Auteur Topic: Reviews en tests K7  (gelezen 29924 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Reviews en tests K7
« Reactie #62 Gepost op: 14 september 2009, 00:12:37 »
Voor mijn gevoel is de ruisprestatie van de K20D iets beter dan bij de K-7. Wellicht dat we nog eens een firmware update krijgen die dit ietsje verbetert. Bij de K20D gebruikte ik de iso-bandbreedte tussen 100-640 en slechts in een uitzonderlijk geval als het echt nodig (snelheid of te beperkte lichtomstandigheden) was hoger. Voor de K-7 heb ik die nu afgesteld op iso 100-320. Dat lijkt een hele lichtstopverlies, maar in de praktijk gebruik ik eigenlijk weinig de hogere isowaarden. Daarvoor heb ik ook lichtsterke lenzen gekocht. Ook de hogere isowaarden zijn best goed bruikbaar, want bij dat soort omstandigheden accepteer je ook bij andere merken (canon/nikon) dat er enige ruis is of behandel je die achteraf.

Zie mijn post: http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1250444388 daar zit zowel iso1000 als iso800 bij.

@Patrick91 Ik denk dat je vast heel goed foto's kunt maken met canon/nikon. Je moet wel bedenken dat je bij die mooie camera (D300s of de EOS 7D) wel dure lenzen met beeldstabilisatie kopen, want anders lever je je hele winst die je hebt met de betere ruisprestatie in omdat je vervolgens langere sluitertijden moet hanteren. Ik denk dat het financiële plaatje er ook dusdanig anders uitziet dat je het geheel in alle redelijkheid niet meer kunt vergelijken.

Ik ben blij met mijn K-7. Filmfunctie vind ik een plus. Betere AF, al moet ik nog even wennen aan de AF-C (bij de K20D nooit gebruikt omdat dat daar gewoon echt te langzaam was). Snellere en stillere shutter. Kleiner en lichter.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #62 Gepost op: 14 september 2009, 00:12:37 »

patrick91

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 13 september 2009, 20:37:21 »
Fijn dat het topic zo goed wordt bezocht..
Ruis zie ik met name in de donkere rand aan de onderkant. Rest is wat lastig te bepalen omdat hij niet scherp is (en dat is geen opmerking over de foto natuurlijk :) )

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #60 Gepost op: 13 september 2009, 20:11:10 »

Geschoten met ISO 640. Ik zat achter in een schuilhut op de hoge veluwe en moet over/tussen mensen door proberen te fotograferen.

Geen kritiek op de foto aub, het gaat om de ruis...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #59 Gepost op: 13 september 2009, 20:06:50 »
Tja, leuk of niet, dat is ook de conclusie van Chip... JE kan natuurlijk wat spelen met ruisonderdrukking, DR e.d. daar zit vast nog wat speling. Maar globaal gesproken herken ik het wel... 800ISO is max en dan accepteer je al aardig wat ruis...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #58 Gepost op: 13 september 2009, 19:51:44 »
Het verschil met de K20D is naar mijn idee té groot, ik twijfel of dit wel terecht is. Zou iemand die een K20D en een K7 heeft (of 2 leden samen...) eens een vergelijkend testje tussen deze 2 camera's willen maken onder gecontroleerde omstandigheden, op hoge iso (1600/3200)???
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

patrick91

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 13 september 2009, 18:27:15 »
Van het eerste verhaal was ik bijgekomen, dan Mharda.. en toen Carel.. oef.. Je had geen pre produktie model toch?
Wat moet een mens doen :)
Die KM presteerde wel goed toch  ::)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #56 Gepost op: 13 september 2009, 18:23:44 »
Ik heb de K7 al even in huis gehad en enkele testen gedaan. (moet ik nog tijd voor vinden om uit te werken)
Mede door deze verhalen over ruis ben ik testfoto's gaan vergelijken met onder vrijwel dezelfde condities gemaakte testfoto's van de K20D. Ik heb iets verkeerd gedaan óf de K20D produceert veel (!) minder ruis dan de K7.  :o

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #55 Gepost op: 13 september 2009, 17:40:44 »
Patrick, je geeft in je post al aan "wennen of terug". Ik denk dat je de K7 moet uitproberen en kijken of jouw stijl van fotograferen past bij de camera.

