Auteur Topic: Voetballen  (gelezen 3958 keer)

Monibro

• Gast
Re: Voetballen
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2008, 08:25:29 »
bedankt Johan, we blijven gewoon stug door oefenen  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2008, 08:25:29 »

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2008, 15:02:51 »
Hey Monibro,
Wij hebben hetzelfde objectief dus ik kan aardig goed vergelijken.
Voetbal is best lastig. Je moet eigenlijk op een goede positie staan en eigenlijk ook blijven. Dus positie waar de meeste actie te verwachten is. Dat is dus eigenlijk bij het doel.

Van jouw foto's vind ik 3 het meeste aanspreken. Mijn mening is bij voorkeur de bal in beeld of de grimas van een gezicht bij een duel.

Johan.
(die het zelf nog niet beter kan)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Monibro

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2008, 14:46:39 »
Bedankt voor jullie reacties, ik heb zeker nog veel te leren, binnenkort is er een toernooi, en kan ik de hele dag oefenen en vooral opletten wat ik doe.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2008, 13:36:37 »
Monique,
op het werk kan ik helaas de foto's niet zien. Heb ze zondag wel even in een flits voorbij zien komen en doe het even uit mijn geheugen. Als ik het me goed herinner was voor mij #4 de beste (verdedigster achtervolgt doorgebroken spit of spits jaagt verdedigster op). #1 - achtergrond verstoort te veel. #2&3 - actie plaatjes voor het doel, goed niet bijzonder. #5 foto na afloop, veel emotie doet het ook altijd goed. Voor mij is een hele goede sport foto een foto met actie plus zichtbare emotie.
Voor mij is de sport van "sport fotografie" dat je ondanks de beperkingen van je apparatuur toch kans ziewt een goede sport/actie foto te maken. Daarvoor heb je nast de kennis van je apparatuur ook kennis van de sport nodig. Met 10 fps plaatjes schieten en dan kijken of er iets goeds bij zit is nodig voor de brood fotgrafen, zij moeten zorgen voor een plaatje in de krant of het weekblad.
Voor mij is het dus gewoon zo doorgaan en lekker verder leren.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2008, 12:46:08 »
Bij mijn K20D zijn er drie instellingen voor continu opnames. High -3 fps, Lo - 2,3 fps en Burst - 21 fps (1.6Mb res.). Ik weet dat de laatste optie niet op de K10 zit maar dacht dat de HI-Lo dat wel was. Je kunt naar deze instellingen via de FN knop.
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Monibro

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2008, 18:58:06 »
Lock & Bob,

Dit was de eerste keer dat ik met mijn camera op pad ben geweest, naar het voetbalveld nog wel. Ik vond het geweldig om foto's van die meiden te maken, maar in principe heb ik er nog geen bal verstand van, dus heb ik alles op groen gezet, lekker makkelijk. Ik moet dus nog lekker verder leren om met dat toestel overweg te kunnen.

Lock heel hartelijk bedankt voor je adviezen, hier kan ik zeker wat mee.  ;D Ik (én mijn gezin) moesten enorm lachen om je commentaar bij foto 4.  ;D ;D ;D

Bob, wat is in godsnaam hispeed, ik zal dan eerst mijn boekje moeten lezen, jij ook bedankt voor je commentaar  ;D

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2008, 16:06:13 »
Mooie actie foto's. Gebruik je de hispeed functie ook. Bij beweging in een serie is de ene foto nog vreemd en verwrongen en dan in eens zit daar het goede bevroren moment ertussen.  (dit is waarom je langs de zijlijn Canon en Nikon met 6fps of meer tegen komt en zelden of nooit een Pentax). Des ondanks zou ik langs de zijlijn altijd high speed fotograferen en dan weggooien maar. Die ene mooie foto zit er vast tussen.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2008, 15:49:59 »
Monique, de eerste stap in de sportfotografie is een k10d waard... :-? ::)

