Auteur Topic: Eindhoven en omstreken  (gelezen 2572 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chapter

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2008, 14:36:15 »
Citaat
Hoi!

Welkom hier op het forum, wat een leuk idee om het kookboek van je vrouw te voorzien van je eigen foto's. Ik loop al jaren rond met het idee om een kookboek speciaal voor mijn dochters te maken met alle recepten van de doodgewone dagelijkse gerechten die we in ons gezin altijd eten, ook met foto's erbij, moest ik toch maar eens aan beginnen he. Vooral je tumtummetjesfoto ziet er goed uit, lekker kleurig.

Groet, Laura  :)

Kun je samen met mijn vrouw recepten uitwisselen, wisselen wij tips uit hoe je de gerechten, naturel, dus zonder klei en kleurstoffen, op een smakelijke manier kunt fotograferen.

Op het moment heb ik een professioneel fotograaf ontmoet die de tijd en moeite wil nemen mijn foto´s te beoordelen en me tips wil geven. Ik moet zeggen dat ik aan zijn feedback al erg veel heb gehad.

Zal binnenkort eens wat nieuwe foto´s in de juiste map plaatsen.

gr.
John

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2008, 14:36:15 »

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2008, 22:09:53 »
Hoi!

Welkom hier op het forum, wat een leuk idee om het kookboek van je vrouw te voorzien van je eigen foto's. Ik loop al jaren rond met het idee om een kookboek speciaal voor mijn dochters te maken met alle recepten van de doodgewone dagelijkse gerechten die we in ons gezin altijd eten, ook met foto's erbij, moest ik toch maar eens aan beginnen he. Vooral je tumtummetjesfoto ziet er goed uit, lekker kleurig.

Groet, Laura  :)
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2008, 20:45:44 »
John,

welkom hier op het forum en veel plezier hier.

Eerst koffie zetten al dat lekkers proeven en dan opnieuw fotograferen :D
groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Offline MZ-S

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2008, 12:48:40 »
Citaat
Ik heb een Pentax K100D camera, een Sigma EF-530 DG Super flitser, een set Falcon Eyes Studio lampen continue ( 2 lampen op statief 400 watt 5000K inclusief zo'n softscherm) en een Linkstar opnamebox.
Nu zoek ik een hobbyist die me kan helpen en kan uitleggen hoe ik met die hulpmiddelen de meest optimale foto's kan maken. Nu is het een kwestie van trail en error en een grote dossis geluk om tot bovenstaande foto's te komen.
Ik zou je aanraden over het betreffende onderwerp een/paar boek(en) te kopen met verlichtingsvoorbeelden, verder zou ik een snood kopen om ook wat meer gericht licht te kunnen hebben, een goede losse belichtingsmeter die flits en conitnuelicht gecombineerd kan meten is ook nooit weg, een goed zwaar statief is nmm een must. Onderstaande link voor de boeken;

http://www.bestwebbuys.com/books/search.jsp?isrc=b-search-srchbox&N=0&Ntk=All&Ntt=Food+Photography




« Laatst bewerkt op: 17 februari 2008, 13:01:10 door MZ-S »
Pentax MZ-S & Sekonic L-358 opvallend lichtmeter.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2008, 15:51:48 »
Welkom bij de club, John!! Ik ben een groot liefhebber van tumtum, dus je begrijpt: jouw foto spreekt me aan!

Wytze

Barbecueboy

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2008, 03:22:41 »
Welkom,

Ik ben net als jij een beginnend voedselfotograaf, misschien dat we tips kunnen delen.

Groeten,
Jeroen

pietpentax

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2008, 10:41:59 »
Hallo John welkom op het forum.
grt piet

Peter

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2008, 10:22:44 »
John, allereerst welkom op het forum!

Ik kan je geen tips geven maar onlangs heb ik samen met een vriend/collega een flinke ministudio (opnamebox) gebouwd. Verder enkele reflectoren gemaakt en een aantal bureaulampen aangeschaft. We denken aan 60 watt lampen + dimmers. We denken dat we hiermee de produkten goed uit kunnen lichten. We zijn nu op zoek naar verschillende materialen voor achtergronden. Misschien dat we in de toekomst ervaringen kunnen uitwisselen.

De Falcon-set/studioflitsers leek ons meer iets voor portret en modelfotografie.

Gr. Peter.
(ook 040)

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2008, 09:43:09 »
John welkom, heb net als Johan wel eens gehoord van een fotograaf, die veel voedselfotografie deed, dat veel dingen niet echt/eetbaar zijn. Omdat het vaak moeilijke producten zijn die niet lang goed/mooi blijven. Denk bijv. aan ijs onder een paar hete lampen. Maar dat neemt niet weg dat het met veel gerechten/ingrediënten prima moet kunnen. Echte tips heb ik niet, maar ik zou zeggen veel proberen, op het forum posten en leren van de commentaren die je krijgt. En met bewerkingsprogramma's
stoeien. Succes.

wllm

Ruud

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2008, 05:50:09 »
Welkom, John. Zo te zien gaat het wel lukken met het smakelijk laten uitzien als je dit al zonder echte kennis gedaan hebt. Veel plezier hier.

lreyns

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2008, 22:23:10 »
Ook welkom John,

De chocoladekoekjes zien er in elk geval prima uit.

Lucien

koor

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2008, 22:14:17 »
Welkom John!

(de hoeveelste John ben je?) ;D

 :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2008, 20:09:18 »
Welkom op het forum John!
Dit topic is om je voor te stellen (duh!) en natuurlijk hoort daar ook bij waar je interesses liggen. Maar voor vragen over fotografie moet je op één van de vele boards die hiervoor bestemd zijn wezen. Kijk eerst maar eens rustig rond!

