Dank voor jullie reacties.
Inderdaad is die meeuwenplek in Utrecht echt geweldig, leuke soorten, lekker dichtbij, en ze worden dagelijks flink gevoerd door de buurtbewoners.
Wat betreft de manier van scherpstellen, ik wissel nu telkens, ik gebruik zowel de back-button focus methode, zowel met single AF punt als met alle 11 de punten, maar ook nog gewoon de AF-C stand waarbij ik die laatste vooral met AF-S gebruik. Ik merk dat bb-focus nog niet echt mijn ding is. Ik snap het voordeel wel, maar ik zie het voordeel nog niet t.o.v. AF-C met half ingedrukte sluiter. Dat laatste is in mijn beleving hetzelfde als bb-focus, of doe ik dan nog iets helemaal verkeerd? Door een vogel te volgen met AF-C en half ingedrukte sluiterknop houdt hij de vogels ook goed in beeld. De AF punten worden doorgaans snel en goed gekozen. Gaat soms ook wel eens mis, dan probeer ik weer wat met 1 AF punt, maar dat hangt een beetje van de soort meeuw af. Met 1 punt werken gaat goed bij de grote meeuwen, bij kleinere meeuwen in vlucht werkt dat erg lastig omdat die toch wat beweeglijker zijn.
Maar verder bevalt de lens me prima. 300mm is voor dit soort foto's echt prima. Voor vogels die wat verder weg zitten heb je nooit mm genoeg, dus met een beperkt budget is dit een heel mooie vogellens. Wellicht nog een keer een TC erbij, maar dat is van later zorg. Eerst maar eens zorgen dat ik nog wat meer vaardigheid op doe. En misschien ook eerst doorsparen voor een K3 voor de nog betere AF. Ik zie het wel.
Groeten,
J@@P