Elke camera is een compromis. Het hangt van je uitgangspunt af. Wil je het beste van het beste, dan moet je om de drie maanden van merk veranderen. Dan staat NIKON op nummer één, dan weer CANON of SONY. Je kan ook zeggen: ik blijf bij mijn merk en kijk of de K7 beter dan de K20 is. Zo ja, ga ik relatief goedkoop over (verkoop K20, koop K7), zo nee nog goedkoper (hou de K20).

Natuurlijk kijk ik ook wel eens met bewondering naar een D300/D700 van Nikon of de snelle CANON's. En de fullframe Sony die ik gisteren zag, maakte (icm een goede lens!) ook prachtplaten. Toch vraag ik me af of er veel platen zijn die zij wel maken en ik, door mijn apparatuur, niet.... Rob Doolaard vertelde dat hij een aantal van zijn best verkochte platen had gemaakt met een NIKON D40!!! En dat is echt niet het topmodel :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

patrick91

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 13 september 2009, 16:17:37 »
Tja.. als.. if.. :)

concertfotografie.. ik doe het over 2 weken weer eens.. in rotown, beperkte verlichting neem ik aan. Ik heb dan waarschijnlijk de k7 wel bij me.. de 20 staat te koop dus zoiets kan zomaar gebeuren.
Ik ben eigenlijk een plaatjeschieter, meestal portret, dochter is hoofdonderwerp. Ik heb eigenlijk geen dure camera nodig maar ja :)
Ruis zag ik in mijn k10 en ook de k20 zeker wel terug, in huidtinten bijvoorbeeld. Hoe minder hoe beter.
En als ik dan toch aan de verkoop ben dan komen andere merken ook weer om de hoek kijken.. die 7d van canon.. bij informatique is hij 1500 euro.. Heb eerder een keer de switch naar nikon gemaakt (d300). Door een andere manier van SR had ik veel onscherpe foto's, dat werd wennen of terug. wegens omstandigheden ging ik terug :)
Alle snufjes zijn prachtig maar beeldkwaliteit is voor mij het allerbelangrijkste...

Dus toch nog heel even vragen naar gebruikerservaringen  ;D

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #53 Gepost op: 13 september 2009, 16:09:59 »
Tja, als jullie naar Emmen waren gekomen, had je het zelf uit kunnen proberen ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

arverm

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 13 september 2009, 13:39:39 »
Citaat
Mmmm.. en dan moet ik dit net lezen terwijl ik de overstap naar de k7 wilde gaan maken. Niet boven iso 800 is geen probleem voor me maar dan moet het wel ruisvrij zijn..
Ervaringsdeskundigen: wat vinden jullie?!

Je moet altijd goed voor je zelf de criteria bepalen waarom je naar (elke) een andere camera wilt overstappen. Omdat ik heel veel concertfotografie doe is ruis voor mij een van de belangrijkste criteria.
Maar voor jou kunnen dat natuurlijk heel andere criteria zijn.

Ik weet niet hoe de K7 onder 'normale' omstandigheden met ruis omgaat. Maar als ik in een serieuze test lees (en ik hoop dat er nog meer testen komen om dat te bevestige/ontkennen) dat er boven 1600 iso niet meer te fotograferen valt dan valt de k7 voor mij af. Dan voegt ie voor mij op dit moment niks toe. Als ik als over zou willenmoeten stapen zou dat naar een camera zijn met significante betere ruisprestaties.

Nogmaals, dit hoeft voor jou geen probleem te zijn. Stel je voor je bent enorm in macro fotografie en je bent helemaal weg van de bewegende sensor feature waardoor je niet steeds met je statief moet rommelen. Dan is de K7 wellicht een fantastische camera.

Moet de camera voor jou tot 800 iso ruisvrij zijn, da zou ik nog wat testjes afwachten om eea bevestigd te zien. Of gewoon naar de camerazaak gaan en om proeffoto's vragen. Eigen objectief en kaartje meenemen en ff schieten. Thuis op de computer kijken en dan je eigen conclusie trekken :)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 13:40:08 door arverm »

patrick91

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 13 september 2009, 12:39:44 »
Mmmm.. en dan moet ik dit net lezen terwijl ik de overstap naar de k7 wilde gaan maken. Niet boven iso 800 is geen probleem voor me maar dan moet het wel ruisvrij zijn..
Ervaringsdeskundigen: wat vinden jullie?!

arverm

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 13 september 2009, 12:26:01 »
Jammer echt heel erg jammer. Ik denk dat -wanneer ze met de K7 een stap richting professionele fotografen wil maken- dat ze bij deze de boot missen. Alle andere technische foefjes zijn echt heel erg leuk maar voor mij niet relevant.  

