Auteur Topic: Ideeėnbus  (gelezen 107450 keer)

Serpiente

• Gast
Re:Ideeƫnbus
« Reactie #179 Gepost op: 4 maart 2011, 14:03:20 »
Misschien is het een idee om het forum uit te breiden met een besloten groep op Facebook. Daarvoor kan je alleen uitgenodigd worden door bijvoorbeeld de mods van het forum (of alle leden). Een gewone open groep zou ook kunnen.
Ik merk dat het delen van interessante artikelen, foto's, filmpjes etc. veel makkelijker gaat via Facebook (denk bijvoorbeeld aan het onderdeel "Pentax nieuws en reviews" en "waar naartoe vandaag"). Ook als iemand wat aan zijn site heeft toegevoegd kan je dat makkelijker delen via dat medium. Ook kan je er op reageren en aangeven dat je het leuk vindt. Voor dit soort doeleinden vind ik een forum achterhaald worden.
Een forum is natuurlijk wel weer verschrikkelijk handig voor bepaalde vragen en discussies waar veel uitleg en tekst nodig is.

Ik heb het niet over een vervanging, maar over een extensie van het forum. :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #179 Gepost op: 4 maart 2011, 14:03:20 »

asplx

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: 15 januari 2011, 19:20:47 »
Aan de andere kant, je direct uitschrijven omdat je merkt dat je je zin niet kan krijgen...
Ik denk niet dat we hier al teveel over moeten treuren. :-X

Ook dat heb ik me bedacht...
Beetje kinderachtig is het wel.

Ruurd

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #177 Gepost op: 15 januari 2011, 18:50:18 »
Aan de andere kant, je direct uitschrijven omdat je merkt dat je je zin niet kan krijgen...
Ik denk niet dat we hier al teveel over moeten treuren. :-X

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: 15 januari 2011, 14:21:18 »
IK zie bij de gegevens van Nick opeens "gast" staan :o

Heeft hij zich uitgeschreven?
Dat zou jammer zijn.

Ruurd

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #175 Gepost op: 15 januari 2011, 11:58:56 »
Oei, dat is meer eenmansbedrijf dan ik had verwacht. Jammer.
Dat valt wel mee, er is over heel veel dingen goed over nagedacht en zeker wordt er geluisterd naar wensen. Maar we blijven niet alles veranderen omdat enkelen iets roepen, inderdaad de forumleiding bepaalt uiteindelijk de kaders. IdeeĆ«n zijn welkom, maar we voelen ons niet verplicht deze ideeĆ«n  ook op te volgen.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 12:02:22 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

nickmeertens

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: 15 januari 2011, 10:53:04 »
Nou, je kan een poll opzetten of niet, maar ik wil iedereen toch verwijzen naar mijn post #148 en wil het ook verder daarbij laten!
Er wordt hier zeker "geluisterd" naar wat er leeft op dit forum, maar het is geen "men vraagt en wij draaien". Ik ben van mening dat de Fotohoek goed en overzichtelijk in elkaar zit, daar passen prima zwartwit foto's tussen. Voor het hoe en waarom verwijs ik terug naar#148.
Zwartwit foto's dus gewoon in de bestaande categorieƫn plaatsen.

Carel
Oei, dat is meer eenmansbedrijf dan ik had verwacht. Jammer.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #173 Gepost op: 15 januari 2011, 10:07:48 »
Nou, je kan een poll opzetten of niet, maar ik wil iedereen toch verwijzen naar mijn post #148 en wil het ook verder daarbij laten!
Er wordt hier zeker "geluisterd" naar wat er leeft op dit forum, maar het is geen "men vraagt en wij draaien". Ik ben van mening dat de Fotohoek goed en overzichtelijk in elkaar zit, daar passen prima zwartwit foto's tussen. Voor het hoe en waarom verwijs ik terug naar#148.
Zwartwit foto's dus gewoon in de bestaande categorieƫn plaatsen.

