Auteur Topic: Marktplaats en klachtafhandeling  (gelezen 3461 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hythloday

  • Gast
Re: Marktplaats en klachtafhandeling
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2008, 16:28:07 »
Citaat
Nogmaals, ik ben tegen een klachtenhoek. Dat is niet in de hand te houden en gaat juridisch problemen geven.

De verwachting van de marktplaats van dit forum is hoger, is ook een lastige stelling. Ik begrijp de opmerking, maar eerlijk gezegd is die moeilijk te onderbouwen met feiten ipv gevoelens.
 

Het was slechts een voorstel, niet meer en niet minder. Het "conflict" in de afdeling [TKA] is niet meer dan een emotionele uitbarsting waarbij geen der partijen is benadeeld. Voor de overige leden is dit niet van belang. Waar het mij omgaat, is een situatie te voorkomen waarmee Vulcan te maken heeft gehad. Hij heeft aan al zijn plichten voldaan, maar de andere partij niet. In dit geval is één der partijen (gedeeltelijk) benadeeld.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Marktplaats en klachtafhandeling
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2008, 16:28:07 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Marktplaats en klachtafhandeling
« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2008, 15:46:55 »
De 25 posts regel is niet ingesteld om kopers te beschermen, maar om te vermijden dat het forum wordt gebruikt als een subset van marktplaats. Onze marktplaats is een extra service aan de leden en wij willen niet een inschrijving, een post in TKA, en weer weg. Daar heeft het forum helemaal niets aan: er moet kennisuitwisseling zijn.

De 2 maanden lid zijn regel biedt mi geen enkele extra bescherming tegen malafide handelen.

Nogmaals, ik ben tegen een klachtenhoek. Dat is niet in de hand te houden en gaat juridisch problemen geven.

De verwachting van de marktplaats van dit forum is hoger, is ook een lastige stelling. Ik begrijp de opmerking, maar eerlijk gezegd is die moeilijk te onderbouwen met feiten ipv gevoelens.


Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Hythloday

  • Gast
Re: Kwil toch nog even reageren op monsigneur P...
« Reactie #5 Gepost op: 9 december 2008, 15:04:32 »
Citaat
Ik denk dat een voorstel is wat ik niet zal steunen. De marktplaats op dit forum is niets anders dan een plek waar mensen een transactie kunnen doen. Buiten iedere verantwoordelijkheid van wie dan ook.

Dat lijkt me logisch, maar is ook de makkelijkste weg om te bewandelen. Zelf heb ik drie lenzen verkocht en bij alle drie ik heb ik gemeld dat ik de lenzen pas opstuur als het geld is bijgeschreven op mijn rekening. Dat is gebruikelijk in Engeland. De koper is hierbij de zwakste partij. Heeft de verkoper zich aan de leveringsplicht gehouden? D.w.z. is het op tijd geleverd? Is de levering compleet? Komt de beschrijving overeen met de werke;ijkheid?

"U heeft meer dan 25 postings nodig om [TKA] te mogen gebruiken."

Deze beperking is natuurlijk een wassen neus. In enkele dagen tijd enkele "interessante" postings plaatsen is een koud kunstje voor iemand die kwaad wil. Dan zullen er meer beperkingen moeten komen zoals:

"Deze service is alleen voor "langdurige" leden (=langer dan 2 maanden lid)." (Canon forum)

Van een marktplaats op een vertrouwd forum heeft men andere verwachtingen dan van Marktplaats zelf. Als het idee van een commissie niet uitvoerbaar blijkt te zijn, dan lijkt me een "klachtenhoek" wenselijk. Daar zullen wel regels voor moeten komen, want iemand ten onrechte beschuldigen kan absoluut niet. Leden waarschuwen voor kwalijke praktijken, lijkt me wel een goed idee.

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Kwil toch nog even reageren op monsigneur P...
« Reactie #4 Gepost op: 9 december 2008, 14:52:12 »
If it talks, walks and smells like a rat, it probably is...

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Kwil toch nog even reageren op monsigneur P...
« Reactie #3 Gepost op: 9 december 2008, 14:29:04 »
Ik denk dat een voorstel is wat ik niet zal steunen. De marktplaats op dit forum is niets anders dan een plek waar mensen een transactie kunnen doen. Buiten iedere verantwoordelijkheid van wie dan ook.

Een commissie (wie?) met wat voor status? Volgens mij moet je met dat soort dingen erg oppassen. Voor dat je het weet zit je op smaad en laster, en op zijn minst met mensen die zich (al dan niet terecht) in hun goede naam aangetast voelen.

Ik denk dat het eenvoudiger is: er zijn goede vuistregels gegeven zoals afhalen en uitproberen. Kijk ook naar positieve berichten over een verkoper. En gebruik verder je gezonde verstand... Een deal die te mooi is om waar te zijn, is vaak ook niet waar...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Hythloday

  • Gast
Re: Kwil toch nog even reageren op monsigneur P...
« Reactie #2 Gepost op: 9 december 2008, 14:10:20 »
Citaat
Alsjeblieft geen klachtenhoek. Dat wordt echt zo'n discussie-zonder-eind-verhaal waar altijd verliezers uitkomen. Zoek het lekker met zijn tweeën uit.

Dit draadje is wat verzand. Maar een klein gedeelte van het forum waar potentiële koper/verkopers worden gewaarschuwd tegen kwalijke praktijken van iemand lijkt me wel wenselijk. Daar zouden alleen praktijken mogen worden gepost die zijn onderzocht door een commissie en waar verder niemand op kan reageren. Ik doel hierbij op zaken zoals Vulcan is overkomen, waarbij de verkoper zijn leveringsplicht niet nakomt. Echte zware gevallen dus.

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Marktplaats en klachtafhandeling
« Reactie #1 Gepost op: 9 december 2008, 13:52:26 »
Alsjeblieft geen klachtenhoek. Dat wordt echt zo'n discussie-zonder-eind-verhaal waar altijd verliezers uitkomen. Zoek het lekker met zijn tweeën uit. Zoals je hierboven al ziet zien mensen altijd hun eigen waarheid als DE waarheid totdat ze er samen goed en volwassen over gecommuniceerd hebben. Dan lijkt het allemaal wel mee te vallen.

Hoe zeg je dat? My 2 cents?
« Laatst bewerkt op: 9 december 2008, 15:38:30 door Harry »
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3