Auteur Topic: Pentax FA 31mm F1,8  (gelezen 4062 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2009, 18:45:05 »
San: hier de reviews:

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/showproduct.php?product=143&cat=34

en nee, het is niet de m 40, die heb ik ook, maar is heel andere qualiteit, optisch gezien.....

vooral wat de optiek met de kleuren doet is ongelooflijk, ik kan het alleen vergelijken met de 55mm/1.8, de heel oude prime uit de K-serie.

Het probleem met dit objectief is denk ik dat je pas gelooft wat voor superkwaliteit je op je camera hebt geschroefd als je het zelf meemaakt, want veel mensen denken nog steeds dat deze pancake een reissue van de oude is, en, net als de oude 40mm meer een gadget dan een toplens, en dat is een heel grote vergissing, die ik zelf ook bijna gemaakt had.......

Achteraf denk ik er zelfs wel eens over om mijn oude m maar weer te verkopen, aangezien ik hem zeker nooit meer op mijn digitale bodies ga gebruiken, maar ja, ik heb ook nog een K1000, en daar past'ie natuurlijk mooi bij.....

En over het verschil met de 35: die geeft, crop meegerekens, een brandpunt van plm. 52,5, de 40 geeft 60, iets meer crop dan een 55 dus.

Het fijne van de lens is dat je er alle kanten mee op kunt; het is weliswaar geen "echte" portretlens, whatever that may be, maar je kunt al vanaf 30 cm scherpstellen, wat heel erg mooi kan werken, en de Bokeh van de lens zorgt voor heel erg mooie onscherpe achtergronden, veel mooier dan met de zo hoog geprezen 50mm objectieven waar we hier allemaal zo gek op zijn.......

Nogmaals: vraag maar eens aan je fotoboer of je'm es mag opschroeven (bij mijn fotoboer kon dat): ik vermoed dat je hem dan koopt ;)

Ohja, lichtsterkte 2.8, maar vanaf dat punt issie meteen al heel scherp, optimaal issie eigenlijk al bij 5.6.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 18:46:18 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2009, 18:45:05 »

Sandra

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2009, 18:21:44 »
Hansli welke serie is deze 40mm prime waarover jij het hebt?. Ik ben niet zo thuis in al die K F M FA etc. series, moet dus de exacte serienaam hebben zodat ik erover kan lezen.
 
En hoe lichtsterk is deze?

Toch heb ik een beetje moeite met 40 mm ... Ik heb liever 35 mm (of zal dat verschil wel meevallen).
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 18:37:15 door Sandra »

Sandra

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2009, 18:19:24 »
@ Anolife: is die ook geschikt voor portret enzo. Hoewel ik de 90mm Macro daar ook voor gebruik. Ik heb deze portretserie voor het grootste gedeelte met de macrolens geschoten.

@ Berend: Ik wil alleen geen M lens die je handmatig moet scherpstellen en eigenlijk een lichtsterkere dan 2.8 ...  

Die laatste heb je daar ook websites van waar ik recensies kan lezen. Kan dat zo moeilijk vinden soms met google.

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2009, 18:02:23 »
Vergeet de 40 mm pancake niet, je begrijpt pas hoe wonderbaarlijk deze lens is als je't zelf hebt geprobeerd: ongelovelijk scherp, heel erg snel, en natuurlijk een fantastisch mooi gezicht: je spiegelreflrex verandert in een soort groot uitgevallen compactcamera, heel erg "low-brow" zeg maar, ideaal om mee over straat te lopen, niemand heeft nog door dat je met een spiegelreflex om de nek loopt.

En gezien de komende prijsstijgingen zou ik heel snel toeslaan: ik heb 310 euro betaald, en dat voor een echte limited.....

Hij is echt heeeeeeeel veel beter dan de smc-m 40 mm, de originele pancake, en ook nog eens kleiner en lichter.....

Iedere echte pentaxer moet dit unieke objectief hebben vindt ik.....

Sinds ik hem 2 maand geleden kocht issie niet meer van mijn K10 afgeweest (ik heb er nog een camera bij, vandaar), het is imo een veel idealer brandpunt dan 28 of 31 mm voor het "walkaround" werk, en zou wel eens heel zeldzaam kunnen worden in de toekomst gezien de kleine productie (mijn serienummer is iets met 5 cijfers, dat is niks).

Veel mensen zien dit ding over het hoofd heb ik de indruk, terwijl juist 40mm een bijna-equivalent is van de vroeger zeer geliefde 55mm lens.

Als je'm kunt kopen: NIET LATEN LIGGEN!!!!!!!!!!!!!

ohja: lees de reviews op pentaxforums.com onder lensreviews, you'll be amazed!!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 18:03:30 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

bbwijdieks

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2009, 17:43:01 »
Je hebt ook nog de FA 35 f2.0.......kost +/- 300 euro, heb ze ook wel zien weggaan voor minder

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2009, 15:58:10 »
Is de Pentax DA 35 macro niks voor jou dan?

Sandra

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2009, 15:48:43 »
Er is geen goedkopere variant van een 35mm prime he?  
Je krijgt dan de Sigma 28 mm of 50mm ...

Ik wil echt graag een 35mm ...

Sandra

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2009, 12:30:07 »
Waarom heeft niemand mij ooit verteld over deze lens?  ;)

Bedankt voor de linkjes André!

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2009, 11:51:19 »
De Pentax FA31 ltd en FA77 ltd worden door een aantal lens liefhebbers als de twee beste limiteds gezien. Je kan hier een groot aantal user reviews vinden over de FA31.
FA31 reviews.
Hier nog een uitgebreide vergelijking in het duits tussen de FA31 en de Sigma 30mm F1.4
brennweiten test

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2009, 11:54:02 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2009, 11:10:36 »
Ik wist helemaal niet van het bestaan van deze lens... Je hoort hier eigenlijk niemand over op het forum. Ik wil 'm ook echt graag hebben!

Maar ik zou het bij elkaar kunnen sprokkelen met stock ;)

patrick91

  • Gast
Re: Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2009, 09:24:55 »
De fa 31 is een limited en is superscherp. Ik had al centjes op mijn paypalrekening gezet om hem te kopen via ebay maar er moest een auto vervangen worden.. en ook ik kan het maar 1 keer uitgeven :)
Kan er niet zoveel over vertellen alleen dat ik hem wil hebben.. LOL
De man van wie ik de 55-300 en k20 kocht had hem ook.. toen hij de spullen kwam brengen had hij hem bij zich.. ik balen want had hem graag overgenomen (voor 550 is hij verkocht).
2e hands kom je ze eigenlijk nooit tegen.

Sandra

  • Gast
Pentax FA 31mm F1,8
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2009, 22:42:18 »
Ik heb weer iets nieuws op mijn verlanglijstje .. Ik zocht aanvankelijk naar een prime van 35 mm, maar stuitte toen op de Pentax FA 31mm F1,8.  

Is dit een nieuwere lens?  En waarom zo duur (bijna 1000 euro) in zilver.  Wel mooi zilver trouwens. Volgens mij een ideale lens voor trouwerijen, optredens .. Niet alleen ideaal wat betreft lichtsterkte, maar een vast brandpunt, dus flink scherp. Beperkte scherptediepte en ideaal brandpunt vind ik ...

Mharda wat kan jij over deze lenzen vertellen? Welke primes zijn nog meer beschikbaar voor de Pentax zo rond de 35mm ... Ik zie alleen de Sigma 28mm of anders kom je op de 50mm en dat wil ik dus niet.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2009, 22:42:50 door Sandra »