@jjw: Dit is op de allereerste plaats een fotografieforum. Voor filmen is een eigen hoekje ingeruimd, maar echt leven doet dit hoekje niet. Dat verander je voorlopig niet door een video-opdracht te gaan starten, de meesten hier gebruiken het filmgedeelte niet of sporadisch. Dit omdat de interesse hier niet zo voor is, en voor filmen is een echte filmcamera toch te prefereren. Wie weet ligt dit over 2 jaar wel anders, maar dat zien we dan wel.
Ach..het was ook maar een idee
ik kan het begrijpen als er geen ruimte voor wat gemaakt. Echter vind ik je argumentatie een beetje kort door de bocht.
Dat voor filmen een echte filmcamera is te prefereren gaat tegenwoordig niet meer op. Zelfs grote producties maken gebruik van DSLRs. Dat wordt ondertussen een beetje hetzelfde als zeggen dat je voor echte fotografie analoog moet werken. Een echte filmcamera heeft zo zijn voordelen zoals ook analoge fotografie dat nog steeds heeft, maar de huidige DSLRs zijn meer dan capabel als het om filmen gaat. Het is juist dit soort beweringen die mensen er van weerhoud om serieus met de filmfunctie aan de gang te gaan.
Ja, met een echte filmcamera zul je uiteindelijk betere kwaliteit films kunnen maken, maar dan gaat het over camera's die 5000+ euro kosten. Je hebt ook pas Ć©cht een Canon 1D nodig als je Ć©cht pro bent. Met het kopen van een 1D maak je niet vanzelf goede foto's. Voor de meesten volstaat een pro-sumer of een consumer camera (K5/K-r) prima. Die tegenwoordig soms zelfs voor de pro's al goed genoeg zijn. Zo heb je tegenwoordig ook niet meer perse een dure filmcamera nodig. Daarnaast kunnen de dedicated filmcamera's die in hetzelfde prijssegment zitten als een pro/con-sumer DSLR sowieso al niet meer echt opboxen tegen de DSLR met zijn grote, relatief economische, voordelen zoals verwisselare lichtsterke lenzen.
De bovenstaande argumenten voer ik vooral aan omdat ik zelf laaiend enthusiast ben over de filmmogelijkheden van DSLRs (kijk eens een keer op vimeo) en nog enthusiaster dat pentax hier nu aan mee kan doen! Verder ben ik zelf ook een beginner op dit gebied maar ik zou het leuk vinden als ik andere mensen kan overtuigen. Afgezien van dit alles kan ik me prima vinden in de keuze om geen video opdracht te starten! Aangezien op dit moment misschien te weinig mensen de filmfunctie op een serieuze manier beschouwen en misschien nog teveel voor candid-filmpjes gebruiken. Het is inderdaad nog niet helemaal de juiste tijd misschien, maar het zou daarbij wel leuk zijn als mensen toch positief worden gestimuleerd. Zodat we misschien iets eerder dan over 2 jaar een serieuze videohoek hebben
just my 2 cents (en teveel tekst
)