Hoi Joostdh,
Hier maar eens zo wat ervaringen...
Als new bee ben ik dit jaar maar eens begonnen met een K100D en wat oudere lenzen. Eigenlijk wilde ik voor een nieuwe K-m gaan, maar ik had me vooraf wat geörienteerd. En kwam bij het verzamelen van test foto's tot de conclusie dat vanaf 1600 iso het al moeilijk voor de K-m werd. Ik heb nog ooit eens een poging gedaan met een K-m in een winkel met ook night-shot mode waarbij dan de resolutie tot 2Mp gereduceerd wordt in een poging de hoeveelheid ruis te verminderen. Helaas, ik vond het resultaat dan ook nog niet erg bruikbaar. Behalve erg veel ruis liep ook het dynamisch bereik erg terug. Verder vond ik de kleurweergave bij 3200 iso nog maar heel povertjes. Ik kon daarbij ook geen verbetering tussen 2Mp en 10Mp ontdekken. (was mijn hoop) Opnames bij 1600 iso met de K-m vond ik niet erg indrukwekkend en al flink minder van kwaliteit dan bv 800 iso.
Daarom ben ik intussen dus voorzichtig actief met een K100D geworden en jawel regelmatig gebruik ik 1600 iso als dat zo uitkomt en heeeel incidenteel ook 3200 iso. In vergelijk met de K-m gaat dit met de 6Mp sensor blijjkbaar een stuk gemakkelijker. Wel heb ik vaak moeilijkheden met de WB en het scherpstellen onder weinig lichtomstandigheden.
Hierdoor heb ik nu de laatste dagen de eerste foto's van de K-x verzameld (AF en WB zou een stuk beter dan de K100D zijn) Mijn conclusie tot nu toe: oef 1600 iso lijkt me zeer bruikbaar, 3200 iso eigenlijk ook en ik vind zelfs 6400 iso heel behoorlijk. Bij 12800 zie je duidelijk dat er op basis van 6400 iso het laatste beetje signaal er uit geperst wordt en dat gaat naar mijn mening ten koste van beeld kwaliteit. Echt een 'noodoplossing"
Wel vraag ik me af in hoeverre er ruisonderdrukking actief is geweest, bij de fotos die ik gevonden heb lijkt dat er een beetje op.
De test foto's van ePHOTOzine vind ik trouwens bij alle camera's die ik gezien heb relatief ruisvrij. Wel valt me op dat de kleurweergave van de k-X niet erg mooi is bij deze site. Nogal bleekjes. Ik vind dat trouwens steeds bij de Pentax 6 en 10Mp CCD camera's steeds wat natuurlijker overkomen, maar dat is natuurlijk smaak gebonden. (Ja ik weet dat met RAW te verbeteren is, maar zover heb ik het nog niet ges(c)hopt) Â
Ik ben dus heel benieuwd als er meer reviews gaan verschijnen wat de kleurweergave en de DR zal zijn (hoop vergelijkbaar aan K-m en K200D) en in hoeverre er ruisonderdrukking actief is bij de hoge iso's.
Maar ik kom dus in vergelijking met de K100D wat ik tot nu gevonden heb niet verder dan 2 stops voor vergelijkbaar ruis. (Ik weet niet hoe je dat bepaalt hebt) Maar dat vind ik eigenlijk nog altijd verbazend veel.
Nu nog een heel stille sluiter (zoals de K7 enne... 8-) Trouwens misschien zijn de rode indicatoren wel bij de Liveview mode beschikbaar??
Tja en die opmerkingen over die batterijen. Aan de ene kant kan ik het me niet voorstellen. De K-m zou hierin juist heel goed zijn (basis van de K-x) of het zou net inderdaad het setje batterijen geweest moeten zijn
Aan de andere kant, die K-m die ik even vast mocht houden in de winkel. Ehmm, die was pas na een heleboel setjes uit de winterslaap te krijgen en werd daarna pas actief. Met dezelfde accu's kregen we andere camera's in de winkel wel tot leven. Wat dat nou toch was, de fotograaf werd er ook niet goed van. Mijn koters 4 en 8 (Papa schiet nu toch eens op, ik vind het nu wel saai hier Â
Wij gaan ondertussen wel met Mama verder.... Â
Afijn afwachten maar..
Groeten,
Wido