Auteur Topic: Ideeėnbus  (gelezen 107425 keer)

asplx

• Gast
Re:Ideeƫnbus
« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2011, 19:16:00 »
Zucht...
Je moet het niet zo zwart/wit zien, Stefan... ;D

Zolang er geen Z/W/-rubriek is, => bij landschappen.

@Nick: Wat weerhoud je ervan, om die poll te beginnen?
Plaats die in Algemene diskussie.

Groet,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2011, 19:16:00 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #153 Gepost op: 14 januari 2011, 19:12:30 »
Als ik een z/w landschap maakt moet ik hem dan bij z/w zetten of bij landschappen?
Als jij mij daar een antwoord op kan geven met een logische redenatie dan ben ik voor een z/w rubriek.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

nickmeertens

• Gast
« Reactie #152 Gepost op: 14 januari 2011, 18:51:07 »
Ik geef me gewonnen ;D

Groeten,
Ruurd
Ik niet!  ;D

De meeste sites hebben een categorie zwart/wit. Ook bijvoorbeeld Pentaxphotogallery.com en die is met ruim 4200 foto's behoorlijk in trek.
Ik ben nieuw en weet niet of deze site een democratisch systeem kent of een eenmansbedrijf is (of iets ertussen in), maar zou een poll om de interesse te peilen een idee zijn?

Groet, Nick

asplx

• Gast
« Reactie #151 Gepost op: 14 januari 2011, 16:15:12 »
Ik geef me gewonnen ;D

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #150 Gepost op: 14 januari 2011, 16:11:53 »
@Asplx

>:( >:( >:( >:(

Zeg maar gewoon Ruurd, hoor Harrie... :cheer:

Groeten,
Ruurd

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #149 Gepost op: 14 januari 2011, 16:10:21 »
Persoonlijk zie ik het nut van een aparte Zwart/Wit categorie niet zo zitten.
Ten eerste zou je die omwille van de verscheidenheid aan onderwerp weer moeten onderverdelen in allerlei subs (zoals nu al is), en ten tweede zie ik echt de toegevoegde waarde hier niet van in.
Als je in de Fotohoek kijkt, wordt je interesse gewekt door een bepaalde topictitel (in een sub-categorie waar je in geĆÆnteresseerd bent). Natuurlijk kan je ook getriggerd worden doordat er voor de omschrijving van het onderwerp [Z/W] staat, en anderen die niet veel met zwartwit-fotografie hebben slaan het topic over. Voor beide partijen prima toch!?
Als je enkel een sub "Zwart/wit aanmaakt krijg je gewoon een grote vergaarbak, dat moet je niet willen!
Kortom, lekker zo laten (het is m.i. al uitgebreid genoeg) en het advies bij zwartwit-foto's even in de topicomschrijving [z/w] erbij zetten.

Grtz, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #148 Gepost op: 14 januari 2011, 16:10:02 »
@Asplx

Ik zie Anvh's punt wel. Dan kan je ook rubrieken gaan maken voor auto's in zwart/wit met behulp van the GIMP....

Voor foto's is dat ONDERWERP (wat gefotografeerd). Voor het HOE (techniek) kan je de algemene rubrieken, waaronder software, gebruiken.

Dwarsdoorsnede's hebben mi geen toegevoegde waarde.

En ja, z/w foto's staan nu in verschillende rubrieken. Maar dat geldt ook voor kleur <grin>, groothoek, tele enz..

Kortom, een consistente visie zoals nu gewoon handhaven. Idee van ZWART/WIT in de topic titel lijkt me wel leuk. Al ben ik nog steeds van mening dat er niets kwaads in schuilt om je af te vragen hoe de foto in kleur geweest zou zijn....
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 16:15:00 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: 14 januari 2011, 15:58:16 »
Zal leuk zijn maar lijkt me niet echt handig, ik vindt nu al dat er veel rubrieken zijn dus hebben we er echt eentje meer nodig?
Wat komt daarna... een rubriek voor HDR, Panorama's en eentje voor foto's zonder photoshop?

Wat is daar niet handig aan?
Het biedt nou juist de mogelijkheid om op eigen gebied op een bepaald onderwerp door te gaan en je kennis en vaardigheden te delen of verdiepen.

Ja, er zijn al veel rubrieken. En in al die rubrieken kan het onderwerp Z/W iedere keer wer aan bod komen, zodat het een grote wirwar wordt van postings over het gehele forum omtrent Z/W-bewerking.
Als er nou iets onwerkbaar is, dan is dƔt het wel.

En het creƫren van andere toestanden als HDR idem-dito-krek-hetzelfde-met-een-sterretje.
Er kan meer gestructureerd worden gewerkt op 't forum, zodat onderwerpen voor andere geĆÆnteresseerden makkelijker te vinden zijn.

