Auteur Topic: Eerste DSLR  (gelezen 1094 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietpentax

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2008, 15:32:37 »
Hallo Olav welkom op het forum.
En de av stand is voor mij ook de meest gebruikte, daarna de manueel stand.
groet piet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eerste DSLR
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2008, 15:32:37 »

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Re: Eerste DSLR
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2008, 22:03:24 »
Hoi Olav, welkom hier op dit gezellige forum.

Ben heel benieuwd naar je foto's.

 Groet, Laura  :)
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

koor

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2008, 16:06:38 »
Citaat
Gek hè, want we doen het wel bij de *leuke* gebeurtenissen in de familiesfeer. De vakanties, verjaardagen, geboortes, verhuizingen, huwelijken enzovoorts. Maar de dood hoort ook bij het leven. En dat zijn ook gebeurtenissen waarvan je (veel) later denkt: goh, was die er ook bij, hoe zag hij/zij er ook alweer uit toen, wat een prachtige omgeving eigenlijk waarin het plaatsvond. Enzovoorts.

Ik heb het gedaan bij de crematie van mijn grootmoeder. Natuurlijk kreeg ik in eerste instantie wel opmerkingen: zou je dat wel doen, is dat wel gepast. Mijn antwoord was: je kent me toch, dit is *mijn* eerbetoon, ik zou niet weten wat meer gepast is dan dit, je hoeft helemaal niet per se te lachen voor de foto (maar het mag wel) en je krijgt straks een album.

Daar heb ik uiteindelijk niets dan positief commentaar op gehad. Mensen vonden het ontroerend en mooi.

En nee, daar kan ik hier dus niets van laten zien. Dat zou inderdaad niet "gepast" zijn.

Nee, ik vind het niet "gek".
Ik maak foto's op begraafplaatsen, hetgeen door veel mensen
als enigszins vreemd wordt bezien.
Deze foto's zijn met veel respect voor de overledene en de familie gemaakt. (Geen namen in beeld)
Van een forumkennis op een ander forum weet ik dat na zijn
exposities er mensen naar hem toekwamen om de bewuste foto's
genomen van een detail van het graf van hun overleden dierbare,
in het groot te mogen hebben.


Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Eerste DSLR
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2008, 09:52:00 »
Welkom Olav en veel plezier hier. Uiteraard bepaald je helemaal zelf (of je modellen) wat wel en niet voor publicatie bestemd is. Je hebt nog genoeg andere onderwerpen die je kunt laten zien. Ben benieuwd.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Eerste DSLR
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2008, 09:50:03 »
Hi Olav, welkom op het forum hier.
Ja "portretten" gemaakt tijdens een crematie zijn een heel ander verhaal dan die tijdens de carnaval of zo. Ik heb ook wel een paar keer  zo'n "rapportage" tijdens een begrafenis/crematie gemaakt. Dat was dan wel op verzoek van en met een aantal randvoorwaarden.
Die foto's gaan echt wel in een apart album en blijft dan in de familie als een persoonlijk aandenken.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

olav

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2008, 00:32:19 »
Citaat
Over foto's gesproken, ik heb je een PB (Persoonlijk Bericht) gestuurd.
Zie hiervoor linksbovenaan de pagina, en klik op "berichten".
Groet,
Carel
Ik weet hoe persoonlijke berichten werken op een webforum, maar ik zie jouw bericht niet. Gaat daar soms nog tijd overheen op deze server? Ik zie het anders morgen wel, ga nu slapen.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Eerste DSLR
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2008, 00:07:43 »
Allereerst welkom hier op het forum Olav!
Natuurlijk hoef je niet alles op het forum te gooien! Wat je wel plaatst bepaal je natuurlijk helemaal zelf, logisch toch!
Maar Ruud's gedachtengang is in mijn optiek ook te volgen. Vaak voelen mensen die je gefotografeert hebt zich vereerd als een mooie foto van hem of haar te zien is op een respectabele site. En dan heb ik het in princiepe over normale foto's, geen naaktfoto's of zeer intieme familiegebeurtenissen zoals je al beschreef. Dat ligt veel gevoeliger.

