Auteur Topic: Hoe een website maken?  (gelezen 5375 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #53 Gepost op: 15 september 2009, 20:31:31 »
Als ik zo alle meningen lees van wat allemaal mogelijk is, is het volgens mij als eerste van belang wat voor soort website je wilt......een simpele om alleen foto's te laten zien of een wat uitgebreidere site waar je ook bv. artikelen (met de mogelijkheid om commentaar te geven) en een forum op wilt zetten.

Daarna moet je denk de keuze gaan maken.

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoe een website maken?
« Reactie #53 Gepost op: 15 september 2009, 20:31:31 »

Offline Lysvik

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1929
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #52 Gepost op: 15 september 2009, 20:17:42 »
Als je Mac hebt kun je de dingen simpel houden: gewoon iWeb gebruiken (template kiezen + sleur en pleur) en na een publish waar nodig nabewerken in dreamweaver of een andere wat-you-see-is-what-you-get editor.

Note: ik heb in het verleden verschillende grote websites (100+ webpagina's) geëxploiteerd welk in dreamweaver waren ontwikkeld. Voor het hobby gebeuren kies ik op de Mac voor gebruiksgemak: zie lysvik.nl.
 Â 

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #51 Gepost op: 15 september 2009, 11:33:20 »
Jullie sites zien er erg goed uit Johan en Eljakim. Mijn complimenten!

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #50 Gepost op: 15 september 2009, 08:31:51 »
Hoi,

Ik heb ook met joomla een site gemaakt en dat bevalt erg goed, hoewel het je erg veel tijd kan kosten als je uit het vele aanbod van componenten en plugins de goede voor jou site wilt hebben.
Je moet ze installeren en uitproberen, als het niet bevalt gooi je hem eraf en probeerd weer een ander, zo ben ik lang bezig geweest voor het fotoalbum op de site.
Maar denk dat het resultaat niet verkeert is kijk zelf maar:

www.fotogiesbeek.nl

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

elkim

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #49 Gepost op: 14 september 2009, 22:57:06 »
ik ben afgelopen weken bezig geweest in viewbook voor een bijdrage van 5€/mnd heb je een mooi platform om portfolio's te maken
hoastiting inbegrepen en een soort eigen url
daarvoor verschillende geprobeerd maar niet met het gewenste effect
dit werkt best mooi en is zonder storende reclame toestande leuk om naar te kijken. bekijk bv. die van mij eens ;)
 
http://fotografieljakim.viewbook.com/
http://www.viewbook.com/
« Laatst bewerkt op: 14 september 2009, 22:59:37 door elkim »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #48 Gepost op: 14 september 2009, 20:55:51 »
Als je snel iets wilt maken zonder zelf alle ins en outs te willen doorgronden is Joomla een uitstekende omgeving. Het mooie ervan is dat als je iets niet weet of niet hebt er een enorme hoeveelheid kant en klare plugins beschikbaar is op het wereldwijde web. Zoook met foto albums die kun je te kust en te keur downloaden en installeren. Van simpele viewers die een plaatje laten zien tot complete albums waar gebruikers feedback kunnen geven en foto's kunnen beoordelen. Voor vrijwel alle andere omgevingen heb je wat meer programmeer kennis nodig, voor Joomla vrijwel niet, tenzij je natuurlijk het naadje van de kous wilt weten. Joomla installeren is een fluitje van een cent en als je het eenmaal door hebt is het maar tikken, het werkt erg intuïtief.
Wat ook kan, maar dan schiet je weer helemaal de andere kant op is een pagina in Word bouwen en opslaan als html file en die vervolgens uploaden. Maar dat is een wat lelijke en erg amateuristische manier van bouwen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #47 Gepost op: 14 september 2009, 20:37:48 »
Even dit topic weer een beetje aanzwengelen! Ik gebruik Jalbum, dit werkt lekker eenvoudig en er zijn talloze skins voor te downloaden.
Eventueel kan je je fotowebsite via Jalbum online zetten.  
Zie voor meer info: http://jalbum.net/

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #46 Gepost op: 19 oktober 2008, 22:37:17 »
Wat heb je nodig voor een website:

Hosting  hostgator.com kan ik aanraden !
Domeinnaam  Kan je vaak bij je hosting krijgen of erbij kopen

Bij meeste hosting pakketen kan je tegenwoordig joomla en nog meer van zulke cms programas instaleren en heb je letterlijk in 1 click een website.

