Auteur Topic: Niet veel meer te koop aangeboden...  (gelezen 3668 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sMatt

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2008, 09:21:55 »
Er is er maar eentje in de hele wereld die bepaalt wat te hoog of te lkaag is, en dat is de verkoper. Heeft deze snel geld nodig, dan zal hij een lager bod accepteren. Voelt deze sympathie voor de bieder, idem dito. Heeft hij/zij e tijd, dan niet.

Ik wou dat ik te lage boden op die rotzooi van mij had gekregen. Nu zit ik nog met die oude meuk thuis.

gvsmt

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2008, 09:21:55 »

Hythloday

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2008, 14:00:12 »
Citaat

Misbruik vind ik een groot woord. Men maakt gebruik van het huidige klimaat van vraag en aanbod. Als liberaal kan ik het daar moeilijk mee oneens zijn. Een K100D (Super) is in euro's inderdaad niet veel meer waard, dat besef ik ook. Een jaar geleden kocht ik een 18-55 kit en heb daar veel plezier aan beleefd. Tweedehands verwacht ik er niet meer dan 250 voor terug te krijgen. Bovendien heeft iemand die net z'n eerste dSLR wil kopen een D40 voor 300 euro of een 1000D voor 350 als 'ie goed zoekt. Nieuw. Dan kun je het mensen moeilijk kwalijk nemen. Bovendien ben je niet verplicht om op biedingen in te gaan en dat weten de laagbieders maar al te goed. Mijn tip: niet te druk om maken en doe hetzelfde als de rest hier: laat vrienden of familie kennismaken met fotografie. :)

Natuurlijk wordt de prijs bepaald door vraag en aanbod. Daar is ook niets op tegen. Toen ik tegen een fotohandelaar zei dat ik 175 euro voor een K100D body had ontvangen, reageerde hij met de opmerking dat dat niet veel was. Van hem kon ik 150 euro krijgen bij inruil. Als hij de body weer verkoopt, rekent hij zeker een winstopslag van 50% en zou de body 225 euro moeten kosten. De koper van deze body heeft dan wel een half jaar garantie.

Een bod van 110 euro is beslist te laag. De nieuwe modellen hebben meer opties, maar duidelijke verbeteringen zijn er niet. Een oud model met minder opties levert beslist geen slechtere opnames op. Maar een ouder model met minder opties ligt slechter in de markt en brengt dus minder op. Helaas zijn er mensen, niet fotografen, die daar misbruik van maken door met een bespottelijk laag bod te komen in de hoop de camera tegen een normale prijs te verkopen zodat ze er winst op maken.

Zelf woon ik in een gemeente waar je de oude spullen voor de vuilstort aan de kant van de weg kunt zetten. De reinigingsdienst komt de spullen na een telefoontje ophalen. Een oude man maakt gebruik van de gelegenheid en zoekt voor hem nog bruikbare spullen uit om ze te verkopen. Hij is gek op oude electronica. Op zich is er niets op tegen, maar ergerlijk is het wel. Als ik zelf iets bij de weg zet, is dat grondig "vernield". Een andere truc is om één ding te koop aan te bieden. Bij verkoop betaal je de advertentiekosten. Je zet één advertentie voor één artikel. In werkelijkheid verkoop die persoon niet één maar tien artikelen. Dit gebeurt wel in de fietsenhandel.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2008, 14:01:10 door Hythloday »

Offline Dennisch

  • Junior Member
  • Berichten: 48
  • Pentax rules!
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2008, 12:47:07 »
Citaat

Er zijn altijd lui die proberen misbruik van de situatie te maken door met een bespottelijk laag bod te komen.

Misbruik vind ik een groot woord. Men maakt gebruik van het huidige klimaat van vraag en aanbod. Als liberaal kan ik het daar moeilijk mee oneens zijn. Een K100D (Super) is in euro's inderdaad niet veel meer waard, dat besef ik ook. Een jaar geleden kocht ik een 18-55 kit en heb daar veel plezier aan beleefd. Tweedehands verwacht ik er niet meer dan 250 voor terug te krijgen. Bovendien heeft iemand die net z'n eerste dSLR wil kopen een D40 voor 300 euro of een 1000D voor 350 als 'ie goed zoekt. Nieuw. Dan kun je het mensen moeilijk kwalijk nemen. Bovendien ben je niet verplicht om op biedingen in te gaan en dat weten de laagbieders maar al te goed. Mijn tip: niet te druk om maken en doe hetzelfde als de rest hier: laat vrienden of familie kennismaken met fotografie. :)

Citaat

Inderdaad.
Ik heb besloten om mijn K00D niet te verkopen. Erg handig om een camera 'erbij' te hebben. Trouwens mijn dochter van 12 is ook geinteresseerd in fotografie en kan kunnen we samen met een DSLR op pad  ;)

Ik doe met mijn K100D Super hetzelfde. Nu kan ik er met m'n vriendin op uit om samen foto's te maken, erg leuk en gezellig! Bovendien kan ik 'm aan m'n ouders uitlenen als ze op vakantie gaan zonder dat ik zelf zonder camera zit, of ik kan 'm in de auto leggen. Een viertal Eneloops erin en je bent altijd in staat om net die ene foto te maken van die bijzondere situatie die je onverwachts meemaakt.

