Auteur Topic: Ideeënbus  (gelezen 107430 keer)

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re:Ideeënbus
« Reactie #254 Gepost op: 11 december 2011, 22:19:45 »
Dat topic kende ik wel (zie laatste bladzijde :)), maar het leek mij juist leuk om een on-forum portfolio te hebben. Maar als ik het goed opvang is dat idee al eens voorbij gekomen en is er niet zo veel interesse voor, snap ik op zich ook wel weer!

Nog een laatste idee van mij. Is een slow-chat topic misschien een leuk idee, gewoon een topic over van alles en nog wat waar je gewoon over alles kan kletsen, wat je hebt gedaan bijvoorbeeld, waar je leuke discussies kunt voeren over onderwerpen die niet topicwaardig zijn. Je kunt natuurlijk ook over fotografie praten, maar het hoeft uiteraard niet! Ik kan wel een paar voorbeeld topics geven als jullie willen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #254 Gepost op: 11 december 2011, 22:19:45 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #253 Gepost op: 11 december 2011, 22:14:10 »
Dat snap ik....maar Micha is net nieuw hier en die weet vast nog niet ALLE topics... :)
weet ik nog niet eens

Ik ook niet!  :D
Maar daarom link ik er even heen :)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #252 Gepost op: 11 december 2011, 22:11:10 »
Nou de reacties hier gelezen, vooral van JJW snap ik het goed.
Het idee van je portfolio presenteren bestaat al. Uiteraard zijn wij niet bedoeld om je portfolio te laten zien. Maar interesse is er altijd! Daarom, kan je je portfolio elders bijhouden, maar hier linken: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12057.0
iedereen die het wil kan dan kijken.

Dat snap ik....maar Micha is net nieuw hier en die weet vast nog niet ALLE topics... :)
weet ik nog niet eens

Buksbeest

• Gast
« Reactie #251 Gepost op: 11 december 2011, 22:09:17 »
Nou de reacties hier gelezen, vooral van JJW snap ik het goed.
Het idee van je portfolio presenteren bestaat al. Uiteraard zijn wij niet bedoeld om je portfolio te laten zien. Maar interesse is er altijd! Daarom, kan je je portfolio elders bijhouden, maar hier linken: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12057.0
iedereen die het wil kan dan kijken.

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #250 Gepost op: 11 december 2011, 22:06:42 »
Ik wil niet in m'n eigen wereld leven, maar het is toch makkelijk om per persoon een verzameltopic te hebben voor foto's. Als ik nou een beetje jouw foto carrière wil bekijken, dan is een portfolio toch handig?

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #249 Gepost op: 11 december 2011, 22:06:33 »
Als je toch in je eigen wereld wilt leven, waarom zouden wij er dan getuige van zijn?

Rare reactie als je het mij vraagt
Micha stelt alleen iets anders voor als Jordy......en dan leeft hij ineens in zijn eigen wereld?!?

RonHendriks

• Gast
« Reactie #248 Gepost op: 11 december 2011, 22:02:58 »
Mijn idee was eigenlijk meer een verzameltopic van een persoon waar hij/zij zijn/haar foto's kan plaatsen over allerlei onderwerpen. Een soort portfolio eigenlijk.

Tsja dat kan ook, maar dan kun je net zo goed een blog beginnen waar je ook wat foto's laat zien. Als je toch in je eigen wereld wilt leven, waarom zouden wij er dan getuige van zijn?

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #247 Gepost op: 11 december 2011, 21:59:41 »
Mijn idee was eigenlijk meer een verzameltopic van een persoon waar hij/zij zijn/haar foto's kan plaatsen over allerlei onderwerpen. Een soort portfolio eigenlijk.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #246 Gepost op: 11 december 2011, 21:54:20 »
Een voorbeeld van een toch wel prachtig draadje:

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/115277-k-5-sports-photography.html

Ik ben die draad begonnen nog voordat de K-5 uit was. Langzaam aan is de draad uitgegroeid tot een mooie plek waar inmiddels enkele honderden mooie sportfoto's staan. Er is ook een draad voor foto's, maar dan verdrink je in de bloemen en macro's. Soms een beetje naar achtervallend, maar als ik er een setje foto's zet komt er altijd wel weer iemand die er ook wat foto's bijplaatst. Inmiddels toch wel een van de meest bezochte draadjes in het K-5 deel.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #245 Gepost op: 11 december 2011, 21:39:35 »
Ik snap ook niet dat er bijvoorbeeld zonder problemen een horloge-verzamel-topic wordt aangemaakt. Het kan dus blijkbaar wel? En dat is dan een onderwerp waarvan ik écht niet begrijp wat het hier in de fotohoek doet, want de geplaatste foto's hebben zo te zien absoluut niet als doel het laten zien van goede foto's, maar simpelweg het communiceren van horloge-kiekjes.

