Auteur Topic: Graag wat hulp met rood  (gelezen 1865 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sMatt

  • Gast
Re: Graag wat hulp met rood
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 18:45:02 »
Dank voor jullie reacties. Ik kreeg, zoals al in het bericht stond, tijdens het tikken van de vraag al een beetje het vermoeden dat het wel eens aan de instellingen kon liggen (ik heb het inderdaad met alle objectieven). Ik heb dat gedaan omdat ik, toen ik de K10 net had, ergens had gelezen dat dat mooiere resultaten opleverde. Ik heb er daarna nooit meer zo naar gekeken en was't eigenlijk vergeten.

Ik heb de geranium alleen maar gefotografeerd om het probleem hier eens voor te leggen. Ik zou dus nooit aan je vragen om met de RAW te gaan klussen. Heel erg bedankt voor het aanbod.

Ik ga de aankomende tijd eens kijken of de nieuwe methode vruchten afwerpt.

Dan nog dit. Hoewel ik je dankbaar ben voor je compliment voor de foto met het uitgebeten wit, zit ik er toch een beetje mee. Het is nou juist een foto waar ik totaal mijn best NIET op heb gedaan. Ik was zelfs een beetje aangenaam verrast door het resultaat. Ik nam hem oorspronkelijk om te kijken met welk diafragma de paarse randen minimaal waren en ik toch nog uit de hand kon schieten. Ik moet maar vaker zulke onbedoelde shots bewaren.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Graag wat hulp met rood
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 18:45:02 »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Graag wat hulp met rood
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2008, 15:22:00 »
Laat ik op de eerste plaats zeggen dat ik je rozen met de witte achtergrond erg mooi vind. Normaal houd ik niet zo van dat uitgebeten wit, maar hier is juist goed en onderstreep 't de teerheid en transparantie van de fijne bloemblaadjes.
De rozen zijn ook prima belicht, je lichtmeting slaat onder deze omstandigheden maar al te vaak op hol.
Nu je boerengaranium....
Wat er precies aan de hand is weet ik niet; maar ik heb enige vermoedens.
Net als bij analoge fotografie hadden toen films een voorkeur voor een bepaalde kleur. Agfa film maakte de beelden vaak te warm, er was sprake van voorkeur voor rood. Fuji had dat voor groen. Kodak was 't meest neutrale, maar toch nog iets voorkeur voor blauw en geel.
Dat verschijnsel geldt ook voor chips. Alhoewel de Samsung chip in onze pentaxen behoorlijk neutraal is, heeft rood gauw de neiging te gaan overstralen. Maar dit kan ook wel liggen aan de interne software omzetting naar Jpeg.
Zelf heb ik 't verschijnsel ook wel eens opgemerkt.
Er zit overigens veel ruis in deze foto's; Iso 400 (hoe hoger hoe gevoeliger voor rood)
Daarnaast zie in de exif gegevens dat je de verzadiging en contrast op 2 hebt staan en scherpte op hard.
Waarom ? Zet toch alles neutraal ! Pentax heeft heel bewust gekozen voor deze instelling; zo lijken je foto's 't meest op de nog altijd betere analoge beelden. (en die hebben niet de schijnbare scherpte van digitaal) Scherpte en kleur is vaak een illusie... Omdat er bij digitaal minder kleur informatie is en dus niet vertroebelt worden door naastliggende kleuren; lijkt digitaal sprankelender. Dat geldt ook voor overgangen.. er is minder dan bij analoog en daardoor lijkt 't scherper.
Door je waarden in je toestel op te schroeven worden deze verschijnselen nog sterker en veel erger; je haalt dus ook informatie weg.
Hiermee is voor een deel ook verklaard waarom RAW beter is.
Echt goed bewerken om 't verschijnsel te verminderen, vraagt om t origineel (je mag 't me doorsturen in een pb). Ik heb een poging gedaan; er is nu wat meer tekening in de rode bloemetjes.
Cire

« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2008, 15:25:24 door Ericvanm »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Graag wat hulp met rood
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:00:51 »
Hmm, heb je dit probleem ook met andere objectieven?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

sMatt

  • Gast
Graag wat hulp met rood
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2008, 21:49:25 »
Beste Allemaal,

Ik heb een probleempje, waarbij ik graag wat hulp zou krijgen. Ik heb vaak dat het rood in foto's wat oververzadigd is. Ik raak alle detail in het rood in deze foto's kwijt, terwijl ik het idee heb dat ze verder wel in orde belicht zijn. Zelfs met brackets heb ik dat probleem. Heeft iemand een suggestie of tip om dit aan te pakken?

(terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het wel eens de in-camera instellingen zouden kunnen zijn)

materiaal:
kd10
smc-m*300

Zie de foto's hieronder. Als tegenvoorbeeld doe ik ook wat foto's met geel en roze erbij, om te laten zien dat het dan geen probleem is. Foto's zijn niet nabewerkt.


kapotte roden:












Goede kleuren, zelfs bij (gedeeltelijke) overbelichting