De FA 28-70mm/F4.0 AL wordt zo links en rechts nog al wel eens aangeboden op marktplaats e.d. voor vriendelijke prijsjes (<80 euro).
Ook ik heb zo'n exemplaar en deze lens is de laatste tijd veel vaker op mijn camera aan te treffen dan de DA 18-55mm kitlens.
Waarom ben ik enthousiast over deze lens?
De FA 28-70mm/F4.0 heeft naar mijn mening een aantal voordelen t.o.v. de kitlens:
- lichtsterker én F4.0 over het gehele bereik
- scherper (behalve op 28mm, daar is de kitlens toch iets scherper)
- compacter en lichter
- meer geschikt als portretlens (70mm/F4.0 vs 55mm/F5.6)
- mooiere DOF omdat je meer met de scherptediepte kan spelen
- fullframe lens (je weet maar nooit...)
Nadelen t.o.v. de kitlens?
- geen echte groothoek
Nu is het hier zeker niet mijn bedoeling de kitlens zwart te maken, integendeel! De kitlens biedt ongelofelijk veel kwaliteit tegen een nog ongelofelijker lage prijs. Altijd erbij kopen als je een camera koopt!
De FA 28-70mm/F4.0 zie ik als een goedkope upgrade die voor veel fotosituaties kan worden ingezet.
Carel
Edit: Oja, onderstaande foto's zijn met PSE5 enkel gecropt en verkleind (bicubic) en vervolgens opgeslagen met kwaliteit 10. Verder is er helemaal niets aan bewerkt.
De testfoto's die ik gemaakt heb ter vergelijking:
Foto 1
Dit was de testopstelling (vergelijkbare opstelling als van de K20D review, ik heb voor het gemak dezelfde foto gepakt)
Foto 2 de testfoto in z'n geheel
Foto 3 @28mm/F4.0 (volle lensopening voor beide lenzen)
Foto 4 @55mm/F5.6 (DA 18-55mm volle lensopening, de FA28-70mm heeft nog reserve..)
Foto 5 @55mm/F8
Foto 6 FA 28-70mm @70mm F4 F5.6