We kunnen Jan en alleman op eigen houtje (ook al is dat niet toegestaan) verzameltopics laten beginnen (zie glow, zie horlogetopic, etc.) en dan maar afwachten of de forumleiding hier wat voor voelt, of je kan het structureren en faciliteren?
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #244 Gepost op: 11 december 2011, 21:34:30 »
Mag ik nog reageren?

Ik ben nog niet voor of tegen een verzameltopic. Maar wat zou het voordeel zijn van een verzameltopic?
Het doel van het plaatsen van een foto is feedback krijgen op foto's.
Daarvoor staat elk lid vrij een topic aan te maken zodat we allemaal weten op welke foto's je commentaar kan geven.

Wat is het doel en de voordelen van een verzameltopic?

Nogmaals, ben niet voor of tegen, maar benieuwd naar jullie visie!

Dit hoeft dus niet perse zo te zijn, het doel zit hem voor een heel groot deel ook in het 'delen'.
Verder: bij losse topics moet ik die steeds allemaal in de gaten houden en verwachten mensen sneller een lange inhoudelijke reactie, ook wil ik zelf graag meer uit zo'n topic halen als ik het start.
Verzameltopics zijn zoals al gezegd laagdrempeliger, je moet daar ook niet verwachten 20 reacties op 1 foto te krijgen, maar het nodigt uit om foto's te plaatsen en meer van elkaars werk te zien.

Op het .com forum kijk ik bijvoorbeeld met enige regelmaat bij de 'lensclubs', bijvoorbeeld bij de DA15(omdat ik die zelf ook heb) ik haal hier inspiratie uit en het geeft me de mogelijkheid een heleboel verschillende foto's, van verschillende onderwerpen te zien, zonder dat ik specifiek al die onderwerpen hoef op te zoeken. Anyway...neus is een beetje rond op het .com forum anders, krijg je er een beetje gevoel bij.

Ik snap het...ik kan ook gewoon daar gaan posten natuurlijk, dat overweeg ik al een tijdje en heb ik ook al eens gedaan. Maar ik ga geen 2 forums bijhouden, ik blijf dan liever hier hangen en browse af en toe eens op het .com forum rond.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

RonHendriks

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: 11 december 2011, 21:29:10 »

Als er een thema aanhangt dan zou het prima kunnen. Je huisdier in beeld, of meer snapshot-achtig. Een verzameling meeuwen, waar eenieder zijn eigen meeuw aan toe kan voegen. Kan zo best een mooie verzameling worden. Is het niet bijzonder genoeg dan bloed het vanzelf dood en zakt het weg naar de vergetelheid.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #242 Gepost op: 11 december 2011, 21:25:57 »
In dit alles vergeet je even dat dit soort grote topics ook nog eens beheerd en gemodereerd zouden moeten worden. Ik weet niet of je het beseft, maar het modereren van dit forum vraagt nu al heel veel (vrije, pro deo) tijd. Alleen daarom al moeten we als forumleiding gewoon ergens een grens trekken, of dit nu leuk is of niet. (lengte/breedte verhaal)
Wat betreft de kleuren, op dit moment zal je het moeten doen met de beschikbare kleuren. Mogelijk dat in de toekomst er andere mogelijkheden kunnen zijn, je kan echt niet alles instellen zoals je zou willen. Wij zitten ook vast aan ter beschikking staande thema's. En dan geeft dit thema al veel mogelijke kleuren.

Gr., Carel

Begrijpelijk, je zou natuurlijk kunnen overwegen om meerdere moderators aan te wijzen voor subdelen van het forum. Een moderator die dagelijks bijvoorbeeld maar één rubriek in de gaten hoeft te houden heeft niet zoveel werk.
Wat ik probeer aan te geven is dat je kan proberen in mogelijkheden te denken in plaats van in problemen. Wat mij betreft is het forum in de huidige staat overigens nog interessant genoeg hoor :)

Het .com forum spreekt me meer aan wat betreft layout en verschillende rubrieken, maar is me te massaal. Niet te doen om dat op een leuke manier bij te houden en je bent bij binnenkomst echt een nummertje. Moet je best doen om echt reacties te krijgen van mensen volgens mij.
K3 II | K3

Buksbeest

• Gast
« Reactie #241 Gepost op: 11 december 2011, 21:22:47 »
Mag ik nog reageren?

