Auteur Topic: Ideeėnbus  (gelezen 107427 keer)

jsoomers

• Gast
Re:Ideeƫnbus
« Reactie #204 Gepost op: 30 maart 2011, 00:55:41 »
Ik zou idd een poos op basis van spontaniteit te werk gaan..
Ik heb het idee dat het gewaardeerde initiatief van Lysvik vanzelf inspiratie zal ontketenen en stroomlijning volgt dan vanzelf.

In ieder geval van deze kant een pluim voor het geweldige idee!!  :drinks:

Gr. Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #204 Gepost op: 30 maart 2011, 00:55:41 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #203 Gepost op: 29 maart 2011, 19:50:12 »
Het idee van Lysvik vind ik ook heel geslaagd Jazzer, en dit mag ook wat mij betreft een regelmatig terugkerend item worden.
Alleen denk ik niet dat je dit doorlopend moet doen, ik vrees dat dan al gauw mensen gaan afhaken. Misschien is 1x per maand een foto 4, 5 of 7-daagse een haalbare kaart!?
We houden het even in beraad! :)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #202 Gepost op: 29 maart 2011, 12:36:27 »
Het door Lysvik gestarte topic "Dieren 10-daagse - Vrije deelname" brengt mij op het idee dat dergelijke initiatieven het forum wel eens nieuw leven zouden kunnen inblazen.
Waarom zouden we niet wekelijks een vergelijkbaar topic opstarten? Onderwerpen genoeg : "Gele bloemen 7-daagse" of "Kamerplant ..." (Fles, voertuig, gebouw, meubel, gras en mos, vis, muziekinstrument ... waterloop ... en noem maar op).
Het verschil met de maandopdracht is duidelijk : iedereen mag dagelijks (gedurende 1 week) een foto toevoegen en er volgt geen stemming (evt. wel commentaren). Voor de moderator(s) is er dus geen bijkomend werk. Alleen zouden zij wekelijks moeten zeggen wat het nieuwe onderwerp is.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #201 Gepost op: 28 maart 2011, 16:28:45 »
@jjw: Dit is op de allereerste plaats een fotografieforum. Voor filmen is een eigen hoekje ingeruimd, maar echt leven doet dit hoekje niet. Dat verander je voorlopig niet door een video-opdracht te gaan starten, de meesten hier gebruiken het filmgedeelte niet of sporadisch. Dit omdat de interesse hier niet zo voor is, en voor filmen is een echte filmcamera toch te prefereren. Wie weet ligt dit over 2 jaar wel anders, maar dat zien we dan wel.

Ach..het was ook maar een idee :) ik kan het begrijpen als er geen ruimte voor wat gemaakt. Echter vind ik je argumentatie een beetje kort door de bocht.

Dat voor filmen een echte filmcamera is te prefereren gaat tegenwoordig niet meer op. Zelfs grote producties maken gebruik van DSLRs. Dat wordt ondertussen een beetje hetzelfde als zeggen dat je voor echte fotografie analoog moet werken. Een echte filmcamera heeft zo zijn voordelen zoals ook analoge fotografie dat nog steeds heeft, maar de huidige DSLRs zijn meer dan capabel als het om filmen gaat. Het is juist dit soort beweringen die mensen er van weerhoud om serieus met de filmfunctie aan de gang te gaan.
Ja, met een echte filmcamera zul je uiteindelijk betere kwaliteit films kunnen maken, maar dan gaat het over camera's die 5000+ euro kosten. Je hebt ook pas Ć©cht een Canon 1D nodig als je Ć©cht pro bent. Met het kopen van een 1D maak je niet vanzelf goede foto's. Voor de meesten volstaat een pro-sumer of een consumer camera (K5/K-r) prima. Die tegenwoordig soms zelfs voor de pro's al goed genoeg zijn. Zo heb je tegenwoordig ook niet meer perse een dure filmcamera nodig. Daarnaast kunnen de dedicated filmcamera's die in hetzelfde prijssegment zitten als een pro/con-sumer DSLR sowieso al niet meer echt opboxen tegen de DSLR met zijn grote, relatief economische, voordelen zoals verwisselare lichtsterke lenzen.