Let wel, voor het "gemiddeld" gebruik heb je natuurlijk weinig of geen last van de mindere ruisprestaties, maar de tak van sport waar ik mij mee bezig hou vind voornamelijk plaats in slecht verlichte, tegenwoordig niet meer zo rokerige zaaltjes. En dan is een beetje ruisprestatie op 1600 iso echt een must om nog met een goeie sluitertijd te kunnen werken. Als je weet wat voor trucs ik al moet uithalen met de GX20 om -na een avondje bluesartiesten schieten- mijn foto's een beetje toonbaar te maken!?

Trouwens de review in P/F was erg lovend en had ook een teneur van "wij hebben sympathie voor underdog". Iedereen, en ook ik, hoopt natuurlijk op het feit dat Pentax/Samsung eindelijk s een paar mooie stappen maakt in cameraland.
Ik las eerder ergens iemand die riep dat Pentax zich beter kan gaan bezig houden met de instappers dan met de professionals. Daar lijkt het nu wel op. De K10/GX10 en K20/GX20 uit de markt halen en dan maar hopen dat de bestaande gebruikers overstappen op de K7 is een zeer verdedigende strategie die vor mij iig niet meer helpt  :-[
Samsung lijkt dit door te hebben. Je hoort iig niets over een "GX-7". Die gaan zich richten op de four-thirds markt. De toekomst zal het leren, maar dat lijkt mij nu een rendabelere strategie.

Nogmaals erg jammer :(

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #49 Gepost op: 13 september 2009, 06:33:14 »
CHIP FOTO en VIDEO heeft de K7 ook getest.

Even voor de duidelijkheid: ik neem de testresultraten voor waar aan, ik heb ze nog nooit betrapt op anti-pentax (zo dat al bestaat).

De volle score voor uitrusting en features, maar men was zeer teleurgesteld over het ruisniveau. Er is al ruis gemeten op ISO 400, terwijl de goedkoopste spiegelreflexen dat momenteel al (zo goed als) ruisvrij kunnen afleveren. 1600 is volgen CHIP al niet echt bruikbaar meer...

De camera scoort daardoor het laagst op beeldkwaliteit van all geteste DSLR's! uit de publicatieset.

Ik denk dat ze gelijk hebben. Pentax heeft met de AF en snelheid een stapje vooruit gemaakt en zit nu in de middemoot. Qua ruis is ook de K7 nog minder...

Heb ik daarom minder plezier van mijn camera? Welnee, met mijn ruisbak maak ik nog steeds mooie foto's en heb ik veel plezier.
Is de test oneerlijk? Nee, die geeft de werkelijkheid weer.

Gisteren in een workshop met Rob Doolaard kunnen vergelijken met Sony's, Nikon's en CANON's. K7 had de meeste ruis: zonder enige twijfel.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

arverm

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 12 september 2009, 20:06:15 »
Citaat
In de P/f van deze maand staat ook een review. Ga van t weekend maar weer s een winkle opzoeken waar ze m hebben (de P/f dan :) )

http://www.professionelefotografie.nl/techniek/pentax-k-7-kleur-tussen-de-grijze-muizen/

Vandaag t blad eindelijk gekocht:

geen bijzondere dingen te melden behalve eindelijk een uitspraak over de ruisprestatie:
"Maximaal loopt de gevoeligheid op tot ISO 6400. En dat is best veel. Te veel wellicht in het geval van de K-7. Boven ISO 1600 houdt het al snel op. Met of zonder ruisonderdrukking. In het eerste geval verlies je tevel scherpte, in het tweede geval zie je te veel ruis...."

Dat betekent -ondanks de vele mooie nieuwe features- dat de K-7 voor mij gaat afvallen. Maar ik had al eerder aangegeven dat ik aan het sparen ben voor een Nikon D700 :) ::). Maar als er een goeie vergelijkbare Canon komt voor een betere prijs schakel ik net zo makkelijk over (goeikoper glas :) )
Maar voorlopig blijf ik nog met mijn GX-20 en GX-10 heel tevreden bandjes schieten :)

arverm

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 4 september 2009, 13:22:28 »
In de P/f van deze maand staat ook een review. Ga van t weekend maar weer s een winkle opzoeken waar ze m hebben (de P/f dan :) )

http://www.professionelefotografie.nl/techniek/pentax-k-7-kleur-tussen-de-grijze-muizen/

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #46 Gepost op: 4 september 2009, 12:17:47 »
Een uitgebreide review van de K7.
Trusted reviews - K7

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #45 Gepost op: 10 augustus 2009, 08:52:44 »
[split] [link=http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1248629259][splithere][/link][splithere_end]

RonHendriks

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 24 juli 2009, 16:54:09 »
Ik zal proberen om komend weekend eens wat meer diversere foto's te maken. Ik zit nog wat te stoeien met waar zitten alle knopjes en hoe stel je al die dingen in. Heb nu wel het gevoel dat de K-7 lekker in de hand ligt, is gewoon wel een stuk kleiner dan de K20D.  Het lezen van de handleiding zal weer wel moeten, omdat verschillende opties niet meer overal mogelijk zijn. De Groene stand (alles automatisch)aan het draaiwiel is nu minder instelbaar dan bij de K20D. De liveview oogt prettig en bruikbaar. Ik heb een kort filmpje gemaakt en dat ziet er best goed uit. Kort ermee in de regen gelopen, dat voelt raar aan, maar ja daar moet het ding tegen bestand zijn, is wel anders dan dat het een camera van een test is die je niet zelf hebt hoeven kopen.
De verschillende instellingen moet ik nog wat oefenen, maar dat vind vanzelf zijn weg wel.

Een aantal foto's zal ik neerzetten op de NG-pagina.
http://www.ngfotocommunity.net/?nav=users&subnav=user_info&user_id=6235

RonHendriks

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 22 juli 2009, 21:20:24 »
Je kunt ook mee op een tripje, waarbij de K-7 uitgebreid getest kan worden (je hoeft die zelf dus niet te hebben).
http://www.nathab.com/north/classic-polar-bear-photo-adventure
De reis van 11-17 november is een Pentax-reisje. :)
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 21:20:46 door RonHendriks »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 22 juli 2009, 20:25:10 »
Ruisnivo is nog even afwachten, want ook dat wordt getest. Overigens zijn de andere APS-C camera's niet zo heel veel beter. Wel een iets andere weergave van de ruis dan Pentax doet, daarvoor vind ik de Pentax=plaatjes iets scherper overkomen.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #41 Gepost op: 22 juli 2009, 20:13:24 »
De sensor is in principe dezelfde als uit de K20. Ik verwacht dan ook geen hele grote verbeteringen op dat gebied tov de K20. Ik heb zelf nog de K10 en dan zijn alle plusjes voor mij nu wel genoeg om naar de K7 te upgraden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

patrick91

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 22 juli 2009, 20:03:43 »
Ik vond het ook geen echte test. Ruisniveau niet beter dan mijn k20.. daar baal ik wel van.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2009, 18:40:18 »
Citaat

Ik vind het hier op op het pentaxforum.nl  overigens bedroevend stil over de K7, in vergelijking met enkele andere fora (in Nederland en daarbuiten).

Wie heeft hier al de K7? Wat zijn de eerste ervaringen?

Ik las op diverse plaatsen dat zelfs op lage iso's er al ruis te zien zou zijn ... wat is daar van aan?

Groetjes,
Yves

had je deze site al gezien?:

http://pentax.photoble.net/?s_cat01=&camera=PENTAX+K-7&lens=&act=DSP&L=en

kies bovenaan even voor de k-7 en dan kun je de foto's zien op ware grote. en ruis bij iso 100 nog niet gezien, wel schijnt het zo te zijn dat de ruisprestaties niet veel beter zijn als de k20.

gr Jos

edit: net een foto gezien van een eigen forum gebruiker met iso 800
en die ziet er schoon uit.

http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1248271547
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 18:44:02 door yester »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2009, 15:15:39 »
Citaat

Haha, test...... laat me niet lachen.....

Ik vind het hier op op het pentaxforum.nl  overigens bedroevend stil over de K7, in vergelijking met enkele andere fora (in Nederland en daarbuiten).

Wie heeft hier al de K7? Wat zijn de eerste ervaringen?

Ik las op diverse plaatsen dat zelfs op lage iso's er al ruis te zien zou zijn ... wat is daar van aan?

Groetjes,
Yves
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2009, 15:16:16 door y-cam »