Auteur Topic: Productfotografie  (gelezen 3537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Productfotografie
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2008, 10:18:08 »
@ToxiQ: de mini-busjes zijn aardig klein, maar je hebt gelijk dat daar nog wel een boel diamantjes in zouden kunnen.

@Sandra: hoe groot zijn de diamanten die je moet fotograferen?


Ik denk ook dat je aardig dicht op het onderwerp moet gaan zitten. Dus toch een goed macro objectief.


Johan.


PS. je kunt proberen b.v. de 18-55 kitobjectief omgedraaid op je camera te zetten. Wie weet wat voor resultaten te behalen zijn. (zie linkje)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Productfotografie
« Reactie #16 Gepost op: 15 september 2008, 10:18:08 »

ToXiQ

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2008, 07:58:50 »
George,

Jij maakt overzicht foto op deze manier. Ik versta iets anders onder  een macro opname.

Als ik aan diamandjes denk denk ik aan grote alla 3 a 4mm. Ik fotografeerde wel eens las / soldeerpunten op electronica en dat kwam dichtbij een volledig gefotografeerd object. (zeg maar 1 op 1) Heb gezocht naar dit soort test foto's maar kon ze niet vinden.

Maak nu maar eens een foto van de volle maan met een 500mm in verhouding fotografeer je lijkt mij, meer maan dan diamandje en met maan foto's kon ik ruim 60% wegsnijden. Dan kan je daar geen goede product foto's van maken. te weinig resolutie.

Het wordt anders als het diamanten zijn van 1 cm grootte of zo dan is 125mm voldoende.

Maar dit is geen wetenschap ik weet te weinig van wat de bedoeling is en wat de grote is maar dit was / is mijn insteek wat ik ermee zou doen.

mvgr Walter

ps leg ze eens op een omgekeerde CD krijg je mooi effect mee  ;)

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Productfotografie
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2008, 23:47:29 »
Citaat

Ik verwacht dat je zelfs meer dan 150mm aan macro zult nodig hebben of een 100 met een 1.4 converter.

Verklaar je nader, want dit snap ik niet.
Zelf maak ik uit luiheid om niet op te hoeven tekenen hoe het zat,  foto's van camera's/lenzen die ik repareer.
Dan is een 125mm macro (je weet wel welke :) ) onhandig lang als je iets op tafel hebt liggen, dus gebruik ik een 50mm. Dan hoef ik niet op mijn stoel te gaan staan etc.

George

ToXiQ

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2008, 23:04:09 »
buiten een lichtbox (zelfmade of gekocht) heb je ook nog de nodige goede verlichting nodig. Dit is nodig om shaduwen tegen te gaan welke je mag ik aannemen niet wilt hebebn (of juist bewust wel).

Of misschien nog beter een product tafel speciaal voor fotografie. Ook zelf te maken maar dan hangt het ervan af wat de ondergrond moet zijn. Bijvoorbeeld melkwit of zwart met  reflectie?

Reflectie schermen noem maar op :-)

Ik weet niet hoe groot Johan zijn mini busjes zijn :)  maar daar passen volgens mij  (ik hoop dat het gezicht bedrog is) tientallen diamandjes in.

Ik verwacht dat je zelfs meer dan 150mm aan macro zult nodig hebben of een 100 met een 1.4 converter.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 23:04:58 door ToXiQ »

Marinus84

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2008, 22:24:02 »
Die fotobox die ik bouwde kostte in totaal 16 euro exc. de tape ;)
Belichting is een ander verhaal, dat moet er nog bij maar dat is ook weer heel persoonlijk.

Succes, ik ben ook bezig met productfotografie, ik kan je verder niet zoveel tips geven. Heb voor mijn werk een week geleden allemaal foto's gemaakt en ze zijn allemaal goedgekeurd, en worden 'while we speak' ingemonteerd. Zal het eindresultaat (PDF van de folder) weleens posten op het forum :) Misschien goed om van af te kijken?

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Productfotografie
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2008, 19:56:09 »
Citaat
Hmmm, die lens staat ook op mijn verlanglijstje .. twee vliegen in één klap.. Het zijn wel kleine diamanten ... dus vraag me af of de 28-75 geschikt is.



Hoe klein dan Sandra?
Misschien kan ik wel iets vergelijkbaars proberen te fotograferen, weet je gelijk of de Tamron voldoet.

Dit zijn trouwens hele kleine mini-busjes. Met de Sigma 28-200 gemaakt.




