Bedankt voor jullie tips: gewoon de K100 houden. Inmiddels is de bedenktijd voorbij en heb ik geen redenen meer om te twijfelen. Ik snap de opmerking om snel de eerste resultaten te laten wel, maar ik gebruik de camera nu nog als een "point and shoot" camera, vooral om te goochelen met diafragma, sluitertijd etc. Ik heb nu vooral kiekjes van mijn boekenkast met veel licht, weinig licht, nog minder licht, van een voetbal, van een halve voetbal, van een rode vlek die eigenlijk een voetbal is etc.
Samen met een vriend van me (K10 bezitter) willen we een cursus gaan volgen. Hopelijk zijn de foto's over enige tijd toonbaar.
Mijn interesse gaat nu uit naar architectuur. Ik vind vooral foto's mooi waarop delen van gebouwen staan. Zo'n foto waarbij je eerst even moet kijken wat het is voordat je het weet. Ook macro vind ik mooi, maar vooralsnog zie ik mezelf geen insecten fotograferen omdat het zo mooi is. Ik hoop dat ik niemand beledig met de opmerking dat het bij macrofotografie vooral het beestje is dat "oh's en ah's" teweeg brengt. Natuurlijk heb je heel veel geduld nodig, net als het talent om op het juiste moment toe te slaan. Ik hoop ooit nog eens foto's te maken op het gebied van de architectuur, die opvallen door een bijzonder standpunt. Ook plaatjes van vervallen fabriekshallen die dramatisch zijn bewerkt op de pc spreken mij erg aan.
Daarnaast hoop ik nog eens toonbare foto's te kunnen maken in het duister (voorstelling, feestje etc.), zonder flitser. Ik zal weer eens verder gaan met lezen. Ik heb laatst enkele boeken gekocht over fotografie, het zal vast wel ergens beschreven worden.
Foto's vergroten tot 50x75 met een K100 is niet mis. Ik begreep dat 40x30 op ruim 150 dpi een mogelijk moet zijn. 150 dpi geeft een resolutie waarbij het voor het menselijk oog moeilijk wordt om nog details te onderscheiden op pixelniveau. Dus als 50x75 ook mogelijk is, zit het met 6M pixels wel goed.