Foto 1 is te groen en grijs. En die mast moet je voor het fotograferen eerst even omduwen...
Mijn advies is de plaat links verticaal de helft van de afstand zijkant -handschoen weg te snijden. Rechts nog veel meer; verticaal ongeveer zoveel dat het hele tweede gebouw eraf is. Snij aan de onderzijde een baldikte onder de voeten van de keepster eraf. Aan de bovenkant de grauwe lucht eraf tot net boven het dak. Verder kan de keespter wat scherpte gebruiken (ik bedoel op de foto :D)

Foto 2 is onscherp, je hebt een snellere sluiter nodig. Maar je kunt een vergelijkbare benadering volgen als bij de eerste : breng meer de persoon in aktie in beeld, maar zet hem niet pontificaal in het midden.

Foto 3 zou al beter zijn als je en totaalbeeld wilde geven met het hele doel erop. Maar in dit geval zou ik ook hier voor de keepster gaan want daar zit de aktie. De andere speelsters hebben hun gezicht afgewend of staan zelf verscholen en kijken toe.

foto 4 zou zomaar een onderdeel van de film Fitna kunnen zijn ;D:vreselijk actueel.  Maar ook hier kan je een snellere sluiter gebruiken. Dan vries je de voetbalschoenen ook vast op de achtergrond. Verder wordt het achtervolgingseffect wat sterker als je meer breedte dan hoogte benadrukt: onder en boven iets croppen dus.

foto 5. Een mooie foto waar je veel bij kunt denken. Op zijn minst kan ze in Het Zwaantje nog eens overpeinzen waar het fout is gegaan...
Snij die persoon aan de rechterzijde eraf, dan komt je hoofdpersoon er nog beter uit.

Algemeen: kies voor snelle sluitertijden tenzij je persé beweging wilt vastleggen (da's niet altijd een makkelijke job in het voetbal). Zoek je achtergrond goed uit. Wees niet bang voor wat digitaal snijwerk.

Wanneer komt je volgende serie ?

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2008, 15:59:43 door lock »

Peter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2008, 22:27:58 »
Foto 3 en 5 vind ik toch wel mooie momenten!! Mooi vastgelegd.

Goede aftrap, Monique!  [smiley=thumbup.gif]
Peter.

Atmikes

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2008, 17:52:04 »
Inderdaad, het zijn toch mooie actieplaten, voor de overige commentaren sluit ik me graag aan bij mijn voorgangers

Offline wim43

• Pentaxian
  • **
  • Keep on smiling
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2008, 16:56:05 »
Ik ben ook geen sportfotograaf maar ik heb wel respect voor mensen die langs de lijn hun sporters(sters) aan het aanmoedigen zijn.
Ik denk dat de foto's in de automatische stand zijn gemaakt(groen)
Alleen foto 1 is 1/250 sec waardoor de bewegingsonscherpte is veroorzaakt. De rest is met een snellere sluitertijd gemaakt.
Foto 4 heeft wel wat, het is damesvoetbal maar het is net of de speelster als een stier op haar tegenstander afgaat.
Foto 5 is erg sprekend, ach errum.
Voor de rest, keep going

Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

koor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2008, 16:27:08 »
Monique, nog geen reacties :-[
Dan reageer ik terwijl ik helemaal geen verstand van sportfoto's heb.
Ik vind het zeker een goed begin, leuke aktiefoto's.
nr. 4 vind ik leuk en 5 triest en goed in beeld gebracht, want haar club zal wel hebben verloren.
Op 1 zie ik bewegingsonscherpte.
Misschien kan je in sommige gevallen de sluitertijd nog wat korter maken?
Gewoon om eens te oefenen.
Nogmaals, ga door want het zit erin!!!

(sprak zij als leek, met een vriendin die sportfoto's maakt)
 ;)

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2008, 20:03:26 door koor »

Monibro

• Gast
Voetballen
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2008, 19:41:45 »
1

2

3

4

5

heel graag commentaar graag, brandt maar los