Carel

nickmeertens

• Gast
« Reactie #172 Gepost op: 15 januari 2011, 06:55:43 »
@Nick: Wat weerhoud je ervan, om die poll te beginnen?
Plaats die in Algemene discussie.
Ik heb (nog) geen permissie om een poll te mogen beginnen. Misschien kan iemand anders de poll starten of ervoor zorgen dat ik het zelf kan?

Ho Stop, ik heb de knop gevonden! Komt eraan.

Nou, ik heb het geprobeerd, maar alleen de toelichtende tekst verschijnt, niet de poll zelf. Is iemand bekent met dit fenomeen?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 07:33:11 door nickmeertens »

asplx

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: 15 januari 2011, 03:37:17 »
Volgens mij wordt dit nu voor de 3e maal geschreven.
Daarom gaf ik in eerste geen antwoord meer op de 2e x.

Als Nick behoefte heeft aan een poll, kan hij die starten. Daain zal ik mijn mening geven.
verder is dit i.m.o. nu wel doorgekauwd.

groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #170 Gepost op: 15 januari 2011, 00:17:29 »
Ik denk, dat er gestructureerder kan worden gepost, zodat er minder gezocht hoeft te worden.
Ik denk dat je juist de structuur weg haalt, want zwart/wit landschap zal nog steeds op duiken bij landschappen en omdat z/w best wel veel gebruikte bewerking is zal je daar ook alle soorten foto's door elkaar zien. Ik denk juist dat het meer zoeken wordt.  :(

Om structuur te krijgen zal je de thema's misschien moeten opsplitsten in z/w en kleur dus fotohoek>landschappen> en dan kiezen z/w of kleur.
Maar ik denk dat het dan te word...
Eventjes in de titel schrijven zal al voldoende wezen misschien?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 15 januari 2011, 00:05:22 »
Citaat
Niet mij de schuld geven, Nick haalde andere sites erbij.
Maar sorry dat had leekt alsof jij dat had gezegd

Ok... :good:

Citaat
Maar wat is nu de reden dat de forum een zwart/wit rubriek moet hebben, of waarom wil je er eentje?

Ik denk, dat er gestructureerder kan worden gepost, zodat er minder gezocht hoeft te worden.

Groeten
Ruurd

RonHendriks

• Gast
Re:Verzoek voor Zwart/Wit categorie in fotohoek
« Reactie #168 Gepost op: 14 januari 2011, 23:59:14 »
Wat ik als nieuw lid mis in de fotohoek is een categorie Zwart\Wit
Ik heb gezien dat in de reacties op een zwart wit foto vaak de suggestie wordt gedaan om hem in kleur te doen. Daar heb ik als Z/W liefhebber niet veel aan omdat ik nu juist de mening van mensen wil over de zwart wit foto.
Als er een aparte categorie voor zou zijn, zouden zwart/wit liefhebbers elkaar daar kunnen vinden en kunnen discussiƫren over specifieke aspecten van zwart/wit fotografie zoals technieken van het omzetten, de toonschaal en wat dies meer zij.
Ik moet zeggen dat ik hier wel iets in zie. Niet dat er in de overige categoriƫn nooit meer een zwart/wit zou mogen opduiken, maar een aparte categorie voor foto's in zwart/wit (eventueel met sephia) zal ook stimulerend werken om die tak van fotografie op te pakken. Wellicht wat kunstzinniger, of juist als basiswerk (bv straatfotografie) heeft het vaak een mooie toegevoegde waarde.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #167 Gepost op: 14 januari 2011, 23:30:17 »
Geen kwade bedoelingen hoor, maar in mijn optiek is een landschap, portret of wat ook in zwart/wit, in eerste instantie bedoeld als zwart/wit. Anders had je toch gewoon kleur geschoten/gehouden?! Of zie ik dit verkeerd? Vanuit deze optiek, zou ik dus ook plaatsen in categorie zwart/wit.
Dus een zwart/wit portret is zoiets anders dan een gekleurd portret dat het in de z/w topic moet, een portret blijft een portret in mijn ogen?
Als we jou redenatie gaan volgen en we gaan de foto een beetje bewerken dan beteken dat, dat de foto in de fotobewerking moet toch want anders had je de foto wel onbewerkt gehouden, of niet?
Ik denk dat niemand hier zich in kan vinden.

