Auteur Topic: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan  (gelezen 1642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2008, 12:02:11 »
Welkom op het forum hier Donkey.
Niet (te) lang wachten met het maken van je keuze. Die tijd heb je dan niet kunnen besteden aan het maken van foto's  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2008, 12:02:11 »

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2008, 11:50:53 »
  • Ten eerste: mijn dank voor al jullie reacties! Echt geweldig  ;)
  • Ten tweede: jullie maken het me wel erg moeilijk hoor. Dacht ik er uit te zijn qua lens, brengen jullie me toch weer aan het twijfelen. Misschien dat ik toch nog even op de recensies van de nieuwe combinatie 18-55 en 55-300 ga wachten. Is natuurlijk ook een leuke set om mee te beginnen.


De keuze voor de body heb ik ook nog niet gemaakt. Ik ga me nog eens goed inlezen op diverse topics en wacht de eerste (betrouwbare) recensies van de K20D en K200D gewoon maar even af. En dat is best moeilijk want ik heb ondertussen echt zin om aan de slag te gaan. Kan haast niet wachten met de aanschaf.
Nogmaals bedankt en jullie horen nog van mij.



Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2008, 22:15:55 »
Welkom bij de club!

Wytze

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2008, 22:06:55 »
Welkom PentaxDonkey, en succes met het maken van de juiste keuze.

wllm

koor

  • Gast
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2008, 19:53:26 »
Twijfelaar welkom hier.
Veel plezier.

lreyns

  • Gast
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2008, 19:44:37 »
Welkom op ons forum.
Veel lees, kijk en leerplezier.

Lucien

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2008, 16:38:11 »
Pentax Donkey, ik ben het met de vorige schrijvers niet eens, ik gebruik zelf als ik op reis ga ( helaas maar enkele weken achter elkaar) mijn Tamron 18-250. ondanks het feit dat ik ook een hele tas vol met objectieven heb
natuurlijk lever je misschien iets kwaliteit in maar dat doe je met elke zoom lens wil je dat niet dan moet je een hele koffer vol primes meenemen.
De gemiddelde foto amateur ziet het verschil amper alleen de " zo genaamde freaks" kunnen het volgens hun zeggen zien.

Ik vind op reis moet je licht en makkelijk kunnen reizen en dan is de K10D met 18-250 een perfecte combinatie.
Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Ruud

  • Gast
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2008, 11:25:03 »
Welkom Donkey. Kijk maar goed rond hier voordat je de keuze maakt, met name van lenzen. En vooral veel plezier hier.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2008, 11:24:56 »
Welkom op het forum PentaxDonkey!
Een mooi verhaal heb je neergezet! Leuk om te lezen, Pentax wordt nu je 3de merk, en 3x is nog steeds scheepsrecht.... eenmaal Pentax, altijd Pentax!  8-)
Ik sluit me overigens bij de vorige posters aan w.b. 2 lenzen vs 1 superzoom. Maar mocht je toch voor de Tamron 18-250mm gaan, heb je wel de beste superzoom te pakken.
Groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

pietpentax

  • Gast
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2008, 11:12:00 »
Welkom hier op het forum.
Ik ben het met mijn voorgangers eens beter de twee kit lenzen dan een super zoom.
Zelf ben ik ook teruggegaan naar die twee, alleen aangevuld met de FA 1.4 50mm(voor als ik meer licht nodig heb) .
groet piet

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2008, 09:41:38 »
Van harte welkom hier!
Wat een luxe....6-9 maanden op vakantie...

Je leest het al van mijn voorgangers, liever 2 aparte dan 1 superzoom.
Daar ga ik in mee. Zelfs met 2 aparte heb je nog beperkingen in de uiterste standen qua vertekening.  

Succes met de te maken keuze.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2008, 08:35:38 »
Welkom ezeltje,

veel plezier hier op het forum en met je camera keuze.