De bovenstaande argumenten voer ik vooral aan omdat ik zelf laaiend enthusiast ben over de filmmogelijkheden van DSLRs (kijk eens een keer op vimeo) en nog enthusiaster dat pentax hier nu aan mee kan doen! Verder ben ik zelf ook een beginner op dit gebied maar ik zou het leuk vinden als ik andere mensen kan overtuigen. Afgezien van dit alles kan ik me prima vinden in de keuze om geen video opdracht te starten! Aangezien op dit moment misschien te weinig mensen de filmfunctie op een serieuze manier beschouwen en misschien nog teveel voor candid-filmpjes gebruiken. Het is inderdaad nog niet helemaal de juiste tijd misschien, maar het zou daarbij wel leuk zijn als mensen toch positief worden gestimuleerd. Zodat we misschien iets eerder dan over 2 jaar een serieuze videohoek hebben :)

just my 2 cents (en teveel tekst :D)
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2011, 19:05:55 door jjw »
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #200 Gepost op: 27 maart 2011, 19:00:46 »
@Jos: voorlopig houden we het zoals het is, en je kan dit soort dingen prima kwijt in Algemen Discussie. Onderschrift: Alles waar je geen plek voor hebt (Bijna alles :-) 

@jjw: Dit is op de allereerste plaats een fotografieforum. Voor filmen is een eigen hoekje ingeruimd, maar echt leven doet dit hoekje niet. Dat verander je voorlopig niet door een video-opdracht te gaan starten, de meesten hier gebruiken het filmgedeelte niet of sporadisch. Dit omdat de interesse hier niet zo voor is, en voor filmen is een echte filmcamera toch te prefereren. Wie weet ligt dit over 2 jaar wel anders, maar dat zien we dan wel.

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #199 Gepost op: 18 maart 2011, 17:27:10 »
Is het misschien een leuke idee om een video-opdracht te lanceren naast de foto-opdracht van de maand?
Met best veel mensen die een camera hebben die ook kan filmen, de goede filmkwaliteit en het toch nog wel wat lege videohoekje leek me dit wel een leuk idee.

Misschien eens in de 2 maanden?

Ik wil best een pilot opzetten.

Leuke ideeƫn voor thema's?
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #198 Gepost op: 17 maart 2011, 00:08:11 »
is het een idee om een aparte hoek te hebben voor nieuwe electronica?  ik vond net een leuke gadget en kon eigenlijk geen goede plek vinden om het neer te zetten. (http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20338.msg174519#new)
dus voor gerelateerde producten zoals monitoren en printers.

dit zou dan onder "pentax nieuws en reviews" kunnen komen alleen dan moet het "pentax" gedeelte weg. e.g. de rubriek wordt dan "nieuws en reviews"

gr jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! Itā€™s just a Xerox of what just happened"

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
Re:Panorama's in fotohoek.
« Reactie #197 Gepost op: 10 maart 2011, 21:11:35 »
900 pixels volstaan alvast om je een idee te vormen van de compositie en iedereen die dat per se wil lukt er toch in om door te linken naar een groter bestand?
100% mee eens! Laten we het op het forum zo eenvoudig mogelijk en zo eenduidig mogelijk houden.
Dus 900px = overal 900px, voor iedereen zonder kunstgrepen goed te bekijken. Uiteraard is het aan te bevelen een link naar een groter bestand toe te voegen.

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #196 Gepost op: 10 maart 2011, 20:55:52 »
allemaal mooie dingen die zich in tegenstelling tot pano's niet onderscheiden in fotoformaat van alles wat we nu zoal tegenkomen op het forum.

900 pixels volstaan alvast om je een idee te vormen van de compositie en iedereen die dat per se wil lukt er toch in om door te linken naar een groter bestand?

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #195 Gepost op: 10 maart 2011, 20:54:41 »
Een nieuwe rubriek in de fotohoek:

Panorama's

Met wat aangepaste regels:
- 1 panorama per post.
- max 1280 pixels breed (de 900 zijn voor een pano toch echt te weinig).
- Link naar een grotere foto van minstens 5000 pixels (het moet natuurlijk wel een echt panorama zijn en niet alleen een uitsnede).