Heb ik dfat ergens beweerd dan?
Ik heb het gehadf over bespreken van de inhoud van de foto en over dec toe te passen technieken.

Je haalt er nogal wat zijsporen bij, die ik niet noem.
Niet mij de schuld geven, Nick haalde andere sites erbij.
Maar sorry dat had leekt alsof jij dat had gezegd

Maar wat is nu de reden dat de forum een zwart/wit rubriek moet hebben, of waarom wil je er eentje?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: 14 januari 2011, 22:38:37 »
Van mijn mag het er komen maar ik vraag me af wat het toe zal voegen?
Net zoals ik al zegt, als ik een zwart/wit landschap hebt zal ik het bij landschappen plaatsen dus het blijft nog steeds een wirwar met zwart/wit foto's dus de zwart/wit liefhebber (dat is de enigste reden die ik kan vinden) zal nog steeds overal moeten kijken.
En als ik wil weten hoe een z/w om te laten zetten of als ik daar commentaar van wilt lijkt de fotobewerking of de software rubriek logischer voor dat.

:-X :-X :-X :-X :-X

Geen kwade bedoelingen hoor, maar in mijn optiek is een landschap, portret of wat ook in zwart/wit, in eerste instantie bedoeld als zwart/wit. Anders had je toch gewoon kleur geschoten/gehouden?! Of zie ik dit verkeerd? Vanuit deze optiek, zou ik dus ook plaatsen in categorie zwart/wit.

:clap2::clap2::clap2::clap2::clap2:

asplx

• Gast
« Reactie #165 Gepost op: 14 januari 2011, 22:35:37 »
Citaat
Deze site is niet bedoelt om de fotos te bewaren of rangschikken maar om de foto's te laten zien aan andere leden en er commentaar op krijgen, heel ander concept dan flickr of de pentaxphotogallery

Heb ik dfat ergens beweerd dan?
Ik heb het gehadf over bespreken van de inhoud van de foto en over dec toe te passen technieken.

Je haalt er nogal wat zijsporen bij, die ik niet noem.

Ruurd

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #164 Gepost op: 14 januari 2011, 21:56:32 »

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #163 Gepost op: 14 januari 2011, 21:17:05 »
Van mijn mag het er komen maar ik vraag me af wat het toe zal voegen?
Net zoals ik al zegt, als ik een zwart/wit landschap hebt zal ik het bij landschappen plaatsen dus het blijft nog steeds een wirwar met zwart/wit foto's dus de zwart/wit liefhebber (dat is de enigste reden die ik kan vinden) zal nog steeds overal moeten kijken.
En als ik wil weten hoe een z/w om te laten zetten of als ik daar commentaar van wilt lijkt de fotobewerking of de software rubriek logischer voor dat.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 21:21:36 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

nickmeertens

• Gast
« Reactie #162 Gepost op: 14 januari 2011, 21:15:52 »
Ik begrijp niet wat z/w heeft toegevoegd aan de geschiedenis van fotografie,

Ok, fair enough, jij komt van Mars en ik van Venus (andersom vind ik ook goed) dus daar gaan we niet uitkomen. Als een Z/W categorie jou in de weg zit is het je goed recht om dat te uiten.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #161 Gepost op: 14 januari 2011, 21:07:03 »
Ik begrijp niet wat z/w heeft toegevoegd aan de geschiedenis van fotografie, mensen konden bijna niet anders dan in z/w schieten met de middelen dus waarom verdien het een speciale plaats?

HDR wordt ook al heel lang gebruikt, heb hier een oud boek liggen voor film hoe dat te bewerken en dergelijk en daar word ook over HDR gesproken, denk dat het boek uit de jaren 70 is zo uit m'n hoofd.
Zoek maar op Gustave Le Gray, die kwam met het idee in 1850.
Hier is er eentje van hem, 1857
2 fotos, eentje voor de lucht een de andere voor de zee.

Er is geen Pentax DSLR die zwartwit opneemt dus je zal kleuren foto moeten bewerken tot z/w dus ja het hoort onder bewerking.
Als er iemand nog met film schiet zie ik eigenlijk liever een hele rubriek voor dat.