Om die website vervolgens aan te passen aan je eigen wensen moet je even googlen en kom je al snel bakken informatie tegen. Geen zin in een hele website en gaat het alleen om de foto's heb je zat kant en klare makkelijk te gebruiken gallery tools.

natuurlijk zijn er 100en manieren om een website te maken maar als je weinig tot geen kennis heb van deze zaken zou ik zo makkelijk mogelijk beginnen.



Offline WM

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 135
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #45 Gepost op: 19 oktober 2008, 20:38:58 »
Citaat
Ik heb absoluut geen verstand van websites bouwen. Graag wil ik een eigen webstek uit de grond stampen waarin ik mijn 'beste' foto's wil presenteren. Maar ik heb geen idee hoe ik daar moet aan beginnen  :( Wie kan mij enkele tips geven?

Ik wil ook een eigen website bouwen en ik heb daar, net als jouw, ook geen verstand van.

Na wat rondsurfen op internet heb ik besloten om het in eerste instantie te gaan proberen met Joomla! 1.5. Om me eigen te maken met het programma heb ik vandaag drie boeken besteld. Bovendien heb ik al diverse nederlandstalige internetsites over Joomla! gevonden. Het programma is gratis (opensourcesoftware).


Wim
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2008, 23:30:37 door wlametsemakers »
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #44 Gepost op: 25 september 2008, 12:38:55 »
voor mensen als mij is het ideaal. Ik heb alleen ervaring met html en basis php en css. Ik pas liever kant en klare dingen aan, iets van de grond af opbouwen heb ik de kennis niet voor  ::)

Marinus84

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #43 Gepost op: 24 september 2008, 00:38:05 »
Vind wel dat er veel moeilijke voorbeelden worden gegeven, misschien kan ik niet uit de voeten met Joomla en anderen door mijn achtergrond als programmeur en ontwerper en mijn 'zelluf doen'-stijl..

Heb nu trouwens een goede start gemaakt in jQuery, dat is een javascript framework. Als je een grote site van plan bent te maken, dan kun je daar een heleboel typwerk mee bezuinigen! (www.jquery.com)

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #42 Gepost op: 21 september 2008, 23:38:57 »
Citaat
Maar in principe valt er toch niet te veranderen aan een template dan misschien achtergrond kleur, lettertype (alles wat in de CSS verandert kan worden) en een bannerfoto. Maar de images van de knoppen en buttons en dergelijke daar kun je toch niets van maken?

Alles kan  ;) maar bij het gebruik van een kant en klaar template zijn er idd beperkingen, maar met het veranderen van een banner het zelf inrichten van de modules etc kom je al een heel eind vaak

Serpiente

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #41 Gepost op: 21 september 2008, 23:23:47 »
site bouwen.. ik ga er ook maar eens aan beginnen. Als ik weer vakantie heb  ;)

Sandra

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #40 Gepost op: 21 september 2008, 23:10:01 »
Maar in principe valt er toch niet te veranderen aan een template dan misschien achtergrond kleur, lettertype (alles wat in de CSS verandert kan worden) en een bannerfoto. Maar de images van de knoppen en buttons en dergelijke daar kun je toch niets van maken?