Lijkt me een prima aanvulling.
Moeten er eerst wat codes uit de forum worden gesloopt en 1280 kan niet op elk scherm worden weer gegeven, zeker niet moet de forum er nog om heen.

Dus ik denk niet dat het gaat gebeuren en als je een Panorama hebt kan je toch een 900px versie plaatsen en daar bij een link naar een grotere versie?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #194 Gepost op: 10 maart 2011, 20:52:32 »
waarom openen we dan geen strobisme-hoek, tonemapping-hoek, tele-hoek, korte-dof-hoek,bewust-onscherp-hoek ....?
allemaal mooie dingen die zich in tegenstelling tot pano's niet onderscheiden in fotoformaat van alles wat we nu zoal tegenkomen op het forum.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #193 Gepost op: 10 maart 2011, 20:48:16 »
Voor mij hoeft het niet: als we voor elke nieuwe waan van de dag een nieuwe rubriek moeten hebben, dan kunnen we wel bezig blijven: waarom openen we dan geen strobisme-hoek, tonemapping-hoek, tele-hoek, korte-dof-hoek,bewust-onscherp-hoek ....? (ik hoop dat ik niemand op gedachten breng). Ik zie er de meerwaarde niet van in, en ik voorspel dat dat onderdeel zelfs na een jaar minder dan 10 topics gaat tellen (zie vb. ook de video-hoek ...)

De meeste pano's gaan allicht over landschap of over architectuur: zet ze dan maar gewoon in dat onderdeel neer, eventueel voorafgegaan door de waarschuwing [pano!].

+1
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #192 Gepost op: 10 maart 2011, 20:45:00 »

Panorama's

...

Voor mij hoeft het niet: als we voor elke nieuwe waan van de dag een nieuwe rubriek moeten hebben, dan kunnen we wel bezig blijven: waarom openen we dan geen strobisme-hoek, tonemapping-hoek, tele-hoek, korte-dof-hoek,bewust-onscherp-hoek ....? (ik hoop dat ik niemand op gedachten breng). Ik zie er de meerwaarde niet van in, en ik voorspel dat dat onderdeel zelfs na een jaar minder dan 10 topics gaat tellen (zie vb. ook de video-hoek ...)

De meeste pano's gaan allicht over landschap of over architectuur: zet ze dan maar gewoon in dat onderdeel neer, eventueel voorafgegaan door de waarschuwing [pano!].

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #191 Gepost op: 10 maart 2011, 16:57:05 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Ok ik ben ook voor! (makkelijk overgehaald haha)

Nog een voorstander!

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #190 Gepost op: 10 maart 2011, 16:38:04 »
Dat is voor een deel natuurlijk zo, maar tegenwoordig heeft bijna iedereen de juiste software om een mooi panorama te kunnen maken. Met een nieuwe categorie wordt het ook meer een opdracht om er iets moois in te kunnen laten zien. Een mooie landschapsfoto of een stadstafereel is natuurlijk ook mooi, maar ook zo gemaakt terwijl een mooi panorama toch wel wat meer tijdsinvestering vraagt om dat goed en mooi te doen. Daarvoor kan dan ook een mooi plekje gemaakt worden.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ok ik ben ook voor! (makkelijk overgehaald haha)
K3 II | K3

RonHendriks

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 10 maart 2011, 15:39:45 »
Op zich kan je nu natuurlijk ook al prima een panorama plaatsen met een link naar een grotere versie, je wil een panorama sowieso wel groter bekijken lijkt me, zelfs 1280 is dan nog klein.
Dat is voor een deel natuurlijk zo, maar tegenwoordig heeft bijna iedereen de juiste software om een mooi panorama te kunnen maken. Met een nieuwe categorie wordt het ook meer een opdracht om er iets moois in te kunnen laten zien. Een mooie landschapsfoto of een stadstafereel is natuurlijk ook mooi, maar ook zo gemaakt terwijl een mooi panorama toch wel wat meer tijdsinvestering vraagt om dat goed en mooi te doen. Daarvoor kan dan ook een mooi plekje gemaakt worden.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #188 Gepost op: 10 maart 2011, 03:08:27 »
Dan zou ik eerder gaan voor een soort van tag voor een post [panorama] waarmee het dan toegestaan is om 1 foto van 1280 breed te plaatsen in de juiste categorie, bijvoorbeeld in landschap, of stedelijke omgeving? Anders wordt het een beetje hetzelfde verhaal als met de aparte categorie voor zwart/wit foto's.

