Auteur Topic: Pentax smc DA 300mm f/4.0 ED (IF) SDM  (gelezen 5078 keer)

Guido_Franssens

• Gast
Re: Pentax smc DA 300mm f/4.0 ED (IF) SDM
« Reactie #24 Gepost op: 8 oktober 2008, 11:24:54 »
Men neme een oude broekspijp, laten dichtnaaien door een vriendelijk buurvrouw en aan de andere kant een rits. Binnen een plastic zak met daarin rijst (of nog beter vogelvoer, graan). en je bent vertrokken.

Een vriend van mij gebruikt een oude lederen handtas gevuld met rijst, die kan je omhangen. Je word wel eens bekeken als je als man met een handtas door de natuur trekt.

Een rijstzak is goed maar niet altijd handig, best leg je dat ding op een muurtje of een tak of gewoon op de grond maar dan moet jij wel op je buik.

Guido

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 8 oktober 2008, 11:24:54 »

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
« Reactie #23 Gepost op: 8 oktober 2008, 07:50:34 »
kijk daar hebben we weer wat aan.
Nu nog ff Guido, Gebruik je een mobiel tentje als schuilhut?

Gr, Rob.
K200D ;Pentax DA smc 18-250 mm ; Sigma MACRO 105mmF2.8 EX DG ; Pentax smc DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM : Pentax smc AF adapter 1.7

Serpiente

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2008, 21:28:35 »
Citaat
Persoonlijk heb ik een Manfrotto 055nat, staal en alluminium, zwaar dat wel maar stabiel als een rots. Heb nu nog een driewegkop die welliswaar stabiel is maar te langzaam werkt omdat je de drie assen moet bedienen. Had er een oud en zwaar bilora balhoofd op maar dat was toch net niet stabiel genoeg. Denk dat ik voor een manfrotto schommelkop ga. Een Gitzo schommelkop van 140 euro? ken ik niet.

Guido

Hier een foto van mijn statief nog met de oude kop.

Nouja balhoofd die ik alle kanten op kan draaien.. dus ook geschikt voor telelens fotografie..

Een zak rijst schijnt ook goed te werken.. wat zou een zak rijst kosten?  ;) :D

loed

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:29:42 »
dat is zeker een stevige statief  wat je heb Guido.

Loed
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2008, 15:30:23 door loed »

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 7 oktober 2008, 13:27:28 »
Persoonlijk heb ik een Manfrotto 055nat, staal en alluminium, zwaar dat wel maar stabiel als een rots. Heb nu nog een driewegkop die welliswaar stabiel is maar te langzaam werkt omdat je de drie assen moet bedienen. Had er een oud en zwaar bilora balhoofd op maar dat was toch net niet stabiel genoeg. Denk dat ik voor een manfrotto schommelkop ga. Een Gitzo schommelkop van 140 euro? ken ik niet.

Guido

Hier een foto van mijn statief nog met de oude kop.

Serpiente

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2008, 18:52:36 »
Citaat
Dat is natuurlijk een ander verhaal. Ik had het over velen die hun lens afstemmen op "mee wandelen" en dan achteraf bedrogen uitkomen. Een vriend van me fotografeert met Nikon en had een 600/4 en komt nu tot de constatatie dat schuilhut fotografie niet zijn ding is. Shit happens zou ik zeggen. Persoonlijk denk ik dat naast mijn 300/4 een 500/4.5 wel op z'n plaats zal zijn.

Guido
Nee wandelen voor mij is een soort van veldwerk. Ik ga dan met mede-biologen op pad. Voor vele van hen is fotograferen bijzaak. Voor mij is het een mooie gelegenheid om vast te leggen wat ik waarneem. Het liefst natuurlijk zo mooi mogelijk. Voor schuilhutten ben ik te ongeduldig ;) Tenzij ik met vrienden (collega's) daar zit te kijken. Naast veldgidsen, verrekijker, extra kleding, ehbo-kit (tekentang is niet onbelangrijk) eten en mijn camera heb ik niet veel ruimte. Een telelens moet dus niet te groot en zwaar zijn. De Da* 300 f4 is best wel compact.

Ieder zijn natuurbeleving  :)

@Atmikes

haha..  ja dan moet ik nog langer wachten  ;)

ToXiQ

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2008, 18:38:13 »
Een goed statief hoeft geen 1000 euro te kosten. Mijn statief (welke ik goed vind) kost rond de 325 euro. Dit is een Feisol CT-3371. Dit is een carbon versie welke tot 12 Kilo kan hebben. Dit weegt 2200 gram en staat als een huis.

Velen gebruiken de Carbon versie van Gitzo en die komt aardig in de buurt van die 1000 euro. Niet nodig.