Over foto's gesproken, ik heb je een PB (Persoonlijk Bericht) gestuurd.
Zie hiervoor linksbovenaan de pagina, en klik op "berichten".
Groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

olav

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2008, 23:16:58 »
Citaat
Dat laatste lijkt me idd bijzonder.
Gek hè, want we doen het wel bij de *leuke* gebeurtenissen in de familiesfeer. De vakanties, verjaardagen, geboortes, verhuizingen, huwelijken enzovoorts. Maar de dood hoort ook bij het leven. En dat zijn ook gebeurtenissen waarvan je (veel) later denkt: goh, was die er ook bij, hoe zag hij/zij er ook alweer uit toen, wat een prachtige omgeving eigenlijk waarin het plaatsvond. Enzovoorts.

Ik heb het gedaan bij de crematie van mijn grootmoeder. Natuurlijk kreeg ik in eerste instantie wel opmerkingen: zou je dat wel doen, is dat wel gepast. Mijn antwoord was: je kent me toch, dit is *mijn* eerbetoon, ik zou niet weten wat meer gepast is dan dit, je hoeft helemaal niet per se te lachen voor de foto (maar het mag wel) en je krijgt straks een album.

Daar heb ik uiteindelijk niets dan positief commentaar op gehad. Mensen vonden het ontroerend en mooi.

En nee, daar kan ik hier dus niets van laten zien. Dat zou inderdaad niet "gepast" zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2008, 23:47:22 door olav »

koor

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2008, 22:52:25 »
Dat laatste lijkt me idd bijzonder.

olav

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2008, 22:46:52 »
Allemaal zeer bedankt voor de woorden van welkom.

Citaat
Welkom, Olav. Volgens mij kan je hier wel uit de voeten. Van ons mag je je familie en vrienden wel op de foto hier in het forum plaatsen. Het enige dat telt is of ze het zelf goed (of zelfs leuk) vinden.
Veel plezier hier.
Ik weet wel dat je het goed bedoelt. Maar geloof het of niet: er zijn nog steeds mensen, ook in deze tijd waarin privacy haast geen waarde meer lijkt te hebben, die helemaal niet zo graag herkenbaar op het wilde, wilde web willen. Zelf wil ik het ook niet.

De foto's waar ik het over heb zijn ook allemaal vrij intiem van aard. Ik kon ze alleen maken omdat ik een verstandhouding had met die mensen. De foto's zijn dus ook niet om prijzen mee te winnen, maar voor de geportretteerden en voor mij als persoonlijke documenten van (voor ons) speciale gebeurtenissen.

Heeft iemand hier wel eens geprobeerd om foto's te maken tijdens een uitvaart in de familie? Is bijzonder kan ik je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2008, 22:47:55 door olav »

Ruud

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2008, 21:54:35 »
Welkom, Olav. Volgens mij kan je hier wel uit de voeten. Van ons mag je je familie en vrienden wel op de foto hier in het forum plaatsen. Het enige dat telt is of ze het zelf goed (of zelfs leuk) vinden.
Veel plezier hier.

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Eerste DSLR
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2008, 20:50:57 »
Welkom Olav,

veel plezier hier op het forum.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

koor

  • Gast
Re: Eerste DSLR
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2008, 19:22:23 »
Welkom Olav.
Veel leerplezier op dit forum!

 :)

Het jezelf voorstellen is geen verplicht nummer, maar het
is wel zo netjes.

 ;)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2008, 19:23:00 door koor »

olav

  • Gast
Eerste DSLR
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2008, 17:41:40 »
Dag allemaal,

Het "jezelf voorstellen" schijnt een soort verplicht nummer te zijn op dit forum, dus daar doe ik graag aan mee. Sinds vorige week ben ik in het bezit van een K100D Super. Het is mijn eerste enigszins serieuze digitale camera. Ik ben niet helemaal nieuw in de fotografie en heb tot nu toe steeds mijn negatieven gescand om toch "half digitaal" te kunnen werken. De zaken waar ik belangstelling voor heb zijn o.a.:
  • werken met oudere objectieven (schroefdraad)
  • werken met foto-software in Linux
  • natuurlijk ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen met de accessoires die ik misschien nog ga aanschaffen
Vormen van fotografie die ik graag bedrijf zijn o.a. portretten (van vrienden en familie, dus die ik ga zeker niet online zetten), macro, architectuur en landschap. Vrij breed dus. Misschien dat er een gelegenheid komt om daar iets van te laten zien.

Eerst die nieuwe camera eens héél goed leren kennen. Ik heb de Av-stand al gevonden en geloof niet dat ik nog andere instellingen nodig heb, maar je weet nooit.