Monique, de eerste stap in de sportfotografie is een k10d waard... :-?

Foto 1 is te groen en grijs. En die mast moet je voor het fotograferen eerst even omduwen...
Mijn advies is de plaat links verticaal de helft van de afstand zijkant -handschoen weg te snijden. Rechts nog veel meer; verticaal ongeveer zoveel dat het hele tweede gebouw eraf is. Snij aan de onderzijde een baldikte onder de voeten van de keepster eraf. Aan de bovenkant de grauwe lucht eraf tot net boven het dak. Verder kan de keespter wat scherpte gebruiken (ik bedoel op de foto

)
Foto 2 is onscherp, je hebt een snellere sluiter nodig. Maar je kunt een vergelijkbare benadering volgen als bij de eerste : breng meer de persoon in aktie in beeld, maar zet hem niet pontificaal in het midden.
Foto 3 zou al beter zijn als je en totaalbeeld wilde geven met het hele doel erop. Maar in dit geval zou ik ook hier voor de keepster gaan want daar zit de aktie. De andere speelsters hebben hun gezicht afgewend of staan zelf verscholen en kijken toe.
foto 4 zou zomaar een onderdeel van de film Fitna kunnen zijn

:vreselijk actueel. Â Maar ook hier kan je een snellere sluiter gebruiken. Dan vries je de voetbalschoenen ook vast op de achtergrond. Verder wordt het achtervolgingseffect wat sterker als je meer breedte dan hoogte benadrukt: onder en boven iets croppen dus.
foto 5. Een mooie foto waar je veel bij kunt denken. Op zijn minst kan ze in Het Zwaantje nog eens overpeinzen waar het fout is gegaan...
Snij die persoon aan de rechterzijde eraf, dan komt je hoofdpersoon er nog beter uit.
Algemeen: kies voor snelle sluitertijden tenzij je persé beweging wilt vastleggen (da's niet altijd een makkelijke job in het voetbal). Zoek je achtergrond goed uit. Wees niet bang voor wat digitaal snijwerk.
Wanneer komt je volgende serie ?