Ik heb die 300 f4 ook en die 500 F4. Die neem je inderdaad niet alletwee mee. Veel te zwaar  ;D

mvgr Walter

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2008, 16:20:42 »
Dat is natuurlijk een ander verhaal. Ik had het over velen die hun lens afstemmen op "mee wandelen" en dan achteraf bedrogen uitkomen. Een vriend van me fotografeert met Nikon en had een 600/4 en komt nu tot de constatatie dat schuilhut fotografie niet zijn ding is. Shit happens zou ik zeggen. Persoonlijk denk ik dat naast mijn 300/4 een 500/4.5 wel op z'n plaats zal zijn.

Guido

Serpiente

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2008, 16:12:24 »
Ik heb een Gitzo schommelkop die ik voor ongeveer €140 had gekocht. Mijn statief is stabiel, maar wordt nog wel vervangen.

Het probleem met die 500mm is dat ik vaak met mijn studiegenoten op pad ga. Een vogelexcursie (naar Falsterbo bijvoorbeeld) of op zoek naar andere dieren. Dan moet ik kunnen wandelen en wat kunnen fotograferen.Ruim 3kg en €3500 (vooral het laatste) zijn geen optie voor mij. Ik kon met mijn 200mm af en toe al uit de voeten maar is voor een goede foto veeeel te kort. 300mm+1.4xTC is kwa geld en gewicht wel een optie.

Tijdens de trek in Falsterbo (je moet bijna wegduiken wil je geen botsing met een vogel) en in het voorjaar kun je redelijk dichtbij vogels komen. Zeker binnen 5m bij zangvogeltjes. Dat zijn niet alleen tamme parkvogeltjes.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2008, 15:52:34 »
Stel dat je op vier meter afstand van een vogeltje geraakt dan moet het lang genoeg blijfen zitten zodat je: statief kan plaatsen, richten (niet evident met 500mm), scherpstellen (precies op de ogen) je compo vormen en afdrukken.  Toegegeven het kan, tenminste het lukt soms. Je kansen vertienvoudigen in een schuilhut.

In een shuilhut kan het ook korter en goedkoper met een 300/4 die in elk merk te vinden is voor een prijs rond de 1000,- en een uitzonderlijke kwaliteit heeft.

Uiteraard gevoelige soorten, soorten die op het water zitten en zonder daardoor moilijk te benaderen zijn is een 500/4.5 is echt een hebbeding voor een natuurfotograaf. Maar die hebben dan meestal al een 300mm. Maar dan spreek je over een investering van 3500,- en uiteraard een goed statief incluis kop. Als je walter z'n 30% regel toepast zit je net over de 1000 euro voor je statief wat zeker moet kunnen.

Een zwaar tweede hands statief heb je voor 200 euro en de manfrotto schommelkop voor 180. Maar het kan ook veel duurder.

Guido

ToXiQ

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2008, 15:29:13 »
Citaat

Met een sigma 500/4.5 met een 1.4 tc zou het kunnen maar dat kanon stilhouden is zonder duur statief en bijbehorende schommelkop niet echt te doen.

Guido

Een goed statief hoeft niet duur te zijn maar je moet alles wel in perspectief zetten. Een statief kost ongeveer 30% van de waarde van je lens (ik heb het hier over die Sigma 500 F4.5). Koop beter 1 goed statief dan dat je er steeds een betere bijkoopt. Dat maakt het veel duurder. Een Feisol CT-3371 bijvoorbeeld.

Ikzelf heb met de 500 F4.5 + schommelkop en statief regelmatig rondgelopen en dan leg je eea op je schouder.

Gaat makkelijk en is goed te doen voor een paar uur  :). Die TC zou ik zelf achterwege laten.

mvgr Walter

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 6 oktober 2008, 14:19:46 »
Citaat
De serieuze vogelaar heeft niet genoeg aan 300mm. 300mm+1.4TC komt in de buurt met 420mm.

Als je gewoon wandelt en vogels fotografeert is het wel perfect.

Ik was deze week in Falsterbo (Zweden). Mijn foto's van de Zeearend zijn meer bewijsfoto's dan mooie foto's. (maarja ik had maar 200mm)

Kijk dit vind ik nou onzin, Vogels fotograferen terwijl je wandelt! vergeet het, tamme parkvogels misschien. Hier en daar een toevalstreffer daargelaten. Een schuilhut is eigenlijk een must.
gewoon omdat je lens meestal te kort is of te zwaar en te gevoelig voor bewegingsonscherpte.
Met de DA*300 kan je wandelen maar je komt niet dicht genoeg. Met een sigma 500/4.5 met een 1.4 tc zou het kunnen maar dat kanon stilhouden is zonder duur statief en bijbehorende schommelkop niet echt te doen.

Guido

Atmikes

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 6 oktober 2008, 12:27:11 »
Samen kopen dan bespaar je nog op de verzendkosten  ;)

Serpiente

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 6 oktober 2008, 11:13:40 »
Ik twijfel of ik eerst de DA* 300 f4 koop of de Sigma 105mm f2.8 macro. Ruim een maand doorsparen of de macro kopen. Ik wil ze toch beide hebben voor het voorjaar/zomer.

