Zoals beloofd van mij als overstapper een korte review over het gebruik van de K100D.
Wat direct opvalt als je de camera beetpakt is de goede grip, de camera is compact, maar niet te klein, maar heeft desondanks een goed gewicht dat lekker in de hand ligt. De knoppen zijn logisch geplaatst en allen goed bereikbaar. Totaal nutteloos, maar wel leuk is het sluitergeluid, een lekkere ouderwetse 'klak'.
Dan komt het moment dat je voor het eerst het menu induikt, en dat lijkt op het eerste gezicht wat rommelig en overweldigend, maar bij nadere bestudering blijkt alles best logisch geplaatst te zijn, en de functies onder de 'fn'toets en de vierwegs druktoetsen zijn precies juist gekozen. Enig nadeel was de andere benaming van bepaalde zaken (belichtingscorrectie voor flitsintensiteit bijv.) dan ik gewend was.
Dit alles is natuurlijk belangrijk voor een goede werking van de camera, maar van ondergeschikt belang bij het daadwerkelijk fotograferen. En daar komt de kracht van de Pentax naar boven, alle knoppen zijn zo goed benaderbaar en logisch geplaatst dat je bij het fotograferen als vanzelf de goede knoppen hanteert (AV +/-, draaiwiel AV/TV). Hierdoor heb je snel het gevoel dat je de camera onder controle hebt, in plaats van andersom.
De foto's (JPEG uit de camera) zijn goed en lekker scherp, hier ligt voor mij het voordeel van de CCD-sensor, die tekenen van nature wat scherper dan de CMOS-sensoren die wat algemener toegepast worden. Enig puntje van kritiek is de witbalans, die wil nogal eens raar afwijken (blauw/paars) wanneer je dat niet verwacht, gelukkig is dat achteraf altijd prima te corrigeren.
De meegeleverde kitlens vind ik van uitstekende kwaliteit, tekent goed in scherpte en contrast en is goed flare-bestendig, wat voor tegenlichtopnamen erg fijn is. Erg handig dat de mogelijkheid om handmatig in te grijpen gewoon een standaardoptie is in het menu, dit maakt het werken veel duidelijker en sneller.
Ander positief punt is de SR functie, die lijkt echt te werken en maakt het handheld fotograferen een stuk makkelijker, iets wat mij persoonlijk aanspreekt omdat ik graag fotografeer in aanwezig licht en zonder statief.
Om een lang verhaal kort te maken, de K100D is een prima camera, zowel voor beginners als voor gevorderden, en daar durf ik zelfs de pro's onder te scharen. Ik zie geen belangrijke beperkingen die het werken met deze camera met zich meebrengt, maar juist een aantal waardevolle toevoegingen (SR, bruikbare hoge ISO) die het werken alleen maar vergemakkelijken.
De camera voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen, nu nog een degelijke lenzenset opbouwen, waarbij de lijst momenteel zo lijkt te worden:
*Sigma 10-20 of Pentax 10-17 (fish-eye is erg leuk effect, maar 10mm vertekeningsvrij is erg mooi)
Pentax 16-45 F/4
*Pentax 50 f/1.7
Carl Zeiss Makro-Planar T* 2/100 (Dit objectief is mijn grootste wens, en komt er hoe dan ook, ooit)
Objectieven met een * zijn de prioriteiten, de kitlens dekt een mooi bereik af en voldoet aan de hoge eisen die ik stel aan glaswerk, maar heeft helaas geen constant diafragma, wat ik in dit bereik wel wenselijk acht.