Dit klopt niet helemaal.
Schneider-Kreutznach is een nog steeds actieve fabriek uit Kreutznach West Duitsland, evenals Leitz en Leica die beiden in Wetzlar worden geproduceerd en nog steeds.
Leica heeft idd. een tijd vrijwel uitsluitend lenzen geproduceerd voor Panasonic (lumix). Vanaf 2003 zijn zij echter zelf ook de digitale wereld ingestapt met de R8.
De fabrieken bestaan nog steeds en beide uit West Duitsland én zelfstandig.
Leica heeft zelfs recentelijk een fabriek voor Technische camera's geannexeerd.
Ik ben even verder gaan zoeken het volgende lijkt het geval.
De coating van de SMC lenzen is gepattenteerd en ondanks de nauwe samenwerking tussen Samsung en Pentax zijn de lenzen qua glaswerk anders. Samsung heeft een contract met SK die geen SMC lenzen mogen producen. Het bewegend objectiefgedeelte is wel vrijwel identiek omdat daar geen patent (meer) op rust.
Een aantal bedrijven (en toch niet alleen tokina) produceren lenzen in opdracht van Pentax maar deze produceren zelf ook nog erg veel glas (met name voor brillen, microscopen etc.)
SK en Pentax Glas is dus wel degelijk anders ondanks dat de objectieven er hetzelfde uit zien (in testen scoren de SK lenzen ook geregeld lager dan de SMC lenzen).
Het zal denk ik inderdaad best zijn dat er veel wordt geproduveerd in Azië, dat doen philips, konitech, Hema en vele anderen ook maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit minder is.
Ik denk zeker dat in het "Duitse verhaal" het bestaande procedee wordt gehanteerd en vereist is voor Aziatische fabrieken. Uiteindelijk betaalt met een klein vermogen voor Leica en/of Leitz voor de naam en de kwaliteit die daarbij hoort.
Er wordt veel overgenomen, samengewerkt en geannexeerd en dat is moelijk bij te houden. Eén ding is echter zeker:
Het Samsung-glas is geen Pentax-glas!