Megan,
Ik heb deze lens sinds enkele maanden en het is ondertussen een van mijn lievelingslenzen geworden. Ik betaalde er 130 Euro voor.
Tenminste als we over dezelfde lens praten. Zoals jij hem noemt
Macro-Takumar 50mm F4, dus zonder Super of SMC voor de Macro, dan praten wij over dezelfde lens.
Dit is een 1:1 macro-lens, de anderen zijn 1:2.
Het is wel niet de gemakkelijkste macro-lens, vooral niet om toe te passen bij bewegende onderwerpen.
Deze lens heeft 2 diafragmaringen. Met ring 2 stel je het diafragma in waarop je wil werken (vb F8 of F11). Ring 1 zet je op F4, dus volledig open om zoveel mogelijk licht binnen te laten
om goed te kunnen focussen.
En nu komt het: als je het onderwerp scherp hebt, dan moet je ring 1 ook terugdraaien naar F8 of F11. Maar deze ringen zitten op de uiterste lensrand. Dus op het kritieke moment moet je
op enkele cm van het onderwerp beginnen te prutsen met alle mogelijke nefaste gevolgen.
Voor insectenmacro's gebruik ik deze lens enkel bij echt voldoende licht en zet de 2 ringen onmiddellijk al op F8 en met de flitskoker nog verder gesloten.
Op F4 heb ik ook al herhaaldelijk geprobeerd bij een bepaalde vlieg om er schilderachtige foto's van te maken. De scherptediepte is dan wel erg beperkt.
Het liefst gebruik ik deze lens voor statische onderwerpen op F4 of F4,5 om te kunnen spelen met mooie kleuren en DOF.
1. Détail Hortentia (uit mijn eerste proefserie)
1/60sec f/4 iso800
2. Vlieg
1/60sec f/4,5 iso400
3. Rups ligusterpijlstaartvlinder (7 cm groot)- Werd mij gebracht om er vlug een foto van te maken.
1/15sec f/4,5 iso200
4. Zelfde rups, maar nu met toestelflitser, kwestie van voldoende scherpte te hebben.
1/180sec f/13 iso100
5. Wants (uit proeven met mijn macro-flitser)
1/180sec f/16 iso100
Bij een volgende gelegenheid zal ik enkele foto's van deze lens plaatsen.
Groeten,
Jos