Misschien heb jij nog tips voor me en dan ben ik met name geïnteresseerd in het feit of het ontbreken van ISO100 een echt gemis is.
Groeten,
Piet
Piet,
Met dank voor je welkom wil ik even rechtzetten dat ik een "deskundige" zou zijn. Helaas ben ik blijven steken bij "gevorderde hobbyist" en heb het examen deskundige gemist
Mijn afweging voor jouw dilemma zou twee dingen betreffen:
1. ISO100
2. Prijs/prestatie verhouding
Om met 1 te beginnen: het enige wat je nodig hebt om van de K100D/K110D/K100DS een ISO 100 te maken is een grijsfilter. In tegenstelling tot wat sommigen beweren heeft de gevoeligheid geen invloed op de correctheid van de belichting. Een foto van 1/125 sec. F8 op ISO 200 ziet er EXACT hetzelfde uit als een shot op 1/125 met F5.6 op ISO100 !
De enige plek waar een lagere gevoeligheid, ahem...., gevoelig ligt, is bij ruis en bij opnamen waar het de bedoeling is de sluitertijd zo laag mogelijk te houden. De K100 serie heeft bij ISO200 zo weinig (=geen) ruis dat dat argument af zou moeten vallen. Blijft over die onderwerpen waar je een lage sluitertijd WIL hebben zoals stromend water, wuivend gras etc. en je de beweging wilt gebruiken om iets weer te geven. Juist in die gevallen is een grijs neutraal filter "all you need". (en love natuurlijk!)
Nu 2 - prijs/prestatie - die is moeilijker. Zaken die essentieel zijn missen niet op de K100D, maar enkele, laten we ze "extras" noemen, zijn wel errug handig. Ik noem bijvoorbeeld de modus om de sluitertijd en F-stop vast te zetten en de ISO door de lichtmeting te laten aanpassen, het instellen van grenzen bij diafragmavoorkeuze waardoor altijd een voor de lens gunstig diafragma wordt gekozen.
Als laatste het verschil in pixels. Als je, zoals ik, heel af en toe een vergroting 30x45 laat maken, iets vaker A4 afdrukt thuis en verder je albumafdrukjes bij de HEMA bestelt, lijken me die 4 megapixels verschil niet doorslaggevend.
Bovenstaand in overweging genomen zijn er wel degelijk voordelen van de K10D boven de K100D Super. Of die verschillen de meerprijs waard zijn binnen een beperkt budget, betwijfel ik. De camera body is slechts de eerste uitgave, je zal het geld hard nodig hebben voor een kwalitatief goede en qua bereik bij jou passende lens. Je geeft het maar 1 keer uit, toch?
En dan punt 3 - ik weet het; ik zei 2 punten en dat was gelogen! De "bluf-factor". Dat klinkt raar, maar je zal tegen veel mensen aanlopen die net de laatste en nieuwste 12.4 megapixel CaNiTax hebben gekocht en die niets liever willen dan in discussie gaan over het "meer is beter" principe. Je wordt dan wat meewarig bekeken met je 6Mp. Kan je daartegen: prima! Verwacht je toch ongemak (en dat is volstrekt begrijpelijk), kies dan de K10D
Mijn eindconclusie: als je binnen een beperkt budget zowel een camera body als een goede lens wilt kopen, overweeg dan dat de K100D Super je meer manoevreerruimte laat. De uiteindelijke resultaten van een K100D + goede lens zullen bijna altijd beter zijn dan de K10D met een middelmaatje.
Beperkingen zullen er altijd blijven, met elke camera.
Mike