....
- Pentax 1.8/55mm
- Pentax 2.0/50mm
....
Volgens mij zijn de eerste twee nog in P-draad (M42) uitvoering. Hiervoor heb je een adapter nodig om ze tekunnen gebruiken op een camera met K-bajonet (zoals de K10D).
Hallo allemaal,
De 55/1.8 is er ook in K uitvoering.
De 50/2.0 is er ook in M & A uitvoering.
Bron:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/category-Pentax-K-Mount-Lenses.htmlOverigens zijn het niet alleen de M objectieven waarbij je met de hand moet focussen. Bij alle objectieven voor de F-serie moet dat. Het verschil tussen de M- en A- objectieven is dat er contacten op een A-objectief zitten. Je kan deze objectieven op de A-stand zetten, zodat je met de camera het diafragma kan regelen. De camera weet ook wat het bereik is qua diafragma en kan de belichting automatisch voor je regelen zonder de groene knop te hoeven gebruiken.
Bij de objectieven voor de A-serie is er geen communicatie tussen objectief en body. Daarom moet je met deze objectiefjes eerst de groene knop gebruiken om de belichting goed te krijgen alvoor je afdrukt.
Het ontgaat me trouwen een beetje waarom ze er niet voor gekozen hebben om deze extra handeling uit te laten voeren als je de ontspanknop indrukt. Lijkt me persoonlijk handiger dan telkens de groene knop in te moeten drukken (of dat je daar voor kan kiezen in het menu).
Groeten, John.