Hallo allemaal,
De gedachte achter de gulden snede is niet echt hogere wiskunde. Het gaat er om dat de verhouding 1 : ~1,62 zeer vaak in de natuur terugkomt, bijv in de bouw en groei van bomen/planten. Dieren hebben ook duidelijke voorbeelden, de Nautilusschelp als mij het eerst in de gedachte schietend. Deze schelp heeft ruimtes, afgeloten door schotten, in zich die zich qua inhoud ook op deze wijze t.o.v. elkaar verhouden. Deze schelp wordt ook door veel mensen als esthetisch zeer aantrekkelijk gezien.
Van het web geplukte opengewerkte Nautilusschelp.
Ook bij de mens komt de gulden snee voor, het blijkt dat mensen die bepaalde delen van het gelaat ook op deze wijze verhouden, door het andere geslacht vaker als aantrekkelijk beschouwd worden.
Een leuke test voor in je omgeving is een aantal rechthoeken tekenen cq uitknippen waarvan bij één deze verhouding lengte X breedte = 1 : ~1,62. Vaak wordt onderbewust deze gekozen, als je vraagt welke figuur iemand het meest aanspreek, of je vraagt er één uit te kiezen zonder te zeggen wat de aanleiding van de vraag is.
Als je het mij vraagt is het een verhouding die qua constructie / benodigde 'bouwmaterialen' een hoog(-ste) rendement oplevert en daardoor vaak terug komt in de natuur. Iets wat je vaak tegen komt krijgt een bepaalde vorm van vertrouwdheid en dat leidt er m.i. toe dat als je ergens uit moet kiezen m.b.t. wat je het 'normaalst' cq aantrekkelijkst vindt de keuze vaker dan gemiddeld op deze 'snede' zal vallen. (dit is wat ik erachter filosofeer, of het daadwerkelijk hout snijdt is een tweede
).
Groeten, John.