Ik ben nog niet voor of tegen een verzameltopic. Maar wat zou het voordeel zijn van een verzameltopic?
Het doel van het plaatsen van een foto is feedback krijgen op foto's.
Daarvoor staat elk lid vrij een topic aan te maken zodat we allemaal weten op welke foto's je commentaar kan geven.

Nogmaals, ben niet voor of tegen, maar benieuwd naar jullie visie!

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #240 Gepost op: 11 december 2011, 20:50:54 »
Doe ik dat wel ;).

asplx

• Gast
« Reactie #239 Gepost op: 11 december 2011, 18:42:14 »
Of op een website plaatsen als Tinypic, Mijnalbum.nl en de links plaatsen.

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #238 Gepost op: 11 december 2011, 18:24:31 »
Dus dit idee gaat niet door, jammer maar begrijpelijk, maar ik heb alsnog een groot aantal foto's die ik wil laten zien, hoe moet ik die plaatsen? Verschillende topics aanmaken met allemaal 5 foto's of mag dat niet?

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #237 Gepost op: 11 december 2011, 17:39:12 »
In dit alles vergeet je even dat dit soort grote topics ook nog eens beheerd en gemodereerd zouden moeten worden. Ik weet niet of je het beseft, maar het modereren van dit forum vraagt nu al heel veel (vrije, pro deo) tijd. Alleen daarom al moeten we als forumleiding gewoon ergens een grens trekken, of dit nu leuk is of niet. (lengte/breedte verhaal)
Wat betreft de kleuren, op dit moment zal je het moeten doen met de beschikbare kleuren. Mogelijk dat in de toekomst er andere mogelijkheden kunnen zijn, je kan echt niet alles instellen zoals je zou willen. Wij zitten ook vast aan ter beschikking staande thema's. En dan geeft dit thema al veel mogelijke kleuren.

Gr., Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #236 Gepost op: 11 december 2011, 16:56:11 »
Wat mij betreft maakt dit geen verschil, "dat moeten wij niet willen" is een normaal gebruikte uitspraak. Ik hoef al mijn woorden toch niet eerst op een weegschaal te leggen, je begrijpt het volgens mij prima. En ja, wij als beheerders van het forum bepalen de kaders van het forum. Daarbinnen mag en kan veel, maar dit niet. Wij willen niet fungeren als verkapt online fotoalbum voor onze leden, daar zijn voldoende alternatieven voor.

Ik vind 'dat moeten wij niet willen' uberhaupt een vreselijke uitspraak en helaas veel te vaak 'normaal' gebruikt, ook in de politiek. Mensen impliceren daarmee dat niemand dit wil of zou moeten willen, terwijl het vaak slechts om de mening van het individu gaat die de uitspraak doet en het wil doen voorkomen alsof die door iedereen gedeeld wordt.

Afgezien van dat stukje taal:
Ik denk dat het beeld van een verkapt online fotoalbum een verkeerd beeld is, is ook helemaal niet wat de bedoeling is en waar het op uit zou draaien volgens mij. Ik heb het idee dat jullie bang zijn voor wat er allemaal niet leuk/goed aan zou zijn, in plaats van te kijken wat de mogelijkheden en kansen zijn. Verder snap ik best dat jullie de beheerders zijn, maar je moet begrijpen dat het forum draait op/om de gebruikers. Wat dat betreft wordt er een redelijk conservatieve bedrijfscultuur op nagehouden, mensen kunnen roepen wat ze willen maar dingen worden alleen uitgevoerd als de leiding het er mee eens is, ongeacht hoeveel behoefte hier vanuit de groep voor is of hoe concurrenten het aanpakken.

Aangezien hier volgens mij geen speld tussen te krijgen is dan nog een andere suggestie voor de ideeënbus:
- Zou de kleur zwart en/of donkergrijs aan het keuzerijtje met layout-kleuren rechtsboven toegevoegd kunnen worden en sowieso een versie waarbij de tekstandergrond gewoon wit is? Ik denk dat de foto's dan beter tot hun recht komen. Alleen de blauwige kleuren zijn nu nog een beetje te doen, de rest is sowieso foei-lelijk, kan me niet voorstellen dat iemand hier in gif-groen of radioactief-paars aan het browsen is  :D Ook dit voorstel is al eens gedaan volgens mij...
K3 II | K3

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #235 Gepost op: 11 december 2011, 16:23:56 »
Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen ook op een ander forum hun foto's kunnen plaatsen en bespreken en allerlei andere topics kunnen openen. Het punt is nou juist dat er al meerdere keren door verschillende mensen is aangegeven dat hier behoefte aan is en dat de praktijk van verzameltopics laat zien dat deze vaak erg populair zijn. Natuurlijk zijn er honderden zonuit duizenden andere sites, maar mensen willen volgens mij juist met het clubje hier de dingen bespreken en laten zien, ipv wéér ergens anders lid te moeten worden.

