Auteur Topic: wat is er waar fout gegaan?  (gelezen 2195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:22:58 »
Over het algemeen is CA goed te corrigeren met fotoshop. In deze mate heb ik het nog nooit gezien en is misschien een brug te ver voor correctie. Maar altijd het proberen waard. Met dit objectief zou ik zeker niet met de volledige lens opening meer fotograferen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:22:58 »

Marinus84

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2008, 00:44:12 »
In een review over de Pentax fisheye (10-17 als ik me niet vergis) staan ook een paar mooie voorbeelden van Chromatische Abberatie 'ofzo'.

Is er een lijst te vinden van objectieven die hier veel last van hebben? Zelf vind ik het maar niks.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2008, 00:01:20 »
Ik heb dezelfde lens en idd bij foto`s van mijn z/w kat, met name op 300mm en wide open, zie je hetzelfde (al heeft die van mij het lang niet zo sterk). Meestal bij bewolkte omstandigheden met een zonnetje erachter, het zg knijpweer.

Het is idd geen slechte lens maar soms, in bepaalde lichtcondities, laat hij zich van een heel slechte kant zien.

De enige oplossing tot nog toe, voor mij althans, is een stapje dichterbij, niet tot het uiterste zoomen en het diafragma iets knijpen in zulke omstandigheden.

Hier wat andere voorbeeldjes van z`n slechte kant, de snorharen kan ik nu ff niet vinden:



« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2008, 09:47:21 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2008, 00:13:43 »
Citaat
Heb je dit al meer gezien George?

Ja, maar nog nooit zo mooi geillustreerd als op die eerste snorharenfoto. Die foto zou niet misstaan in een lens abberatie uitleg artikel.
Bijna alle optiekjes (zeker de niet APO) hebben hier last van. Als ik sterrenfoto's maak met een niet APO of ED telelens, draai ik meestal het diafragma een stop dicht.
Dat ruimt de ergste aberaties, coma voor standaard/groothoek en kleurfouten voor telelenzen, een eind op.
Dus mijn 50/1.4, gebruik ik op 2.0 etc.

George
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2008, 08:10:43 door gdf »

Atmikes

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2008, 23:37:07 »
Heb je dit al meer gezien George?

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2008, 21:29:27 »
Citaat
een trapje onderbelicht kan misschien voor beterschap zorgen  

Onderbelichten hoeft niet, het diafragma een stop dichtdraaien is meestal voldoende om het gros kwijt te raken.

George

Atmikes

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2008, 21:15:47 »
Hier is de CA ook wel heel sterk aanwezig, een trapje onderbelicht kan misschien voor beterschap zorgen (of probeer het eens met kitlens als je die hebt)

tuttie

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2008, 18:24:17 »
Wat ik nog weet was dat de zon 90gr van rechts kwam maar niet op de grond scheen, waar ik en de kat waren.
Hier nog zo een alleen iets minder "raar", ongeveer zelfde positie als de vorige.

Atmikes

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2008, 17:56:08 »
CA is een vrij typische afwijking bij "goedkopere" objectieven heb ik begrepen, maar in deze mate heb ik het nog nooit gezien  :o

Die Tamron is nochtans geen slechte lens, maar je zal het hier op een bepaalde manier zwaar "uitgelokt" hebben

tuttie

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2008, 16:38:16 »
Citaat
Dit ziet er uit als een typisch gevalletje longitudinale chromatische aberatie. Maar zo fraai als hier heb ik het nog nooit in beeld gebracht gezien.


Welke lens was dit ?

George

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 DI
De oorzaak die hier genoemd word moet ik toch even in een woordenboek opzoeken hoor. Maar komt door de lens?

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2008, 16:30:27 »
Dit ziet er uit als een typisch gevalletje longitudinale chromatische aberatie. Maar zo fraai als hier heb ik het nog nooit in beeld gebracht gezien.
Heeft met de kleurcorrectie van de lens te maken, niets met witbalans.
Voorwerpen aan de ene kant van het focusvlak hebben een blauwige verkleuring langs de randen, voorwerpen aan de andere kant van het focusvlak meestal een geel/groene verkleuring.

Welke lens was dit ?

George

edit: link voor een engelse uitleg hier :http://www.vanwalree.com/optics/chromatic.html
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2008, 16:45:14 door gdf »

tuttie

  • Gast
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2008, 16:16:41 »
Citaat
Wat voor (omgevings)licht was er op dat moment?
Waar staat je witbalans op?


Johan.
Ik heb even de "goede" foto gepakt zodat alle gegevens er weer bij staan. (hoop ik)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2008, 15:55:44 »
Wat voor (omgevings)licht was er op dat moment?
Waar staat je witbalans op?


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

tuttie

  • Gast
wat is er waar fout gegaan?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2008, 15:07:04 »
Heel aprt dit, hij heeft spierwitte snorharen en zie wat er op de foto staat. Ik had het contrast en sharpness op hard gezet om eens te kijken wat er gebeurde.

Ik heb dus niks bewerkt aan de foto, hoe kan dit nou, die blauwe en groene snorharen?  :-?
groetjes
Inge
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2008, 16:15:45 door tuttie »