Auteur Topic: Suggestie: FotoAlbum  (gelezen 1423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:23:55 »
Citaat
Persoonlijk ben ik er niet voor om een soort van online-fotoalbum te gaan embedden in het forum.
Het is makkelijk genoeg om in je fototopic een link te plaatsen naar je eigen foto-site.
Dat klopt natuurlijk, maar een link is niet zo direct als een foto in de FotoHoek. Mijn indruk is - ook op dit forum - dat tenminste 75% van de foto's niet geplaatst worden om wat bij te leren, doch gewoon om mooie, goed gelukte foto's aan de buitenwereld te tonen (en daar eventueel een schouderklopje voor te ontvangen). Dat mag dan een vorm van ijdelheid zijn ... het is geen "zonde" omdat hier ook de anderen (behalve dan de pure egotrippers) plezier aan beleven. In die zin schept een indeling Fotohoek (= raad vragen) - FotoAlbum (= kijkgenot delen) meer overzichtelijkheid aan een fotoforum.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:23:55 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2009, 19:19:27 »
Persoonlijk ben ik er niet voor om een soort van online-fotoalbum te gaan embedden in het forum.
Het is makkelijk genoeg om in je fototopic een link te plaatsen naar je eigen foto-site.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2009, 15:42:33 »
Mijn idee:
FotoHoek laten zoals het is: beperking tot 5 foto's.
Wil iemand een langere serie tonen, dan plaatst hij één of twee foto's van die serie in de FotoHoek (bij wijze van reclame) en verwijst naar de volledige serie in het FotoAlbum op het forum.
Reacties op de serie kunnen door andere leden enkel geschreven worden in de FotoHoek.

Nog enkele bedenkingen:
Hoelang mag een serie dan zijn?
Aan welke layout-regels moet zo'n serie voldoen?

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Serpiente

  • Gast
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2009, 14:31:55 »
Het is wel een goed idee voor als je erg zeker bent van je zaak. Dan is het meer een showcase/expositieruimte in plaats van een testhok. Maarja dat onderscheid is dan lastig te maken als er commentaar bij komt.  ;) Mensen zullen altijd vragen stellen over hoe het resultaat is bereikt en mensen hebben altijd een mening.
Of er moet iets met de layout gedaan worden, zodat het er echt als een album uitziet.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2009, 10:57:47 »
Citaat
Zo 'n splitsing vind ik niet verkeerd, maar ik zou die Fotohoek dan strikt fototechnisch (belichting, kleur ... compositie) houden, en zelfs als norm stellen dat je er één foto toont, tenzij je vraagt welke bewerking of opname beter is (en dan bv. 2 of 3 varianten van dezelfde foto of van hetzelfde onderwerp toont).

Ik vind een beperking van de huidige vijf naar één wel erg streng. Mijn idee was de huidige fotohoek, die in mijn ogen goed functioneert, zo te houden als hij nu is..

Waarom in FotoAlbum geen commentaren zouden mogen, begrijp ik niet. Iedereen zou toch mogen zeggen welke gevoelens, gedachten en/of andere indrukken de foto('s) bij hem/haar opwekken. Dat is voor de fotograaf altijd interessant om te vernemen.

Absoluut interessant. Daarom kan je ook in de fotohoek posten :) Door een reactiemogelijkheid te geven, open je meteen de "vervaging" tussen beide subfora...

Ik besef wel dat je in theorie zulke indelingen kunt creëren doch dat beide categorieën in de praktijk moeilijk te scheiden zijn. Toch lijkt het mij het proberen waard omdat 80 tot 90% van de foto's probleemloos in FotoHoek of Fotolbum geplaatst zullen worden. Bovendien zullen beginnende fotografen die vooral op zoek zijn naar technische commentaren, hun weg snel vinden, terwijl anderen die op de eerste plaats graag foto's bekijken, ook zullen weten waar de leukste verrassingen lonken.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Ronald_G

  • Gast
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2009, 10:43:06 »
Het lijkt mij ook een zeer goed idee. Ik mis ook een album waar ik simpelweg mijn vakantiefoto's kan laten zien. DIt kan ook als doelstelling hebben om mensen te ovrtuigen ook naar een locatie te laten gaan of om ze inspiratie op te laten doen. Voor beiden heb je niet de behoefte om commentaar te geven, fototechnisch. De mogelijkheid om commentaar te leveren moet wel blijven, om bijvoorbeeld één foto naar de fotohoek te verplaatsen en die verder uit te diepen.

