In mijn workflow schiet ik alles in RAW (DNG).
Dit is een soort verzekerings geld voor het geval dat de belichting er een keer naast zit.
Verder ontwikkelt de software zich steeds verder waardoor ik uit bestanden van en paar jaar geleden meer kan halen dan toe mogelijk was!
Ik denk wel dat als je er een avondje voor gaat zitten, je de JPG instellingen in de kamera zo kunt afstellen dat het resultaat beter wordt dan de test resultaten van de belangrijke review sites
Je kunt hier mee experimenten door eerst in raw te schieten en dan in de camera de conversie naar JPG te doen.
- Na de foto in RAW gemaakt te hebben ga je naar terugkijken (blauwe play knop).
- check nu met de info knop of je display op standard infoweergave staat! (anders kun je niet bij de bij de conversie functie komen
)
- als je de voorgaande stap goed gedaan hebt, zie je rechts onderin een plaatje van de 4 weg knop met de pijltjes < > en een download symbooltje op de naar beneden wijzende knop.
- Druk op de naar beneden wijzende knop van de 4 weg knop. In het menu dat nu verschijnt kies je DIGITAAL filter.
- Kies hier de (eerste) "aanpassing basisparameters".
- Druk op INFO, nu kunt je parameters zo als verscherping contrast enz aanpassen.
- Bevestig met OK en je kunt je bestand als JPG opslaan.
Opmerking volgens mij is dan wel je originele RAW weg dus voor het spellen eerst even een kopie maken
Door hier met de instellingen te spellen en deze een aantal keer toe te passen op de zelfde RAW en vervolgens de resultaten op een goed scherm te bekijken kun je wel uitvogelen wat voor jou de beste instellingen zijn voor een in-kamera JPG conversie.
Persoonlijk vind ik dit te veel gedoe en blijf bij de RAW flow