Groeten,
Carel
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2008, 20:10:00 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

niki1978

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2008, 18:35:50 »
hallo john

leuk dat je hier ook bent aangekomen
ik kom zelf ook uit regio eindhoven en ja wat je voorsteld vind ik een super plan ik en mijn vriendin willen ook ons camera beter leren kennen er zit zo veel mogelijkeheden op dat het toch best wel moelijk is als je geen srl camera gewend bent
dus 1 aanmelding heb je al in je pocket

gr niki en esther

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2008, 14:02:58 »
Hoi Chapter,
Hartelijk welkom hier.
Naast de tips en trucs die Johan (VVO) je ongetwijfeld kan bijbrengen (zie diverse topics met voorbeelden en uitleg) zijn er natuurlijk speciale lampen die bv. vlees roder kleuren en fruit een speciale glans geven op foto's. Ook bevochtigen met een plantenspuit kan bv. sommige groente en fruit er net wat aantrekkelijker uit laten zien.

Daarnaast kun je natuurlijk met RAW opnames zoals al is aangegeven wat meer nabewerken en softwarematig ook nog het nodige doen. Denk aan speciale filters die als plug-in voor bv. Photoshop beschikbaar zijn zoals o.a. Easy Filter. Je kunt veel experimenteren.

Het is denk ik maar net hoe ver je wil gaan en wat je wil uitgeven.
Succes.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2008, 13:49:09 »
Als je met RAW aan de gang gaat heb je meer/ruimere bewerkings mogelijkheden.
Ik heb wel eens gehoord dat die vakbroeders allerlei truukjes hanteren om het er smakelijker uit te laten zien. Of het in werkelijkheid ook goed smaakt is een tweede, volgens mij is dat namaak voedsel waar Johan het over heeft niet goed voor mijn maag  ;D  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Chapter

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2008, 13:33:54 »
Ja, ik heb een PC, maar deze foto´s zijn onbewerkt.

Heb ze als optimale JPG kwaliteit laten wegschrijven op de camera, weet niet zo goed wat ik met RAW formaat kan.


Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2008, 13:31:51 »
He Chapter,
Welkom op het forum. Er is veel te lezen en te leren.

2 puntjes: foto's graag in de juiste categorie. Dat houdt het forum overzichtelijker.

Dan nav je vraag. Alles zit in de juiste opstelling en belichting. Hiervoor zijn vele mogelijkheden: flits, gewoon licht, spotlicht ....kijk naar de topics in close-ups/macro's. Ik heb daar ook een aantal voorbeelden van productfotografie.

Om b.v. eten smakelijker te maken ...kan je bereiken door het b.v. te verven e.d. Ik weet toevallig van een vakfotograaf (allerhande) dat heel veel eten dat gefotografeerd wordt niet eens echt is, maar namaak.

Eindhoven is wel een eindje uit de buurt, anders had ik je wel een middagje wat dingetjes willen uitleggen.

Groet,


Johan.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2008, 13:32:17 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2008, 13:26:15 »
Nog een ander vraagje : heb je of gebruik je een computer met fotobewerking programmatuur?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Chapter

  • Gast
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2008, 13:21:57 »
De foto´s zijn gemaakt met de standaard lens, heb nog wat ander spul thuis liggen, maar weet uit mijn hoofd niet wat de types zijn.

Zo heb ik tussenringen om met telelenzen macro opnames te maken.
Een telelens, maar die moet ik handmatig scherpstellen, zal later spec´s nog wel een keer melden.

Waar ik vooral hulp bij nodig heb, is instellingen die ervoor zorgen dat het eten er eetbaar uitziet. Vaak zijn de kleuren niet zoals ik ze zou willen hebben. De getoonde foto´s is het resultaat van sessies met 30-40 foto´s met verschillende instellingen. Maar zoals ik al eerder zei, de foto´s zijn niet zo vanwege mijn kennis, maar lucky shots.

Ik zou graag met 1 of meerdere mensen een middagje of avondje experimenteren. Nu denk ik nog te vaak, nee, dit is het net niet.

En voor iedereen die reageert en tips geeft, alvast hartelijk bedankt.
  

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Eindhoven en omstreken
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2008, 12:36:50 »
John,
eerst maar eens welkom op het forum. Kom zelf ook uit Eindhoven, maar ben niet zo'n held met al die flits zaken. Daarvoor moet je bij Johan (aka vvo) de strobist zijn.
Die foto's zien er overigens niet gek uit, wat voor lens/lenzen heb je ter beschikking?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Chapter

  • Gast
Eindhoven en omstreken
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2008, 12:22:55 »
Hallo,

Ik ben John, 43jaar, vader van 2 meiden van 3half en 2 jaar en beginnend hobbyproduktfotograaf (Naast mijn vele andere hobbies
Mijn vrouw is bezig een kookboek te schrijven en ik zou daar graag de foto's bij maken.
Ik heb een Pentax K100D camera, een Sigma EF-530 DG Super flitser, een set Falcon Eyes Studio lampen continue ( 2 lampen op statief 400 watt 5000K inclusief zo'n softscherm) en een Linkstar opnamebox.
Nu zoek ik een hobbyist die me kan helpen en kan uitleggen hoe ik met die hulpmiddelen de meest optimale foto's kan maken. Nu is het een kwestie van trail en error en een grote dossis geluk om tot bovenstaande foto's te komen.
[size=12]Wie heeft er zin en tijd mij wegwijs te maken in de wonderlijke wereld van de fotografie?[/size]

 Hier 3 voorbeelden van foto´s die ik tot nog toe gemaakt heb:
1.
2.
3.