Auteur Topic: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes  (gelezen 3370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2008, 09:29:02 »
Goeie topic Atmikes,

ikzelf maak regelmatig een backup op een ext hd. en maar hopen dat ze van m'n spullen afblijven. Echt helemaal veilig bestaat volgens mijn niet.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2008, 09:29:02 »

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2008, 23:08:05 »
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe ver je hierin wil gaan natuurlijk.

Dit topic is vooral bedoeld om mensen wakker te schudden die bij deze problematiek nog nooit hebben stilgestaan.

edwindev

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2008, 22:59:15 »
Van alle foto's heb ik een kopie op een externe HD staan. Verder worden de originele foto's na het overzetten van de camera naar de harde schijf op DVD gebrand en ten slotte wordt het eindresultaat nogmaals op DVD gebrand. De DVD's met het eindresultaat zijn buitenshuis opgeslagen. Ik heb dus vier kopieën van de foto's beschikbaar op twee fysiek verschillende plaatsen. Lijkt me wel voldoende...
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2008, 22:59:37 door edwindev »

Atmikes

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2008, 22:56:36 »
zoals je zegt het is niet de vraag of het fout gaat maar waneer het fout gaat.

Inbraak en diefstal is inderdaad ook iets om rekening mee te houden, een verscholen oude computer kan ook hier helpen, hoe lelijker hoe beter (de binnekant kan nagelnieuw zijn trouwens)

@ Koor, de DVD is dus wel enkel geschikt voor een tijdelijke opslag denk eraan hé, regelmatig een nieuwe maken is geen overbodige luxe.
en ze verkopen vrij goeie kluisjes voor thuis specifiek voor DVD en TAPE deze zijn zelfs vuurproef voor 30minuten tot een uur
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2008, 22:58:50 door Atmikes »

amai

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2008, 22:10:22 »
Goed dat je hier een topic over opent.
Erg belangrijk om dit goed voor elkaar te hebben.

Ik kom nog zo vaak mensen tegen die hun bestanden gewoon op de c-schijf hebben staan, zonder enige vorm van back-up.
Hier is het niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer.

Backup blijft toch en verhaal apart. Mensen die nog nooit iets verloren zijn d.m.v. een kapotte schijf of bijv. een virus, denken dat het altijd wel goed gaat. Moeilijk om ze aan te zetten om er wel iets aan te doen en dus een externe hd te kopen o.i.d.

Daarom is dit topic van je belangrijk, zo zijn de mensen maar weer eens gewaarschuwd.

Ik heb zelf alles op de D-schijf staan.
Ik backup regelmatig (1 of 2 keer in de week, of na een grote verandering) en verder heb ik nog zo'n externe hd bij mijn broer staan. Buitenshuis dus, voor het geval van diefstal, brand, waterschade, weet ik wat voor ongeluk dan ook.

Klein beetje kosten, klein beetje moeite, grote zekerheid!
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2008, 22:11:41 door amai »

koor

  • Gast
Re: Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2008, 22:06:34 »
Thx Atmikes!!! ;)

Was vanmorgen in de iMacwinkel.
Verkoper was al zijn foto's kwijt omdat de Mac
met andere zaken uit zijn woning was gestolen....

Hij had wel een externe harddisk waarop zijn foto's
waren opgezet, maar die was ook meegenomen.

Zijn advies was om DVD te maken van alle foto's en
elders onder te brengen...

Waar zou ik ook niet weten want ik hou niet van banken.
(die hebben kluisjes waar je voor moet betalen en niet gering....)
Maar misschien bij familie of kennissen??????

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2008, 22:13:44 door koor »

Atmikes

  • Gast
Veilige opslag voor uw kostbare plaatjes
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2008, 21:02:18 »
Lees dit, het kan op een dag belangrijk zijn...

Even wat waarschuwingen en tips over de opslag van jullie kostbare foto's of eventueel andere belangrijke data. (Dit zijn zuiver persoonlijke ervaringen)

Door de groeiende bestandsgrote en zeker bij RAW opnamen vormt de opslag van enkele duizenden foto's algauw een probleem.
naar mijn aanraden kan je bij "archief" items de RAW bestanden beter in een Zip map bewaren, de RAW bestanden zijn nog tot 60 à 70 % comprimeerbaar.
 
1. CD-R en DVD-R

zijn niet geschikt, enkel voor een tijdelijke opslag zou ik zeggen.
De verwachte levensduur van die schijfjes na het beschrijven gaat van 2 tot 5 jaar, maar ik heb bij sommige goedkope merken de lagen al visueel zien uit mekaar vallen na 1 jaar in een vochtige omgeving.

2. Externe harde schijven.

Deze gaan steeds minder kosten, de kwaliteit volgt de prijs en de verwachte levensduur van de betere modellen is ongeveer 5 jaar bij goedkope modellen kan je alles al kwijt zijn na 1 of 2 jaar.

Het gebruik kan ik enkel aanraden indien je met een dubbel systeem werkt waarbij de data steeds over 2 schijven worden gesynchroniseerd. en je de schijven ongeveer om de 3 jaar vervangt.

3. Interne harde schijven.
De betrouwbaarste zijn meteen ook de duurste het SCSI (lees SKOEZIE) type, deze worden vooral in professionele servers gebruikt en hebben een vrij goede levensduur (10 jaar)
De gewone schijven zijn SATA of EIDE schijven, deze zijn vrij goedkoop en reken op een levensduuur van ongeveer 5 jaar.

Ook hier gelijkaardige adviezen, werk met een dubbel gespiegeld systeem, doe het manueel of beter gebruik een automatisch RAID systeem.

RAID 1  is hier het duurste maar ook het zekerste, 2 gelijke schijven van bvb 500GB vormen samen 1 schijf van 500GB.
Indien 1 van de 2 schijven het laat afweten gaat er een alarm af en weet je dat je een schijf moet vervangen. zonder dat je ook maar 1 foto kwijt bent. (EDIT en dus zeker niet RAID 0 zoals ik eerst had geschreven)

3 Externe Raid opslag systemen. (NAS Network attached storage)

Hiermee heb ik persoonlijk maar weinig ervaring maar ook hier zijn er de horroverhalen van 1TB (1024 GB)  aan foto's kwijt, weg foetsie en zoiets kost gemakkelijk 600 euro...

Het probleem bij deze dingen is dat ze werken met "exotische" bestandssytemen onder Linuxachtige omgevingen, en dat je de schijven dus niet kan inlezen in een windows based computer systeem.
Laat het systeem het afweten kan je de schijven met de data de vuilbak in pleuren.

DE TIP VOOR EEN VEILIGE OPSLAG:

Probeer een oude computer op de kop te tikken, steek daar wat grote schijven in en configureer er een RAID systeem op (of softwarematig via WINXP pro of eentje uit de Windows Server familie) of koop een uitbreidingskaartje (PCI to SATA of EIDE) met RAID mogelijkheden. Vele moderne moederborden hebben tegenwoordig trouwens standaard RAID aan boord (heb je dit? gebruik het dan!)

In et ergste geval kan je de schijven nog steeds verhuizen naar een andere pc.

Opslag op TAPE STREAMER laat ik even buiten beschouwing want niet echt dynamisch werkbaar (maar het is wel een TOP systeem indien je de investering wil doen)


Ik heb de laatste jaren zeker 8 Harde schijven weten crashen met soms catastrofale gevolgen voor de data erop, mij hebben ze dus niet meer liggen, ik hoop jou ook niet meer nadat je dit gelezen hebt...
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2008, 12:16:26 door Atmikes »