Lang gewikt en gewogen tussen de Irix 150mm en de Laowa 100mm. Beide zijn MF, beide hebben volledige koppeling van het diafragma op een Pentax body. De Irix gaat "maar" tot 1:1 en is een gesealde WR lens (nat weer, strand), beetje veel groot en zwaar. De Laowa is een stuk compacter/lichter, gaat tot 2:1. Wat voor mij de doorslag gaf is dat ik zelden boven de 1:1 vergroting kom en geen insecten fotografeer. Ik vertrouw het open binnenwerk van de Laowa niet zo (zelfs niet met het meegeleverde filter er voor) en de focusring is slecht af te lezen en heeft geen goede draaiweidte om te stacken. De Irix heeft 270 graden waarbij 2/3 in het macrogebied zit en je hoeft je uiteraard geen zorgen te maken over stof, zand of vocht. Als ik toch nog ietsje voorbij de 1:1 moet, kan the Irix nog op de Pentax HD-DA 1.4x converter.
Mijn eerste wandelingetje in het bos met de hond dus uit de hand geschoten in PEF en verwerkt met DT en Gimp. Voor grotere versies en inzoomen op details even doorklikken naar mijn eigen webalbum.