[offtopic]
Ik koop vrijwel niets meer in Nederland en de garantie is absoluut geen probleem. Niet op lenzen en niet op de camera's. Je koopt gewoon een extended warranty erbij! Die 100 US$ rebate krijg ik als inwoner van Europa ook niet dus koopt iemand voor mij spullen. De rest laat zich raden hoe het hier komt toch!
Met de duurdere lenzen (ongeacht welk merk) kan je 1 weekend weg en de reis is gratis en je spullen zijn nog eens goedkoper ook!
Ik vind het verweer over kapot gaan ook altijd leuk. Ik koop namelijk niet iets omdat het zo vaak kapot gaat. Dat is namelijk eerder uitzondering dan regel.
Als je niet in de USA wilt kopen koop dan in Germany. Standaard 2 jaar garantie en veelal goedkoper. Geen gezeur wbt garantie aanspraken (is europees geregeld) en als iets al 100 euro goedkoper is kan je het 6 x op en neer laten sturen voordat je voordeel weg is. Je moet het in perspectief zien.
[/offtopic]
Walter, jij gaat uit van de mogelijkheid dat iemand voor jou in de States de spullen koopt. Ik heb zo iemand niet. En als die het als gift stuurt rol je misschien wel handig door de douane heen ( alhoewel dat geloof ik niet werkt). Zelf halen ? Ja, het scheelt als je een lens voor 4000 dollar koopt ipv 4000 euro..., maar zo idioot ben ik niet.
Het materiaal dat ik zoek is ook niet meer in de States of in de Oost te vinden. Het wordt gewoon niet meer gemaakt, en als het er al ligt dan worden er schofterige bedragen voor gevraagd. De laatste tweedehands FA 80-200 F/2.8 die ik kreeg aangeboden moest 3500 euro kosten, en ik kon hem ophalen in Rusland....
Vorige week een tweedehands Sigma 70-200 F/2.8 uit de States afgewezen omdat het hele zwikkie inclusief verzendkosten op 1400 euro uitkwam. Tja, hij had hem zelf een jaar geleden voor 1100 dollar gekocht...
Zelf halen levert zo ook niks op. Er is niet eens een lensprijs in te vergelijken omdat de lenzen die ik zoek in Nederland niet te koop zijn.
Ik wacht wel tot Pentax zijn positie waarmaakt als goede derde. Dan neemt het lenzenaanbod vanzelf toe (want anders blijven ze geen derde in het rijtje), en dan betaal je weer wat normale bedragen.
Duitsland is allang niet meer goedkoper. Maar toch koop ik er geregeld. Dus ik weet heus wel van de mogelijkheden daar.
Extra betalen voor extended garanties ? Ik heb hier op mijn Pentax 2 jaar en da's genoeg voor mij. Maar ik weet uit eerste hand van een grotere verkoper in het oosten van het land dat Pentax wel een hele serie 16-50 op de markt heeft gebracht terwijl ze wisten dat er 'nogal wat' lemons tussen zaten....hoezo is garantie niet belangrijk als je iets koopt ? Juist bij Pentax. Totdat ze hun zaakjes beter op orde hebben, de stuipen uit het groeiproces zijn.