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2008, 23:03:52 »
het is inderdaad goed zoeken maar uiteindelijk is er met wat knutselen altijd wel een leuk resultaat te behalen. Ik ga binnenkort eens beginnen om zelf een tamplate te maken  
« Laatst bewerkt op: 21 september 2008, 23:04:31 door JJ5 »

Sandra

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2008, 23:00:59 »
Citaat

Meestal download ik ook een template maar vervolgens ga ik die zo bewerken dat er weinig van te herkennen is. Die banner kan je aanpassen door het bestand van de template te openen en naar de map images te gaan. In die map staan alle plaatjes die in de template gebruikt zijn en ook de banner. Dit plaatje kan je vervolgens aanpassen of gewoon vervangen zolang  de naam van het nieuwe plaatje maar hetzelfde is.

Hoi,
Bedankt voor je antwoord .. ik was er al achter gekomen en het één en ander uitgeprobeerd. Alleen volgens mij missen we wat bestandjes .. want als ik een link maak, dan opent een pagina die de template niet herkent. Misschien heb ik door al mij geexperimenteer wat bestandjes weggegooid.  We zijn het nu opnieuw aan het downloaden, en gaan het morgen even opnieuw installeren.

PS. Uit de honderden gratis templates, vind ik het toch heel moeilijk om een goeie te vinden. Ze zijn het allemaal net niet. En kleur kun je eventueel nog aanpassen in de CSS .. maar images van knoppen en buttons enz. daar kun je de kleur niet van aanpassen. Het is wel tijdrovend zeg  ::)

Bigbenbenny

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2008, 16:38:48 »
Hoi Peter,

Misschien is dit iets voor jou http://www.drupal.be

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2008, 01:01:12 »
Citaat
Ik heb een aantal leuke templates gedownload, in de veronderstelling dat ik er nog het één en ander aan kan veranderen. Maar blijkbaar niet. Waar kun je nu bijvoorbeeld de banner bovenin veranderen voor een eigen banner? die videoworkshop is ook veel te beknopt ...

Meestal download ik ook een template maar vervolgens ga ik die zo bewerken dat er weinig van te herkennen is. Die banner kan je aanpassen door het bestand van de template te openen en naar de map images te gaan. In die map staan alle plaatjes die in de template gebruikt zijn en ook de banner. Dit plaatje kan je vervolgens aanpassen of gewoon vervangen zolang  de naam van het nieuwe plaatje maar hetzelfde is.

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2008, 19:10:53 »
Citaat
Ik heb gisternacht de videoworkshops helemaal doorlopen en het is niet aan de orde gekomen waar jij naar zoekt. De Videoworkshops zijn sowieso heel beknopt vind ik. De opzet en onderhoud doet me overigens een beetje denken aan web-log en blogger in een wat minder simplistische vorm. (op web-log en Blogger, heb ik jaren mijn reisverslagen bijgehouden).

Maar zoals je weet is Joomla een open source CMS (Content Management Systeem) en vrijgegeven zodat iedereen er gratis gebruik van kan maken en wijzigingen kan aanbrengen. Dus wat niet is, kan nog ontwikkeld worden.

Er zijn Nederlandse fora voor Joomla gebruikers .. als ik jou was zou ik daar je vraag stellen .. Wellicht dat je antwoord krijgt en misschien wil iemand zelfs wel de aanpassingen die jij wil aanbrengen.

Nederlands forum
http://forum.dutchjoomla.org/

En de Nederlandse sectie van het grote uitgebreide Joomla forum (Joomla.org)

http://forum.joomla.org/viewforum.php?f=13



Dank je voor de moeite Sandra maar je had nu echt niet de hele nacht voor mij op hoeven te blijven... ;)

Gr. Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Sandra

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #34 Gepost op: 20 september 2008, 17:41:08 »
Ik heb een aantal leuke templates gedownload, in de veronderstelling dat ik er nog het één en ander aan kan veranderen. Maar blijkbaar niet. Waar kun je nu bijvoorbeeld de banner bovenin veranderen voor een eigen banner? die videoworkshop is ook veel te beknopt ...

