Hi Thomas,
ik ben blij te lezen dat je met mijn informatie vooruit kan. Â
. Vind het leuke van dit forum en ook een paar andere Pentax fora dat er genoeg mensen zijn die serieus antwoord of commentaar (willen) geven op vragen Â
. Wat voor de een gesneden koek is kan voor een ander best nog voor problemen zorgen Â
Nu weer over wat van je vragen:
Op mijn K10 zit het groene (hyper manual) knopje boven links van de AAN/UIT schakelaar. Voor de K100 moet je om de lichtmeting uit te voeren in M stand inderdaad dat AE-l knopje gebruiken (zie blz 146). Ik las overigens op die fora dat soms de belichtingsmeting via dat groene knopje op de K10 het niet goed deed (over/onder belicht). Ik zou zeggen controleer je opname en maak een paar extra opnamen met een stop over/onder belichting als je denkt een belangrijke foto te maken. Bij mij zagen de foto's tot nu toe er goed uit. Ik heb firmware 1.30 op mijn K10.
Het in stappen terugtellen vanuit Av klopt, maar kost wat rekenwerk Â
Dat lichter/donkerder worden wat je noemt door aan de aan/uit knop te draaien laat precies zien hoe het diafragma werkt. Diafragma opent/sluit en rr komt meer/minder licht binnen dus moet de sluitertijd korter/langer worden. In principe gebruik je dit om vooraf de scherptediepte te controleren, maar in zo'n kleine zoeker in dat niet eenvoudig als je er geen ervaring mee hebt. Je kunt dit waarschijnlijk het snelste zien met je 135mm tele.
Wat de vraag sluitertijd, diafragma, iso en witbalans betreft: helaas helemaal afhankelijk van omstandigheden, onderwerp en hoe je de foto er uit wilt laten zien. Kortom dat is dus fotograferen ipv kiekjes maken Â
Om je niet helemaal het bos in te sturen wat voorbeelden.
Ik fotografeer graag sport, dat betekent dus korte sluitertijden gebruiken op het moment te "bevriezen". Dat betekent dus groot diafragma en/of hoge iso waarde. Verder moet je de nodige afstand houden, dus meestal telelenzen nodig want je wilt eigenlijk alleen maar die sporter(s) en niet de sporthal/stadion.
Ben ik op vacantie en wil ik het mooie uitzicht fotograferen dan wil je er graag zoveel mogelijk van laten zien. Dan neem je al snel een groothoek. Met een klein diafragma krijg je verder alles scherp vanaf 1m tot aan de horizon.
Het leuke van de digitale fotografie is dat je gemakkelijk en snel al dit soort combinaties kan uit proberen. Â
Gewoon schieten en het resultaat even bekijken. Is het niks kan je hem gewoon wissen, de geheugen kaartjes zijn geduldig en gaan heel lang mee. Â
In het film tijdperk was het wachten tot de film ontwikkeld was en wissen was er niet bij, alleen weggooien Â
Dus Thomas, gewoon veel zaken uit proberen en probeer er achter te komen wat je het leukste vindt. Je zal merken dat je daar dan al snel hele leuke/goede resultaten haalt.
Oh ja, je mag ook best wel kiekjes maken met je K100, niet elke foto hoeft in een gallery opgenomen te worden  : 8-)