De waardevermindering moeten we denk ik maar gewoon voor lief nemen en er het beste van maken. :)

Offline AnoLife

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 523
  • Geslacht: Man
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #35 Gepost op: 18 december 2008, 10:30:05 »
Ik heb niks wat ik wil verkopen, dus dan zet ik ook niks te koop.  :)

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #34 Gepost op: 18 december 2008, 10:12:33 »
Citaat
€110 bieden op een K100d is pure onzin, zeker als het ding nog binnen de garantie valt.

Inderdaad.
Ik heb besloten om mijn K100D niet te verkopen. Erg handig om een camera 'erbij' te hebben. Trouwens mijn dochter van 12 is ook geinteresseerd in fotografie en kan kunnen we samen met een DSLR op pad  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 december 2008, 16:50:00 door PeterK »
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #33 Gepost op: 13 december 2008, 11:41:46 »
Citaat

Er zijn altijd lui die proberen misbruik van de situatie te maken door met een bespottelijk laag bod te komen. In zo'n geval pak ik liever een moker en .... .
Idd of het blijft gewoon op de plank liggen. Dan maakt ik er tzt wel iemand in m`n kennissenkring blij mee door het weg te geven.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #32 Gepost op: 13 december 2008, 10:30:37 »
Citaat
Dat laatste was een grapje, Patrick ;)

Dat had ik door hoor.. was in een soort van melige bui denk ik :)

Hythloday

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #31 Gepost op: 13 december 2008, 10:24:15 »
Citaat
IMHO is dat wishfull thinking als een bieder serieus is met zo`n laag bod. Persoonlijk vind ik het nogal beledigend en kan ik je (de bieder, he?) niet serieus nemen.

Er zijn altijd lui die proberen misbruik van de situatie te maken door met een bespottelijk laag bod te komen. In zo'n geval pak ik liever een moker en .... .

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #30 Gepost op: 12 december 2008, 21:21:47 »
Dat laatste was een grapje, Patrick ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #29 Gepost op: 12 december 2008, 21:11:44 »
Het zijn mijn 2 centen.. tis niet veel :)
Volgens mij is het vrijdag !

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #28 Gepost op: 12 december 2008, 21:10:00 »
Moet ik dit nou serieus nemen?  [smiley=lolk.gif]

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #27 Gepost op: 12 december 2008, 21:07:57 »
Niet serieus nemen is weer iets anders dan serieus voelen :)
Iemand die een bod uitbrengt op een pentax is natuurlijk op zich ook al serieus ;)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #26 Gepost op: 12 december 2008, 21:06:29 »
Als je het zo gaat bekijken...

IMHO is dat wishfull thinking als een bieder serieus is met zo`n laag bod. Persoonlijk vind ik het nogal beledigend en kan ik je (de bieder, he?) niet serieus nemen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #25 Gepost op: 12 december 2008, 20:47:41 »
Dat het weinig is ben ik met iedereen eens maar dat de bieder dan niet serieus is .. daar ben ik het niet mee eens!
Proberen kan altijd toch :)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #24 Gepost op: 12 december 2008, 20:30:38 »
Maar ik had zelf 250 in m`n hoofd, KE bood me 200 voor de hele set. Dat vond ik echt te weinig voor een set van 7 maanden oud.


PS: Hij is trouwens naar een collega van me gegaan, ik doe er voor hem ook nog een fotorugzak bij. Als het goed is zal hij zich hier ook nog aanmeleden.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2008, 20:35:41 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Hythloday

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #23 Gepost op: 12 december 2008, 20:27:07 »
Citaat
€110 bieden op een K100d is pure onzin, zeker als het ding nog binnen de garantie valt. Mijn oude setje (k100d, 18-55 4Gb SD en batterij+lader) is voor 250 weg gegaan. Heeft nog geen week te koop gestaan.

Ik ben het met je eens dat 110 euro onzin is. Zelf heb ik twee bodies verkocht (beide ruim 2 jaar oud) voor 175 euro. Als ik de prijs die jij hebt gekregen met de prijs die ik heb gekregen, dan heeft jouw koper 75 euro betaald voor de 18-55mm lens, 4Gb SD kaart en batterij+lader.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #22 Gepost op: 12 december 2008, 20:20:28 »
€110 bieden op een K100d is pure onzin, zeker als het ding nog binnen de garantie valt. Mijn oude setje (k100d, 18-55 4Gb SD en batterij+lader) is voor 250 weg gegaan. Heeft nog geen week te koop gestaan.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Hythloday

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2008, 19:38:26 »
Citaat
En bieders van 110 euro voor een k100 kunnen zeker wel serieus zijn.. mijn tegenvraag is waarom niet? Als er niet overboden wordt zal het de marktprijs wel zijn op het moment is dan mijn gedachte!

