Auteur Topic: Erve Het Nijenhuis, Buurse  (gelezen 1614 keer)

Offline Ben K.

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Erve Het Nijenhuis, Buurse
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2015, 13:55:44 »
Over welk objectief heb je het hier???  ???
3 van de 5 foto's zijn met de 18-135 vlgs de exif en foto 2 en 5 met 10 mm dus NIET met de 18-135.
De genoemde CA was vooral in foto 5 te zien. Gemaakt met de Tamron 10-24 denk ik...

Klopt! Foto 2 en 5 zijn gemaakt met de Tamronlens.
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro
Tamron 10 - 24 mm groothoek

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2015, 13:55:44 »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2015, 13:26:44 »
Opvallend dat meerdere mensen aangeven dat die lens op de K3 flinke aanpassingen vereist.
Ik heb het ook met bepaalde lensen die op de K200 prima werkten en op de K5II problemen geven. Maar mijn oude M-lenzen werken prachtig. Met als gevolg dat ik bijna altijd met die oude zooi loop  :)
Nogal wiedes dat die oudjes het goed doen. Die oude lenzen stel je manueel scherp toch ?? Inderdaad heb je geen last van evt front-of  backfocus dan.
Gewoon testen en afstellen die nieuwere lenzen!!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2015, 13:26:44 »
Opvallend dat meerdere mensen aangeven dat die lens op de K3 flinke aanpassingen vereist.
Ik heb het ook met bepaalde lensen die op de K200 prima werkten en op de K5II problemen geven. Maar mijn oude M-lenzen werken prachtig. Met als gevolg dat ik bijna altijd met die oude zooi loop  :)
Nogal wiedes dat die oudjes het goed doen. Die oude lenzen stel je manueel scherp toch ?? Inderdaad heb je geen last van evt front-of  backfocus dan.
Gewoon testen en afstellen die nieuwere lenzen!!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2015, 13:19:08 »
En toch had ik blijkbaar nog last van die lensfout... Verbazingwekkend. Ik heb altijd gedacht, dat dit een uitstekend objectief was ...
3 van de 5 foto's zijn met de 18-135 vlgs de exif en foto 2 en 5 met 10 mm dus NIET met de 18-135.
De genoemde CA was vooral in foto 5 te zien. Gemaakt met de Tamron 10-24 denk ik...

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2015, 13:19:08 »
En toch had ik blijkbaar nog last van die lensfout... Verbazingwekkend. Ik heb altijd gedacht, dat dit een uitstekend objectief was ...

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2015, 09:49:59 »
Oei oei! Daar ben ik dus behoorlijk in de fout gegaan. Heb ik toch wat te gehaast een paar foto's op het forum geplempt... Sorry!

Nou ja, ik heb er weer iets van geleerd...

Groet,

Ben
Daar is het forum juist voor! Door de commentaren leer jij (en ik! En anderen) weer!

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2015, 09:49:59 »
Oei oei! Daar ben ik dus behoorlijk in de fout gegaan. Heb ik toch wat te gehaast een paar foto's op het forum geplempt... Sorry!

Nou ja, ik heb er weer iets van geleerd...

Groet,

Ben
Daar is het forum juist voor! Door de commentaren leer jij (en ik! En anderen) weer!

Offline Ben K.

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2015, 22:49:41 »
Vond inderdaad de foto's niet echt scherp/weinig scherptediepte en een geel/groen waasje hebben, je uitleg verklaart echter een hoop, zelf heb ik ook de 18-135 mm en soms zij het in lichte mate last van chromatische aberratie, wanneer ik echter in het menu van mijn k5-II "aanpassen CA" op ON zet heb ik hier vrijwel geen last meer van, weet echter niet of deze menukeuze ook op de k3 aanwezig is, zo ja  zal ik het zeker eens proberen.

Dank voor je reactie. Ik heb nog even naar de instellingen van mijn K3 gekeken. In Menu 1 zit het item "Objectiefcorrectie". Dit bevat drie onderdelen:
- vervormingscorrectie,
- Aanpassen laterale chromatische aberratie en
- Perifere verlichtingscorrectie
Ik had het tweede onderdeel over de chromatische aberratie op "on" gezet, overeenkomstig de standaardinstelling. De andere twee staan uit.
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro

Offline Ben K.

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2015, 22:49:41 »
Vond inderdaad de foto's niet echt scherp/weinig scherptediepte en een geel/groen waasje hebben, je uitleg verklaart echter een hoop, zelf heb ik ook de 18-135 mm en soms zij het in lichte mate last van chromatische aberratie, wanneer ik echter in het menu van mijn k5-II "aanpassen CA" op ON zet heb ik hier vrijwel geen last meer van, weet echter niet of deze menukeuze ook op de k3 aanwezig is, zo ja  zal ik het zeker eens proberen.

