Hoi Johan. Ik zag de foto's vanmiddag op het werk maar ik had geen tijd meer om te reageren. Maar nu ik tegen mijn eigen TFT aan zit te kijken is het gras thuis toch echt groener dan elders....
Voortaan als het om kleur gaat toch maar even wachten tot ik weer thuis ben.
Plaat 1: ik zou meer inzoomen om de details van de spelers wat naar voren te halen. (croppen is vrij heftig in dit geval)
Wel een goed aktiemoment.
plaat 2. Ik weet niet welk diafragma je gebruikte maar ik had de achtergrond vager gemaakt (open dat diafragma). Daarmee win je ook in de sluitertijd.
plaat 3. Beauty ! Helemaal goed getimed, want het draait in de sportfotografie vooral om timing. Zeker met de Pentax omdat je toch vrij vaak wat AF-snelheid mist (maar niet zozeer de frames per seconde). Ik ben er zeker van dat in volle resolutie het kereltje zijn pa en ma trots zal maken. Mis alleen nog de balans van de armpjes maar daar kan jij niks aan doen. Kleine tip: stukje van de linkerkant eraf.
plaat 4. Beetje van alles en toch niks. Een afwachtende houding van de hoofdpersoon is al niet spannend. Dan komt de afgetopte medespeler en een grensrechter met te dikke buik nog vrij scherp in beeld en de foto krijgt een verkeerde nadruk. Je kunt de grensrechter er nog afsnijden, maar het maakt de foto toch niet pakkend. In dit soort situaties isoleer je de speler het beste met een zoveel mogelijk geopend diafragma. Alhoewel ik me besef dat van pakweg 30 meter afstand voor en achter de persoon vaak nog veel onderwerpen te scherp zijn. Zeker als je geen super lichtgevoelige tele gebruikt.
Foto 5. Ik moest wel even kijken. Wat is nu linker en en rechterbeen ? Er is veel detail weg in de broek (ivm resizen ?) en dat geeft een vertekend beeld. Aan het standbeen naast de bal zie je het natuurlijk, maar kijk maar naar de foto met je hand voor de bal....of ik heb een rottig scherm, kan ook.
Wat mij wel opvalt is dat het gras achter de speler (van jouw standpunt uit gezien) scherp is weergegeven, maar voor de speler is het gras onscherp. Dat zegt mij dat de foto out of focus is. Dat lijkt ook wel zo te zijn als je het shirt en het hoofd bekijkt. Ik denk dat een goede focus de foto meer punchy had gemaakt met minder aandacht op de achtergrond.
Wat waren je sluitertijden en diafragma met TaV ?
PS In ieder geval was het mooi weer !