Het is in mijn ogen dan gewoon stommiteit om te zeggen 'dat moeten wij niet willen'. Zeg dan gewoon dat jij het niet wil, ook een prima reden wat mij betreft, wij beheren de site tenslotte niet ;)
Wat mij betreft maakt dit geen verschil, "dat moeten wij niet willen" is een normaal gebruikte uitspraak. Ik hoef al mijn woorden toch niet eerst op een weegschaal te leggen, je begrijpt het volgens mij prima. En ja, wij als beheerders van het forum bepalen de kaders van het forum. Daarbinnen mag en kan veel, maar dit niet. Wij willen niet fungeren als verkapt online fotoalbum voor onze leden, daar zijn voldoende alternatieven voor.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #234 Gepost op: 11 december 2011, 16:21:05 »
Ik kan me wel vinden in jjw's idee. Er hoeft maar 1 verzamel(hoofd)topic te zijn met daaronder een aantal (sub)thematopics. Ik denk ook wel dat hier wat meer foto's worden geplaatst. Ik merk bij mijzelf ook een soort van beperkingsgevoel om maar steeds voor 1 foto een nieuw topic te starten of het moet wel zo'n geweldige foto zijn. En ik schiet die niet dagelijks.
Bij diverse andere fotofora, nee daar wil ik niet bij zijn, het bevalt mij hier goed, zie ik dat het aldaar goed loopt met die verzameltopics.
Maargoed Vulcan, you're the boss!  :(   ;D
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #233 Gepost op: 11 december 2011, 16:11:00 »
Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen ook op een ander forum hun foto's kunnen plaatsen en bespreken en allerlei andere topics kunnen openen. Het punt is nou juist dat er al meerdere keren door verschillende mensen is aangegeven dat hier behoefte aan is en dat de praktijk van verzameltopics laat zien dat deze vaak erg populair zijn. Natuurlijk zijn er honderden zonuit duizenden andere sites, maar mensen willen volgens mij juist met het clubje hier de dingen bespreken en laten zien, ipv wéér ergens anders lid te moeten worden.

Het is in mijn ogen dan gewoon stommiteit om te zeggen 'dat moeten wij niet willen'. Zeg dan gewoon dat jij het niet wil, ook een prima reden wat mij betreft, wij beheren de site tenslotte niet ;)
K3 II | K3

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #232 Gepost op: 11 december 2011, 16:06:22 »
Nee, aan dit soort grote topics moeten we hier niet aan willen beginnen.
En het is ook totaal niet nodig. Een ieder is vrij om op één van de vele (ook gratis)  hostingsites een account te nemen. In je profiel hier zet je een link naar je eigen fotosite. Op veel van deze sites kan je ook reacties plaatsen. Misschien wel veel leuker en je kan het indelen zoals je zelf wilt.

Offline jjw

• Super Pentaxian
    • flickr stream
« Reactie #231 Gepost op: 11 december 2011, 14:08:17 »
Ben zoals al vaker gezegd ook vóór zulk soort verzameltopics. Het verlaagd de drempel tot het plaatsen van foto's ontzettend, met de mogelijkheid om daar een korte reactie op te krijgen, zonder de noodzaak om gelijk een heel topic te openen. Het kan dan leuk zijn om zulk soort topics wel een bepaald thema mee te geven of een aantal regels, bijvoorbeeld dat elke volgende foto aan moet sluiten op de vorige (om wat voor reden dan ook), of dat je verplicht bent eerst commentaar op de vorige foto te geven alvorens je zelf iets plaatst.

Ik vind het hier de laatste tijd een beetje een dooie boel wat betreft het aantal geplaatste foto's en ook de inhoud kan me vaak weinig boeien. Zo'n laagdrempelig verzameltopic kan hierbij helpen, kijk alleen al is naar het afgelopen GLOW-topic bijvoorbeeld.
K3 II | K3

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #230 Gepost op: 11 december 2011, 11:50:19 »
Dat is natuurlijk waar, maar als ik nu een paar foto's terug wil zien van iemand moet ik telkens in verschillende topics gaan graven, als je daar een mooi verzameltopic voor hebt is het veel gemakkelijker.