Ik zie jouw probleem niet, zo dat er al is.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2011, 16:04:17 door asplx »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #146 Gepost op: 14 januari 2011, 15:37:23 »
Ik zou die rubriek dan ook eerder noemen: "Nee, NIET in kleur"... ;)
en onderverdelen in 2 subrubrieken:
1: Software
2: ter bebespreking o.i.d.
Zal leuk zijn maar lijkt me niet echt handig, ik vindt nu al dat er veel rubrieken zijn dus hebben we er echt eentje meer nodig?
Wat komt daarna... een rubriek voor HDR, Panorama's en eentje voor foto's zonder photoshop?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #145 Gepost op: 14 januari 2011, 15:32:30 »
Soms kan een serie heel verhelderend zijn, en dan gaat het om het commentaar op de serie en niet zo zeer op de individuele foto's uit die serie, en die mogelijkheid mis ik wel eens op dit forum.
Een apart topic 'series' kan wat dat betreft een optie zijn.
Maak gewoon een galerij buiten de forum en link de mensen daar naartoe  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #144 Gepost op: 14 januari 2011, 15:19:02 »
Een andere oplossing zo zijn om de fotohoek gewoon zo te houden (anders wordt het binnen zwart/wit weer zo'n rotzooi met allerlei verschillende onderwerpen) en aan je post-titel iets als [bewust zwart/wit] toevoegen o.i.d. om duidelijk te maken dat mensen niet aan moeten komen met 'ja maar in kleur...'
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

nickmeertens

• Gast
Re:Verzoek voor Zwart/Wit categorie in fotohoek
« Reactie #143 Gepost op: 14 januari 2011, 13:37:30 »
Denk even goed na wat je nu wil, ik kan dat niet goed uit je post halen:
1) als het gaat om kritiek op een individuele foto, is de fotohoek de aangewezen plaats;
2) als het gaat om technieken is bijvoorbeeld sofware logischer...
Het gaat mij met name om het resultaat, dus een rubriek in de fotohoek zoals ik schreef. Dat je het daar even kunt hebben over hoe je tot een resultaat bent gekomen lijkt me geen punt.
De suggestie van Ruurd om ook een categorie te beginnen over de techniek en/of software voor het Zwart/wit maken lijkt me een mooie aanvulling!

asplx

• Gast
« Reactie #142 Gepost op: 14 januari 2011, 12:58:11 »
Ik kan de vraag van Nick wel begrijpen.
Zwart/wit is heel andere soort fotografie.
Zwart/wit is ook heel andere techniek dan kleur. Je tinten zijn geheel anders en daamee  je bewerking ook.

Ik zou die rubriek dan ook eerder noemen: "Nee, NIET in kleur"... ;)
en onderverdelen in 2 subrubrieken:
1: Software
2: ter bebespreking o.i.d.

Kortom: Ik steun het initiatief van Nick, maar wel met bovenstaande aantekening.

Groeten,
Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Verzoek voor Zwart/Wit categorie in fotohoek
« Reactie #141 Gepost op: 14 januari 2011, 12:42:06 »
Wat ik als nieuw lid mis in de fotohoek is een categorie Zwart\Wit
Ik heb gezien dat in de reacties op een zwart wit foto vaak de suggestie wordt gedaan om hem in kleur te doen. Daar heb ik als Z/W liefhebber niet veel aan omdat ik nu juist de mening van mensen wil over de zwart wit foto.
Als er een aparte categorie voor zou zijn, zouden zwart/wit liefhebbers elkaar daar kunnen vinden en kunnen discussiƫren over specifieke aspecten van zwart/wit fotografie zoals technieken van het omzetten, de toonschaal en wat dies meer zij.

Denk even goed na wat je nu wil, ik kan dat niet goed uit je post halen:
1) als het gaat om kritiek op een individuele foto, is de fotohoek de aangewezen plaats;
2) als het gaat om technieken is bijvoorbeeld sofware logischer...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

nickmeertens

• Gast
Verzoek voor Zwart/Wit categorie in fotohoek
« Reactie #140 Gepost op: 14 januari 2011, 12:32:25 »
Wat ik als nieuw lid mis in de fotohoek is een categorie Zwart\Wit
Ik heb gezien dat in de reacties op een zwart wit foto vaak de suggestie wordt gedaan om hem in kleur te doen. Daar heb ik als Z/W liefhebber niet veel aan omdat ik nu juist de mening van mensen wil over de zwart wit foto.
Als er een aparte categorie voor zou zijn, zouden zwart/wit liefhebbers elkaar daar kunnen vinden en kunnen discussiƫren over specifieke aspecten van zwart/wit fotografie zoals technieken van het omzetten, de toonschaal en wat dies meer zij.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #139 Gepost op: 11 januari 2011, 22:27:03 »
Is het een idee om een aparte video-sectie/categorie op het forum te openen? Er zijn ondertussen een x-aantal mensen hier die een camera hebben met videomogelijkheid. Een video-sectie zou het makkelijker maken filmpjes terug te vinden (ik weet dat het er nog niet zoveel zijn) en wellicht motiveerd het aanmaken van zo'n sectie/categorie mensen ook om wat meer te experimenteren met de mogelijkheden. Een videogedeelte biedt misschien ook wat meer mogelijkheid tot inhoudelijk commentaar indien gewenst, waar filmpjes er nu zo hier en daar doorheen komen fietsen.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #138 Gepost op: 2 december 2010, 23:21:57 »
Wat wordt er gedacht van een rubriek,  waarin nieuw uitgekomen fotobladen kort worden omschreven?