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2008, 08:19:21 »
Dank voor jullie reacties...
Denk toch dat het deze wordt.......kan er altijd nog een 1.4 tc tussen schroeven zoals Guido zegt.
Een 500 mm is toch zoveel duurder dat die mijn budget ontstijgt.

Gr, Rob.
K200D ;Pentax DA smc 18-250 mm ; Sigma MACRO 105mmF2.8 EX DG ; Pentax smc DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM : Pentax smc AF adapter 1.7

Serpiente

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2008, 23:57:24 »
De serieuze vogelaar heeft niet genoeg aan 300mm. 300mm+1.4TC komt in de buurt met 420mm.

Als je gewoon wandelt en vogels fotografeert is het wel perfect.

Ik was deze week in Falsterbo (Zweden). Mijn foto's van de Zeearend zijn meer bewijsfoto's dan mooie foto's. (maarja ik had maar 200mm)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2008, 13:15:11 »
Hi Rob,
ja en het lijkt mij zo'n "ouderwetse" fotozaak, oud familie bedrijf of zo. Als dat voor jou bij wijze van spreken om de hoek is zou ik er zeker eens gaan kijken.
Je K200D gebruikt dezelfde sensor als de K10D, ja kan dus op PPG kijken naar die combinatie. Guido is een top-vogelaar voor mij, maar zijn foto's geven wel aan wat er mogelijk is met die lens.
Ik heb de D* 300  tot nu toe voornamelijk voor sport gebruikt.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2008, 13:15:38 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2008, 12:22:39 »
Die bedoelde ik Andre, en ik kan der op t fietsie heen.........
Gr, Rob.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2008, 11:48:04 »
De DA* 300 is niet bepaald goedkoop, maar ik heb de mijne besteld bij Foto Looman in Purmerend. Die heeft binnen Nederland volgens mij zo ongeveer de laagste prijzen voor Pentax lenzen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2008, 23:40:00 »
Mooie foto's, Guido....

Groet, Ruurd

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2008, 17:33:59 »
Ik heb de DA* 300/4 en kan er eigenlijk niets negatiefs over zeggen.

Als je aan de waterkant wil gaan staan met je auto en met een raamstatiefje vogelfoto's wil maken dan is een 300 tekort.

effen een 500/4 kopen en met je combi gaan rondwandelen en vogeltjes schieten is ook niet echt doenbaar.

Vogels fotograferen staat in veel gevallen gelijk met schuilhutwerk.

Ik zie wel eens mede natuurfotografen werken met een 600/4 in combinatie met een 1.4 tc. Mooi hoor maar loeiduur.

Voor kleine zangvogeltjes moet je op ongeveer 2 a 3 meter van het vogeltje zijn. met een 500 3 a 4 meter. In beide gevallen is een schuilhut aangewezen. Toevalstreffers daargelaten.

Voordelen van een 300/4 stukken goedkoper, beter hanteerbaar, een relatief goedkoop statief. Je fotokwaliteit is ook beter op voorwaarde dat je dicht genoeg kan komen. Hoe langerde tele hoe meer last van bv luchtwervelingen bij warm weer ed. Hoe minder DOf, hoe meer kans op bewegingsonscherpte ed.

Dit is met de DA*300 en de K10D gemaakt, met je K20D kan het dus in priciepe nog beter.

In het voorjaar komt er voor de DA* lenzen een 1.4 tc uit met SDM. Voorlopig werk ik nog met de sigma 1.4. Dat gaat ook vrij goed.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Guido

http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/GF_8918_boomkruiper_600.jpg
http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/GF_7652_koolmees_750.jpg
http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/GF_7542_heggenmus_750.jpg

Deze met de DA* 300 en de sigma 1.4, bijna donker en alleen een monopod ende SR

http://home.scarlet.be/geystersveld/forum/GF_8107_konijn.jpg

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2008, 15:30:05 »
 :-[.........voor dezelfde prijs is idd beter geformuleerd denk ik.
En thks ik wist niet dat je daar ook op objectief kon zoeken.....
Helaas staan er geen tussen in combi met mijn k200d......

gr, Rob.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2008, 15:13:24 »
Nou vind ik het woord goedkoop niet echt op zijn plaats...

Maar als je nu eens naar de pentaxphotogallery gaat, kan je selecteren op lens. Staat ook de DA* 300mm tussen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
Pentax smc DA 300mm f/4.0 ED (IF) SDM
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2008, 15:06:28 »
Denk erover om deze lens aan te schaffen.
Probeer op t net foto's te vinden om die in mijn afweging mee te nemen.
Niet te vinden(volgens mij)
Nu weet ik inmiddels dat er hier wat bezitters van dit stukje glas zijn.
Is de 300 mm voldoende voor bv vogels? Voordelen? Nadelen?
Gaarne info....Zag al dat ik m hier in Purmerend net zo goedkoop kon krijgen als de goedkoopste internet shop.....
Vast bedankt.
Gr, Rob.