En kan het alleen maar met Peter eens zijn die kitlenzen zijn erg compact, en makkelijker hanteerbaar als een superzoom. Maja wel lenzen wisselen ;)

Groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Peter

  • Gast
Re: Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2008, 20:32:42 »
Welkom op het forum!
Spannend die lange reizen maar ik zou ik toch echt gaan voor de twee kitlenzen. Deze zijn toch een stuk beter!! En het omwisselen is zo gebeurd.

Gr. Peter.

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Nog een (mogelijk!) nieuwe pentaxfan
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2008, 20:17:35 »
Hallo leden en lezers,

Na vele jaren Canon (mijn eerste was de analoge 1000FN Spiegelreflex) en een tussentijds vergissinkje met een Nikon F65 (ook analoog), ben ik de digitale fotografie ingedoken met de Canon A70. Geen spiegelreflex, wel veel mogelijkheden en een gigantische resolutie van wel 3 megapixels! Op dit moment heb ik de Canon IXUS 850IS. Mooie en goede compactcamera. Valt erg weinig aan in te stellen.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ook in mijn geval. Als je eenmaal een spiegelreflex hebt gehad wil je eigenlijk niet meer terug. Ook al is mijn IXUS nog zo klein en fijn.

Een tijdje terug ben ik mijn onderzoek gestart naar de meest geschikte camera. Eigenlijk was ik er al snel uit. Ondanks het feit dat ik een Canon-fan ben besloot ik om praktische redenen dat ik op zoek moest naar een camera met SR (of IS), beeldstabilisatie. Sony en Pentax blijven dan voor mij als enige serieuze optie over. Twee maanden terug stond ik letterlijk op het punt om een K10D te kopen. Ik kreeg een mooi prijsje van de verkoper en ik weet tot op heden nog niet waarom ik er nog even over na wilde denken. Intuitie?
Tsja, dan ga je er thuis nog eens verder in verdiepen. Prachtig toch dat internet! Kort daarop kwam ik erachter dat er twee nieuwe modellen op de markt gaan komen. Dus nu zit ik in een heeeeeeeeeeele lastige situatie. Een pentax zal het ongetwijfeld wel worden. Nu nog te bepalen welk model. Erg lastig en wellicht ga ik nog wat vragen stellen op dit (overigens zeer sociale!) forum. Echt een groep liefhebbers zoals ik het ervaar.

Ik ga mijn nieuwe camera vooral gebruiken tijdensvakanties en reizen. Dit is echt mijn hoofddoel. Het liefst reis ik licht en compact. Eerder ben ik met mijn vriendin 13 maanden weg geweest en net als een spiegelreflex, zit het reizen in ons bloed. Onze volgende reis (met ons zoontje van nu 2,5 jaar) zal naar alle waarschijnlijkheid starten in januari 2009 voor een periode van 6 tot 9 maanden. Bestemming Azië en Australie. Op dit forum (en andere overigens ook) heb ik al diverse ervaringen met lenzen gelezen. Ondanks dat mijn body keuze nog niets is gemaakt zal mijn eerste(!) lens de tamron of pentax 18-250 gaan worden. Ik weet dat ik qua snelheid en kwaliteit iets inlever, maar je krijgt er zoveel gemak voor terug. Nu nog de body dus.

Gaat het de K20D, K200D of toch de K10D (de prijzen zijn eigenlijk belachelijk laag voor deze topmachine) worden? Eerst maar eens betrouwbare recensies en testen afwachten van de K20D en de K200D. Denk toch dat nieuwe modellen wel wat extra's bieden en kan dus pas later beslissen of ze de meerprijs wel waard zijn. Mochten jullie nog tips op opmerkingen hebben m.b.t. mijn komende body- en lenskeuze, ik hoor ze graag.

Tjeetje zie nu dat ik er al een flink verhaal van heb gemaakt.
Ik hoop dat ik over een paar weken/maanden mijn eerste foto's kan delen op de forum.