Wat is de waarde van een K100D? Is 110 euro een reële prijs?

De K100D is nog nieuw te krijgen voor 319 euro:

http://www.digitalstreet.nl/index.php?cPath=880_438_442

Er zijn natuurlijk lieden die proberen om zeer goedkoop aan een body te komen om die later weer met winst van de hand te doen.

Het verschil in prijs tussen een K200D (372 euro) en een K100D (319 euro) is te klein. Nieuw is de K100D te duur, lijkt me. Toen ik mijn K100D aanbood voor 175 euro, was die binnen een dag verkocht.

patrick91

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2008, 18:18:45 »
Ik heb een aantal lenzen op marktplaats staan.. ook een paar waar wel vraag naar zou moeten zijn. De 1 wat te hoog qua prijs de ander heel marktconform.. er wordt geboden op 1 lens.. het zal de tijd wel zijn inderdaad :)

Het bieden op marktplaats.. ik zie advertenties staan van mensen die denken met een istd goud in handen te hebben en vragen bijv. meer dan 500 euro. Er is natuurlijk ooit 1300 euro voor betaald ofzo maar nu is het geen reele waarde meer.

En bieders van 110 euro voor een k100 kunnen zeker wel serieus zijn.. mijn tegenvraag is waarom niet? Als er niet overboden wordt zal het de marktprijs wel zijn op het moment is dan mijn gedachte!

Cees

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2008, 18:47:59 »
Dat het minder gaat is zeker maar verkopen lukt nog wel , ik heb zojuist mijn FA 28-80mm verkocht .
Hij stond een paar weken  op marktplaats.nl, ik heb hem maar niet hier neer gezet omdat ik weet dat er hier weinig vraag naar is.
Maar ook foto's komen er veel minder op, wat moetje ook met dit weer?
Misschien straks Kerst foto's? ::)

Hythloday

  • Gast
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2008, 18:21:53 »
Citaat
Mij maak je dus niet wijs dat er in dit seizoen minder interesse zou zijn voor fotomateriaal.

Het hangt er vanaf waaruit het materiaal bestaat. Sommige serieuze amateurs kunnen altijd een speciaal lensje gebruiken. De mooiweer fotograaf koopt pas in het seizoen. Als ik de aangeboden K100D's op Marktplaats bekijk, vind ik het een zielig gezicht met soms een bod van 110 euro. Die lui zijn niet echt geïnteresseerd, lijkt me.

Als ik de kopers van mijn 2 verkochte K100D's bekijk, dan wist de één van toeten noch blazen. Hij dacht dat er een lens bij zat, terwijl er duidelijk body stond. De andere koper was een echte amateur die lange tijd Pentax ME Super camera's had gebruikt en nu een digitale body zocht voor zijn lenzen. De laatste koper was gericht op zoek.

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #17 Gepost op: 9 december 2008, 22:10:35 »
Citaat

Dat is het. Korte, druilerige, koude dagen zorgen ervoor dat een architectuur- en landschapsfotograaf zoals ik amper nog aan fotografie doet.

Ik betwijfel dat! Mijn laatste postje met een 8-tal toppertjes had na exact 24 uur meer dan 400 viewings en 0 (nul!) reacties via PB! Uiteindelijk voor één dingetje een nieuwe thuis gevonden en 3 M42-jes geruild voor nog iets mooiers. Voor de rest zie ik verschillende berichten waarin het goed uiteindelijk naar Marktplaats.nl verhuisde waar het tegen merkelijk hogere prijzen via opbod een koper vond. Mij maak je dus niet wijs dat er in dit seizoen minder interesse zou zijn voor fotomateriaal.

De regels van deze rubriek vergelijken met die van Marktplaats.nl vind ik eerlijk gezegd ook niet correct; da's een veiling site! Daar primeert met andere woorden het 'hoogste prijs'-principe. Als je dan toch per se wil vergelijken doe dat dan met het pentaxforums.com (6470 leden, en wél mogelijkheid tot interactie).
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2008, 17:18:20 »
Citaat
Johan,

Zijn er statistieken waar we iets aan kunnen zien?



Jawel!! Kan daar alleen niet bij (Pentaxman  :-X )


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2008, 17:11:11 »
Johan,

Zijn er statistieken waar we iets aan kunnen zien?

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re: Niet veel meer te koop aangeboden...
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2008, 16:36:14 »
Hé!!  wel wakker blijven!  ;)
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"