Auteur Topic: Zilvermeeuw  (gelezen 1031 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Zilvermeeuw
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2017, 20:06:36 »
Het verschil is bij AF-C (met halfingedrukte sluiterknop) dat het focussen stopt zodra je een opname gemaakt hebt. Vervolgens moet je de ontspanknop los laten en weer opnieuw half indrukken. Bij BB focus blijft de AF gewoon doorgaan. De opnames staan daar dan los van.
Ik ben helemaal om met BB focus. Ik gebruik niets anders meer.
Me too! En je hebt een snelle wissel tussen AF-C en AF-S.
Foto 1: ik ben normaal niet zo een fan van vogels-op-de-rug-foto's maar deez is wel prachtig vanwege de stand van de poten boven het water en de zoekende kop (maakt soort van verhaal).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2017, 20:06:36 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2017, 21:06:47 »
Het verschil is bij AF-C (met halfingedrukte sluiterknop) dat het focussen stopt zodra je een opname gemaakt hebt. Vervolgens moet je de ontspanknop los laten en weer opnieuw half indrukken. Bij BB focus blijft de AF gewoon doorgaan. De opnames staan daar dan los van.
Dat vermoeden had ik al, fijn dat je dat ook bevestigt. ik ga er nog wat meer mee experimenteren.

De KP is me nog wat te prijzig, dus voorlopig kijk ik eerst even voorzichtig naar een gebruikte K3.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Yahrr

• Senior Member
  • **
  • Niet geschoten is geen foto
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2017, 14:53:30 »
..... Ik merk dat bb-focus nog niet echt mijn ding is. Ik snap het voordeel wel, maar ik zie het voordeel nog niet t.o.v. AF-C met half ingedrukte sluiter. Dat laatste is in mijn beleving hetzelfde als bb-focus, of doe ik dan nog iets helemaal verkeerd? ...

Groeten,
J@@P

K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2017, 13:24:07 »
En misschien ook eerst doorsparen voor een K3 voor de nog betere AF. Ik zie het wel.

Groeten,
J@@P

Of misschien de KP? Is die niet nog iets sneller met de AF?

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2017, 10:56:06 »
Dank voor jullie reacties.
Inderdaad is die meeuwenplek in Utrecht echt geweldig, leuke soorten, lekker dichtbij, en ze worden dagelijks flink gevoerd door de buurtbewoners.

Wat betreft de manier van scherpstellen, ik wissel nu telkens, ik gebruik zowel de back-button focus methode, zowel met single AF punt als met alle 11 de punten, maar ook nog gewoon de AF-C stand waarbij ik die laatste vooral met AF-S gebruik. Ik merk dat bb-focus nog niet echt mijn ding is. Ik snap het voordeel wel, maar ik zie het voordeel nog niet t.o.v. AF-C met half ingedrukte sluiter. Dat laatste is in mijn beleving hetzelfde als bb-focus, of doe ik dan nog iets helemaal verkeerd? Door een vogel te volgen met AF-C en half ingedrukte sluiterknop houdt hij de vogels ook goed in beeld. De AF punten worden doorgaans snel en goed gekozen. Gaat soms ook wel eens mis, dan probeer ik weer wat met 1 AF punt, maar dat hangt een beetje van de soort meeuw af. Met 1 punt werken gaat goed bij de grote meeuwen, bij kleinere meeuwen in vlucht werkt dat erg lastig omdat die toch wat beweeglijker zijn.

Maar verder bevalt de lens me prima. 300mm is voor dit soort foto's echt prima. Voor vogels die wat verder weg zitten heb je nooit mm genoeg, dus met een beperkt budget is dit een heel mooie vogellens. Wellicht nog een keer een TC erbij, maar dat is van later zorg. Eerst maar eens zorgen dat ik nog wat meer vaardigheid op doe. En misschien ook eerst doorsparen voor een K3 voor de nog betere AF. Ik zie het wel.

Groeten,
J@@P

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2017, 22:22:34 »
Je raakt zo te zien al goed gewend aan je nieuwe lens. Het zijn schitterende foto's geworden, met voor mij foto 2 als grootste topper.
Op welke manier stel je nu scherp als ik vragen mag?

Offline abakker

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2017, 22:15:20 »
Mooie foto's ; die "meeuwenboulevard" is wel "een gouden stek" om ze van dichtbij te kunnen fotograferen.

Groeten, Arno

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2017, 19:05:07 »
Zo, dat begint al goed!

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2017, 17:39:50 »
Scherpte is uitstekend en het aanzien meer dan waard.
Mooi werk!
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2017, 17:33:36 »
Inderdaad: fraaie platen.  8)
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

risseeuw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2017, 14:17:13 »
Fraaie platen, je raakt al aardig "ingespeeld" met je nieuwe aanwinst!!

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Zilvermeeuw
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2017, 13:28:59 »
Weer lekker buiten gespeeld met m'n nieuwe speelgoed:

1.

2.

3.

3x: 300mm, 1/1600s, ISO400, F7.1

Groeten,
J@@P
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 21:30:20 door J@@P »