Dank voor je reactie. Ik heb nog even naar de instellingen van mijn K3 gekeken. In Menu 1 zit het item "Objectiefcorrectie". Dit bevat drie onderdelen:
- vervormingscorrectie,
- Aanpassen laterale chromatische aberratie en
- Perifere verlichtingscorrectie
Ik had het tweede onderdeel over de chromatische aberratie op "on" gezet, overeenkomstig de standaardinstelling. De andere twee staan uit.
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2015, 20:27:44 »
de nieuwe foto die je plaatst is inderdaad prima qua scherpte. Jammer van die andere foto's, gewoon nog een keer met beter weer in de herhaling zou ik zeggen.
In je eerste plaatsing, foto 5, boom aan de linker zijde. Daar doelde ik op wat betreft de "enorme CA" het lijkt bijna 3D. Alsof je een prutslensje op je dure camera hebt.
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

risseeuw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2015, 13:31:10 »

Offline koidokter

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2015, 12:45:56 »
Ondanks wat minder scherp vind ik het toch een leuke serie , en het grauwe weer hoort wel bij de foto, s vind ik.

Gr Henk

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2015, 12:19:53 »
Deze laatste geeft de kleuren mi mooi natuurgetrouw weer.

Offline Ben K.

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2015, 12:00:19 »
het ligt hopelijk niet aan mij maar ik heb het gevoel dat de foto's niet scherp zijn.
Je hebt toch een K3?
Ik zie ook enorme CA. Welke lens heb je gebruikt?

Hoewel... niet alle plaatjes zijn onscherp: foto 3 bijv. niet. Maar helaas, nr. 1 is helemaal fout en nr. 2, 4 en 5 zijn gedeeltelijk scherp. Hier is dus fout scherp gesteld, of ik had een te geringe scherptediepte. Ze zijn ook allemaal uit de hand genomen, soms met 1/15 en 1/20 sec., terwijl het donker, somber motregenweer was. Ook was het diafragma hier en daar vrij groot (4,5), wat de geringe scherptediepte kan verklaren.
Wat wordt trouwens bedoeld met "enorme CA"? Bedoel je chromatische aberratie? Kleurfouten dus? Maar dat kan toch niet bij de Pentax 18-135?
Het landschap was wel erg groen: overal zat mos op, groene uitslag, algen... Ik heb misschien wel wat te fors aan de schuifjes getrokken bij "schaduwen en hooglichten", o.a. omdat ik die uitgebeten witte lucht wat wilde verdonkeren en wat meer contrast wilde.

Nou ja, ik heb er weer iets van geleerd... Ik voeg nog één plaat toe. Volgens mij is deze scherp. Ik heb er wat meer blauw in gedaan, nu ziet het er wat minder geel uit. Alleen vind ik de compositie niet geweldig. Ach, je kunt niet alles hebben.

Groet,

Ben
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2015, 20:59:18 »
Ik denk dat je met je 18-135mm de AF moet aanpassen in de K-3.
De mijne was ook niet scherp op de K-3, even stoeien en dan is dat snel verholpen.

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2015, 19:30:09 »
Sfeervol, maar ik sluit me bij Edwin aan. In een vorige serie was de scherpte veel beter.

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2015, 17:22:48 »
Leuk overzicht. Begrijpelijk maar ook jammer dat zoiets verdwijnt. De foto`s lijken me wel wat geel.

Offline edwin de vries

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2015, 16:50:50 »
het ligt hopelijk niet aan mij maar ik heb het gevoel dat de foto's niet scherp zijn.
Je hebt toch een K3?
Ik zie ook enorme CA. Welke lens heb je gebruikt?
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Ben K.

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
Erve Het Nijenhuis, Buurse
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2015, 15:55:19 »
Bij Buurse (Oost-Twente) vind je een groepje oude, Saksische boerderijen, die al lang leegstaan. Vaak gedacht: daar moet ik eens foto's van gaan maken. Nu is men bezig een paar van die gebouwen af te breken. Dus gauw toch maar wat plaatjes geschoten. Helaas bij slecht weer: grauwe lucht en motregen.
Het stuk grond waarop de gebouwen en schuren staat, is te koop. Een pracht plek! Dus als je erg handig bent en van klussen houdt, is dit je kans!

Foto 1. Deze schuur is al gedeeltelijk ingestort...

Foto 2.

Foto 3.

Foto 4.

Foto 5.
Pentax K3
Pentax 18-135
Pentax 55-300
Tamron 90 mm Macro