Waar zou jij dan je zwart/wit landschap neerzetten; bij landschap of fotobewerking?
Nou... dat is heel makkelijk. Als je benieuwd bent van mensen vinden van het landschaps aspect van je foto zet je hem bij landschap en als je benieuwd bent wat mensen vinden van je zwart/wit foto zet je hem bij zwart/wit.
Zoals je zelf al zegt: "Deze site is niet bedoelt om de fotos te bewaren of rangschikken maar om de foto's te laten zien aan andere leden en er commentaar op krijgen"
Maar als ik de foto alleen maar wilt laten zien dan heb ik een probleem, ik zal het niet weten om eerlijk te zijn daarom vraag ik het.
Ik denk dat ik het onder landschap zal zetten omdat het om de "inhoud" van de foto gaat en niet om de bewerking, dat is eigenlijk maar tweede rangs.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 21:15:57 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

nickmeertens

• Gast
« Reactie #160 Gepost op: 14 januari 2011, 20:46:09 »
Z/W is een fotobewerking dus kan het niet gewoon daar onder als je specifiek commentaar over de z/w wilt hebben?
Ja, dat zou kunnen, maar om zwart/wit fotografie te scharen onder "fotobewerking"...; fotografie heeft een rijke en heel lange traditie in zwart/wit en om dat op 1 hoop te schuiven met iets als HDR vind ik de plaats ervan in de geschiedenis tekort doen, maar dat is mijn mening.
Waar zou jij dan je zwart/wit landschap neerzetten; bij landschap of fotobewerking? Als je een categorie fotobewerking hebt kun je net zo goed eentje voor zwart\wit maken, maar nogmaals, dat is mijn mening.
Groet, Nick

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #159 Gepost op: 14 januari 2011, 20:36:22 »
Nou... dat is heel makkelijk. Als je benieuwd bent van mensen vinden van het landschaps aspect van je foto zet je hem bij landschap en als je benieuwd bent wat mensen vinden van je zwart/wit foto zet je hem bij zwart/wit.

Z/W is een fotobewerking dus kan het niet gewoon daar onder als je specifiek commentaar over de z/w wilt hebben?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

nickmeertens

• Gast
« Reactie #158 Gepost op: 14 januari 2011, 20:35:10 »
Ruurd, het is een serieuze vraag.
Nu is het behoorlijk duidelijk maar af en toe vraag ik me af of ik mijn foto niet beter bij fotobewerking past dan ergens anders.
Met z/w wordt het nog erger, een z/w landschap hoort net zoveel thuis in z/w als bij landschappen... dus waar zal die foto dan moeten worden geplaats?
Zoals je zelf al zegt: "Deze site is niet bedoelt om de fotos te bewaren of rangschikken maar om de foto's te laten zien aan andere leden en er commentaar op krijgen"

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #157 Gepost op: 14 januari 2011, 20:15:42 »
Dit is de tweede keer dat je dit doet Ruurd.
Ik vraag me af of een z/w rubriek niet voor meer problemen zorg dan dat het dingen toevoegt aan de forum.

Deze site is niet bedoelt om de fotos te bewaren of rangschikken maar om de foto's te laten zien aan andere leden en er commentaar op krijgen, heel ander concept dan flickr of de pentaxphotogallery
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #156 Gepost op: 14 januari 2011, 19:31:15 »
Beste Stefan,

Ik kom uit een familie, die gewend was om bij iedere gevonden oplossing een probleem te vinden/creƫren.

En ik wordt zelfs moe van dit dispuut.
Geen kwade bedoeling hoor.... :drinks:

Groeten,
Ruurd

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #155 Gepost op: 14 januari 2011, 19:19:48 »
Ruurd, het is een serieuze vraag.
Nu is het behoorlijk duidelijk maar af en toe vraag ik me af of ik mijn foto niet beter bij fotobewerking past dan ergens anders.
Met z/w wordt het nog erger, een z/w landschap hoort net zoveel thuis in z/w als bij landschappen... dus waar zal die foto dan moeten worden geplaats?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