Ik vind het wel een leuk idee....zelf heb ik allen de Zoom dus ik kan alleen daar iets over schrijven tzt

Henk

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #137 Gepost op: 28 november 2010, 19:35:46 »
Wat wordt er gedacht van een rubriek,  waarin nieuw uitgekomen fotobladen kort worden omschreven?

Met korte omschrijving denk ik aan:
Naam van het blad
belangrijkste onderwerpen en eventuele conclusies.

Ieder kan voor zicht zelf dan uitmaken, of aanschaf interessant is of niet.

Groeten,
Ruurd
Persoonlijk heb ik hier geen behoefte aan. Ik vind het juist leuk in een lektuurzaak kort de inhoud even door te nemen of er wat van mijn gading in staat.  Maar het staat je vrij om in Mededelingen of Alg. discussie er een topic over te openen, maar dan wel en een uitgebreide startpost graag!  ;)

Grtz, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: 22 november 2010, 13:14:34 »

Met korte omschrijving denk ik aan:
Naam van het blad
belangrijkste onderwerpen en eventuele conclusies.

Ieder kan voor zicht zelf dan uitmaken, of aanschaf interessant is of niet.

Groeten,
Ruurd

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #135 Gepost op: 20 oktober 2010, 18:35:43 »
+1 Volledig mee eens..

grtz, Eppie
+2 ik ook

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #134 Gepost op: 20 oktober 2010, 18:30:43 »
Tja, maar dan verwordt het al gauw tot een min of meer verkapt online fotoboek...
En als het echt nodig is ter verheldering, dan is een linkje naar je fotosite gauw gezet toch?

Ik denk dat de meeste forummers genoeg zelfbeheersing hebben om 'series' niet te gebruiken als 'online-fotoboek'. Ik bezoek wel eens andere fora - waar bijvoorbeeld tien foto's per topic worden toegelaten, maar dat aantal wordt in de meeste topics niet bereikt en daar waar de 'tien' wel wordt volgemaakt is dat het meestal ook wel de moeite waard.
Aan de andere kant: in de beperking toont zich de meester ;-)
Het is mij om het even......Het is geen halszaak  :D

greetz,
Erik

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #133 Gepost op: 19 oktober 2010, 22:44:58 »
Tja, maar dan verwordt het al gauw tot een min of meer verkapt online fotoboek...
En als het echt nodig is ter verheldering, dan is een linkje naar je fotosite gauw gezet toch?

+1 Volledig mee eens..

grtz, Eppie
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #132 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:30:27 »
Soms kan een serie heel verhelderend zijn, en dan gaat het om het commentaar op de serie en niet zo zeer op de individuele foto's uit die serie, en die mogelijkheid mis ik wel eens op dit forum.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #131 Gepost op: 18 oktober 2010, 01:18:00 »
Geef eens (met woorden) een paar voorbeelden van series waarin 5 foto's onvoldoende zijn.
Zelf denk ik dan aan een soort van beeldverhaal (met allemaal foto's die erg nodig zijn om het verhaal te vertellen) of aan een handleiding pottenbakken, boekweitkroketten maken of auto's slopen voor beginnelingen.
Huwelijken en andere feesten of reizen vallen daar meestal niet onder omdat 5 foto's volstaan om een duidelijke indruk te bieden. Meer foto's voegen daar niets essentieel aan toe, hoewel de fotograaf vaak vindt dat (van de 200 foto's die hij/zij toen genomen heeft) een dozijn foto's buitengewoon goed geslaagd zijn. Bijna iedereen kan zo zijn beste tien macrofoto's, sportfoto's, portretten ... huisdieren tonen, maar een linkje naar zijn/haar website volstaat volgens mij. Als je daar per se commentaar op vraagt, kan je altijd een topic met Ć©Ć©n of enkele foto's starten en duidelijk verwijzen naar de volledige reeks.

Misschien vergis ik me en is jouw voorstel iets waarop iedereen (behalve ikzelf) zat te wachten.
Soms is het moeilijk een idee van jezelf nuchter te beoordelen.
Zo dacht ik een tijd geleden dat een topic als Beeldspraak een vaste plaats zou verdienen in Xtra! Meetings en Specials van de Fotohoek, maar blijkbaar was ik zowat de enige die dat vond.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #130 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:06:11 »

greetz,
Erik