Ik ben zelf ook al de fout in gegaan met mijn Ijsland reeks;) http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1249937007

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2009, 01:31:09 »
Citaat
Juist daarom stel ik een splitsing voor tussen:
- FotoHoek: max 5 foto's, bedoeld voor inhoudelijk commentaar;
- FotoAlbum: tonen van foto's, geen commentaar mogelijk
Zo 'n splitsing vind ik niet verkeerd, maar ik zou die Fotohoek dan strikt fototechnisch (belichting, kleur ... compositie) houden, en zelfs als norm stellen dat je er één foto toont, tenzij je vraagt welke bewerking of opname beter is (en dan bv. 2 of 3 varianten van dezelfde foto of van hetzelfde onderwerp toont).

Waarom in FotoAlbum geen commentaren zouden mogen, begrijp ik niet. Iedereen zou toch mogen zeggen welke gevoelens, gedachten en/of andere indrukken de foto('s) bij hem/haar opwekken. Dat is voor de fotograaf altijd interessant om te vernemen.

Ik besef wel dat je in theorie zulke indelingen kunt creëren doch dat beide categorieën in de praktijk moeilijk te scheiden zijn. Toch lijkt het mij het proberen waard omdat 80 tot 90% van de foto's probleemloos in FotoHoek of Fotolbum geplaatst zullen worden. Bovendien zullen beginnende fotografen die vooral op zoek zijn naar technische commentaren, hun weg snel vinden, terwijl anderen die op de eerste plaats graag foto's bekijken, ook zullen weten waar de leukste verrassingen lonken.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2009, 01:32:28 door Grandkazoo »

patrick91

  • Gast
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2009, 23:37:39 »
Ik denk dat een langere serie niet zo'n punt hoeft te zijn, ik heb net ook gelezen over de aanleiding (fbfotografie met de wat langere serie's) en ik begrijp dat het inhoudelijk wat lastiger is om een opmerking te plaatsen maar je zou het dan ook kunnen houden bij wat minder opmerkingen, dus niet over alle foto's. Dat is dan vrije keuze..
Maar als alles blijft zoals het is.. ook prima natuurlijk!

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:28:54 »
Juist daarom stel ik een splitsing voor tussen:
- FotoHoek: max 5 foto's, bedoeld voor inhoudelijk commentaar;
- FotoAlbum: tonen van foto's, geen commentaar mogelijk

@Jan: natuurlijk zijn er andere mogelijkheden om foto's te tonen, maar dat geldt voor meer delen van onze fotohobby :)

Voor de duidelijkheid: voor mij is de Fotohoek belangrijk, daar leer ik. Er is echter soms behoefte om iets meer van een reis of serie te laten zien en dan kan dat mooi op deze manier.

En natuurlijk kan het ook via een link... mogelijkheden genoeg, voor mij meer een suggestie en niet echt een zwaarwegend iets... Denk er maar eens over...
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2009, 16:29:17 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

kdj4

  • Gast
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2009, 16:13:56 »
vijf foto's vind ik zelf ook wel genoeg, als je meer zou toelaten dan is het wel minder overzichtelijk en minder aantrekkelijk om commentaar te geven.

zelf heb ik ook wel eens meer dan vijf foto's geplaatst zie hier maar dat ging mij niet om een oordeel van de foto's onderling maar in dit geval wou ik de zweer laten zien.

maar ik kan me goed vinden in PeterK en zou geen moeite hebben als dit niet meer zou mogen.

gr kees.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2009, 16:14:56 door kdj4 »

Offline bliks

  • Newbie
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
Re: Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2009, 15:35:04 »
Dit is een Pentax forum. Als ik een foto zie, wil ik graag iets leren over de camera/lens/instelling/afwerking die gekozen is. Of van de vraag of het commentaar hoe de foto verbeterd kan worden. Voor een serie foto's van weer een vogeltje (ondanks dat het prachtige foto's van zeldzame vogeltjes kunnen zijn) zijn voldoende andere forums. Of een apart FotoAlbum zoals Peter voorstelt.

Jan
Pentax K-7; Sigma DC 17-70 1:2.8-4.5; Sigma DC 30 1:1.4; Pentax-FA 1:4.5-5.6 80-320mm; SMC Pentax-A 1:1.4 50mm; Metz 54MZ-4; Metz 58AF-1; LumoPro LP160

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Suggestie: FotoAlbum
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2009, 14:44:37 »
Naar aanleiding van http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1250712206/7#7

Wat denken jullie van een aparte sectie "FotoAlbum"? daarin kan je lange reeksen / series plaatsen, maar... zijn geen reacties mogelijk.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink