Na lang wachten eindelijk de vierde TAK55mmF1,8 ontvangen.
Nu kan ik eerstdaags aan mijn beloofde vergelijkingsfoto's beginnen.
Het is niet de S-M-C, zoals afgebeeld was in de verkoopsadvertentie, maar wel een vroege SUPER. Dit blijkt uit de bouwwijze: er zitten nog elementen van de AUTO in: F/1,8 zit links op de
diafragmaring en de A/M-switch werkt ook in omgekeerde richting.
Omdat de weersomstandigheden vandaag behoorlijk verschillend waren met die van de proeffoto's met de AUTO en de latere SUPER ben ik maar binnengebleven.
Binnen (met slecht licht, vandaar iso400) heb ik dan geoefend op enkele zelfgeblazen vaasjes.
SUPER-TAKUMAR 55 mm F1.8 (vroege versie)1.
2.
3.
4.
Alle foto's zijn gemaakt met K10D op f/1,8 en iso400.
Het is hier misschien niet de juiste plaats, maar ik wil het toch kwijt.
Naar aanleiding van de vele kritieken de laatste dagen op de mogelijkheden of beter de niet-mogelijkheden van de Pentax-camera's wil ik zeggen aan allen: het is niet het materiaal alleen
dat mooie en goede foto's maakt.
Ik werk nog steeds met een K10D (met zijn verguisde sensor!) en de laatste tijd nog enkel met die oude Takumars, vooral om het karakter van de verschillende lenzen te leren kennen, om die
dan voor mijn foto's als meest ideale keuze te kunnen gebruiken.
Takumars hebben een ongelooflijke kwaliteit en voor heel weinig geld.
Ze zijn te gebruiken op vele merken camera's, maar alleen op Pentax-camera's zonder technische beperkingen. Lees maar eens na op M42-Fora welk vijl- en plakwerk er bij andere camera-
merken aan te pas komen en dan zijn er nog beperkingen.
Zoals jullie hierboven kunnen zien, heb ik door de omstandigheden ook last van ruis. Maar wat is daar mis mee? In het analoge tijdperk was het een kunst om de mooiste korrels te produceren
( ik herinner mij nog: Kodak TRI X-film ontwikkelen in verwarmde papierontwikkelaar van illford). Wie herinnert zich niet de mooie reclamefoto's van Cacharel voor de Anais-parfums?
Geen ruis, maar keien! Ik wil maar zeggen, met ruis kan je ook creatief omgaan. Waarom zitten er in de meeste fotobewerkingsprogramma's middelen om ruis toe te voegen?
Als je wil gaan voor echt fotografie-plezier, schaf dan een goedkopere Pentax en een serie(tje) Takumar-lenzen aan.
De camera moet zelfs niet teveel instellingen hebben, want die heb je niet nodig.
Ik denk hierbij aan de nieuwe KX, handig, met een goede processor en met minder ruis!
Groeten,
Jos