 film opdrijven naar ISO 1600 bv. 
Blijft wel een feit dat je vooraf moest weten wat je wilde doen.


Verschil is nu voornamelijk, vroeger deed je al aan PP voordat je de foto nam (namelijk, keuze film) en nu voornamelijk erna.

Exactly !