Johan.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 20:12:54 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

poef

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2008, 18:36:38 »
Diamand slijp of bewerk je met diamand.
Dus een foto maken doe je met glaswerk van .......... ;)
Diamand, een nog duurdere hobby dan Pentax.

Ok, ok.

Sandra

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2008, 18:26:46 »
Citaat
Gebruikt objectief is de 28-75mm van Tamron. Daar zit ook een semi macro stand op.
Hmmm, die lens staat ook op mijn verlanglijstje .. twee vliegen in één klap.. Het zijn wel kleine diamanten ... dus vraag me af of de 28-75 geschikt is.


Sandra

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2008, 17:28:48 »
Bedankt voor de uitleg Mharda !!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Productfotografie
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2008, 17:20:51 »
Citaat
van Pentax bedoel je  of Tamron?

PS mooie foto's VVO

Denk dat je nu twee zaken door elkaar haalt: de bekende 50mm lensjes zijn de M 50mm 1.4 en de 1.7..
Voor macro is volgens mij het meest gebruikt een 100mm en die heb je van SIGMA, PENTAX en TAMRON. Op het forum staat een Pentax te koop, Koor heeft als ik me niet vergis de SIGMA en ik heb de 90mm TAMRON. De PENTAX is de duurste, de andere twee ontlopen (althans ontliepen) elkaar niet veel... Kwalitatief zijn ze volgens mij alle drie top.

Ik zal eens kijken of ik nog wat voor je heb liggen aan MF macro.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2008, 17:08:21 »
Citaat
De zeer bekende 50mm en twee stops diafragmeren zou moeten werken...
van Pentax bedoel je  of Tamron?

PS mooie foto's VVO
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 17:09:31 door Sandra »

koor

  • Gast
Re: Productfotografie
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2008, 16:30:50 »
Ik denk toch dat je een macrolens wel prettig zult vinden
bij deze tak van fotografie.

 :)

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Productfotografie
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2008, 16:19:56 »
Tja, gaat het om de diamantjes, of gaat het om sieraden met diamantjes.

Als het alleen de millimeter grote diamantjes gaat, kom je er niet met gewone lenzen zonder hulpmiddelen.
Als het om sieraden gaat, ringen, halskettingen, dan kun je met een veel mindere vergroting af.

George

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Productfotografie
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2008, 16:06:50 »
Ben je van plan dan om daar speciaal een objectief voor aan te schaffen?

Ik doe regelmatig produktfotografie voor een blikkenbedrijf. Daar zitten ook metaalblikken (zilver) bij, wat dus moeilijk is qua belichting.

Om ze te overtuigen heb ik dit gedaan: topic

Gebruikt objectief is de 28-75mm van Tamron. Daar zit ook een semi macro stand op. Voor die tijd gebruikte ik een Sigma 28-200 op makrostand.

Geen speciale objectieven dus ....maar ik denk een mooi macro objectief zoals de Tamron 100 zou prima voldoen. Profs gebruiken natuurlijk tilt-shift objectieven.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Productfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2008, 16:04:30 »
Ik denk dat lens misschien nog niet eens het allerbelangrijkste is. Er stond laatst een thread over lichttentjes (zelfbouw). Ik denk dat een goede belichting zeer belangrijk is. als lens denk ik dat een of een macrolens of een scherpe prime goed diensten kan verlenen. De zeer bekende 50mm en twee stops diafragmeren zou moeten werken...

Maar ik ben benieuwd wat er voor meer tips komen. Ik had mezelf net voorgenomen om eens swarowski beeldjes te gaan fotograferen, puur voor de oefen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Sandra

  • Gast
Productfotografie
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2008, 15:40:50 »
Ik weet niet of ik in het juiste subforum ben, maar ik ben gevraagd (in onze kennissenkring) om foto's te maken (close-up, macro-opnames ) van diamanten. Maar ik heb dus geen macrolens.

Ik hoop met jullie hulp weer veel wijzer te worden. Zie door de bomen het bos niet meer ... Welke lens is hiervoor geschikt?  Ik kan ook helemaal niets op Internet vinden over Diamant Fotografie.

Sandra

PS. ik realiseer me dat fotograferen van diamanten geen eenvoudige opgave is. Reflecties en glans zijn moeilijk te elimineren. Deze persoon weet ook dat ik een leek/hobby fotografe ben. Maar tips omtrent productfotografie kan ik straks nog vragen. Eerst wat wijzer worden welke lens hiervoor geschikt is (en ook voor andere dingen).
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 15:42:41 door Sandra »