JJ5

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #33 Gepost op: 20 september 2008, 13:41:22 »
Ik maak regelmatig een site met Joomla en ik vind het heerlijk werken. Als je een beetje door heb hoe het inelkaar zit kan je hele leuke dingen doen. je kan ook zoon beetje alles wat je maar kan verzinnen aan plugins en mogelijkheden downloaden en in een paar seconden instaleren :)
« Laatst bewerkt op: 20 september 2008, 13:41:48 door JJ5 »

Sandra

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #32 Gepost op: 20 september 2008, 10:46:02 »
Ik heb gisternacht de videoworkshops helemaal doorlopen en het is niet aan de orde gekomen waar jij naar zoekt. De Videoworkshops zijn sowieso heel beknopt vind ik. De opzet en onderhoud doet me overigens een beetje denken aan web-log en blogger in een wat minder simplistische vorm. (op web-log en Blogger, heb ik jaren mijn reisverslagen bijgehouden).

Maar zoals je weet is Joomla een open source CMS (Content Management Systeem) en vrijgegeven zodat iedereen er gratis gebruik van kan maken en wijzigingen kan aanbrengen. Dus wat niet is, kan nog ontwikkeld worden.

Er zijn Nederlandse fora voor Joomla gebruikers .. als ik jou was zou ik daar je vraag stellen .. Wellicht dat je antwoord krijgt en misschien wil iemand zelfs wel de aanpassingen die jij wil aanbrengen.

Nederlands forum
http://forum.dutchjoomla.org/

En de Nederlandse sectie van het grote uitgebreide Joomla forum (Joomla.org)

http://forum.joomla.org/viewforum.php?f=13

« Laatst bewerkt op: 20 september 2008, 10:49:11 door Sandra »

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #31 Gepost op: 19 september 2008, 22:36:03 »
Citaat
Joomla heeft inderdaad veel mogelijkheden. Ik heb er van de week naar gekeken, maar haakte af omdat het me te ingewikkeld leek. Maar manlief kwam vanavond heel toevallig met een DVD van Joomla thuis (39 videoworkshops). Is wel heel interessant ...

Toevallig, omdat hij helemaal niet wist dat ik al eerder naar Joomla had gekeken :)


Hoi Sandra,

Staat daar ook wat in over fotoalbums?
Ik zoek nog een goede voor op de site die ik aan het maken ben in Joomla (een site over digitale fotografie)
De gene die ik tot nu toe heb kunnen downloaden voldoen niet voor de site, ik wil dat mensen van buitenaf ook mappen kunnen aanmaken en bij alle is het zo dat alleen de administrator dat kan doen
Wat ik dus wil is een fotoalbum waar mensen op mijn site mappen kunnen maken en daar hun foto naar uploaden

Groetjes, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Sandra

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #30 Gepost op: 19 september 2008, 22:09:16 »
Joomla heeft inderdaad veel mogelijkheden. Ik heb er van de week naar gekeken, maar haakte af omdat het me te ingewikkeld leek. Maar manlief kwam vanavond heel toevallig met een DVD van Joomla thuis (39 videoworkshops). Is wel heel interessant ...

Toevallig, omdat hij helemaal niet wist dat ik al eerder naar Joomla had gekeken :)

Marinus84

  • Gast
Re: Hoe een website maken?
« Reactie #29 Gepost op: 14 september 2008, 14:20:09 »
Citaat
met wat heb je deze COOLE intro nu gemaakt?

Eh... 5 minuutjes, een pentax K10d ;) eh, een text-editor, photoshop, illustrator voor het positioneren van de text (vector, zodat ik later nog makkelijk iets kan veranderen, moest even een leuk fontje kiezen dat gaat zo lekker in illustrator), daarna wat html in de text-editor gemaakt, en een css-file eraan om de achtergrond te positioneren. Daarna geupload via de upload formuliertjes van de host (antagonist.nl) waar ik binnen 24 uur aan de slag kon  ::)  en voila!

Hijs ook niet perfect, als je de pagina resized in de hoogte gaat het plaatje van mij onder het plaatje van de text schuiven...
Maar dat is dus hoe je zoiets maakt, vrij simpel eigenlijk. Ben ook geen ster hoor, en er zullen vast wa syntax-errors in de html zitten haha  8-)