Op zich kan je nu natuurlijk ook al prima een panorama plaatsen met een link naar een grotere versie, je wil een panorama sowieso wel groter bekijken lijkt me, zelfs 1280 is dan nog klein.
K3 II | K3

gnodde

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 9 maart 2011, 23:50:56 »
Helemaal mee eens, Ron!

Prima idee!!

Idem dito met een rietje!

Jan.

jsoomers

• Gast
« Reactie #186 Gepost op: 9 maart 2011, 23:29:49 »
Helemaal mee eens, Ron!

Prima idee!!

RonHendriks

• Gast
Panorama's in fotohoek.
« Reactie #185 Gepost op: 9 maart 2011, 23:16:27 »

Panorama's

Met wat aangepaste regels:
- 1 panorama per post.
- max 1280 pixels breed (de 900 zijn voor een pano toch echt te weinig).
- Link naar een grotere foto van minstens 5000 pixels (het moet natuurlijk wel een echt panorama zijn en niet alleen een uitsnede).

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #184 Gepost op: 9 maart 2011, 16:59:43 »
Misschien is het een idee om het forum uit te breiden met een besloten groep op Facebook. Daarvoor kan je alleen uitgenodigd worden door bijvoorbeeld de mods van het forum (of alle leden). Een gewone open groep zou ook kunnen.
Ik merk dat het delen van interessante artikelen, foto's, filmpjes etc. veel makkelijker gaat via Facebook (denk bijvoorbeeld aan het onderdeel "Pentax nieuws en reviews" en "waar naartoe vandaag"). Ook als iemand wat aan zijn site heeft toegevoegd kan je dat makkelijker delen via dat medium. Ook kan je er op reageren en aangeven dat je het leuk vindt. Voor dit soort doeleinden vind ik een forum achterhaald worden.
Een forum is natuurlijk wel weer verschrikkelijk handig voor bepaalde vragen en discussies waar veel uitleg en tekst nodig is.

Ik heb het niet over een vervanging, maar over een extensie van het forum. :)

De kwaliteit van foto's op facebook is ronduit zeer slecht. Afgezien daarvan kan het voor het aankondigen van evenementen etc. wel handig zijn, voor de degene die facebook heeft dan. Als je facebook hebt raad ik trouwens aan jezelf aan te melden bij de officiele PENTAX pagina, komen leuke nieuwtjes voorbij en je blijft mooi op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Lijkt erop dat PENTAX hier de laatste tijd serieuzer mee bezig is.
K3 II | K3

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #183 Gepost op: 4 maart 2011, 20:27:22 »
Ik vind alle inbreng bespreekbaar.
Maar ik heb juist alles eruit gegooid, Facebook, Lindekin, Space en Hyves alles leeggemaakt en opgedoekt.

Alle extensies zijn wat mij betreft welkom...................als ik het forum maar niet hoef te missen  ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

asplx

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 4 maart 2011, 20:00:05 »
Ik zit eerlijk gezegd ook niet op Facebook, Hyves, Twitter e.d. te wachten.
Hier op 't forumkan ik prima vooruit en vind ik informatie die ik nodig heb of de wegen er naar toe.
Nu is dat lekker "compact" bij elkaar en dat zou dan weer verspreid gaan worden.
Ik zie dat niet zitten.
Ook niet qua tijd.

Groeten,
Ruurd

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #181 Gepost op: 4 maart 2011, 19:41:18 »
Facebook, Hyves, Twitter, ik heb er allemaal geen tijd voor! Het bijhouden van dit forum kost me al genoeg tijd! (maar dat doe ik graag hoor!)  :)

Maar misschien heeft Johan (vvo) hier meer kaas van gegeten.
Ook een idee is om van het forum ook een mobiele versie te maken, als daar genoeg interesse voor is tenminste.

Grtz, Carel

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #180 Gepost op: 4 maart 2011, 19:12:59 »
Er is al een pentaxforum NL op facebook.
http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100001643573511

grJohan