Auteur Topic: [strobist] Mountainbikers  (gelezen 4197 keer)

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:[strobist] Mountainbikers
« Reactie #27 Gepost op: 7 november 2009, 01:28:35 »
Foto 3 is voor mij een toppertje
Lekker spannend, goed van compositie, prima in de actie.
Ik vind de foto's van je Nikon maatje nu niet direct verrassend beter.
Integendeel, ik vind jouw foto 3 de beste van deze Nikon / Pentax shoot.   iets voor PPG ?
Waaruit maar weer eens blijkt, dat het de man of vrouw achter de camera is, die de foto maakt en de camera slechts het gereedschap is.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 7 november 2009, 01:28:35 »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #26 Gepost op: 6 november 2009, 19:23:56 »
Een lekkere serie! Nummer drie vind ik - ondanks de flares - de beste!

greetz,
Erik

Offline FBfotografie

• Senior Member
  • **
  • uut Grunn
« Reactie #25 Gepost op: 5 november 2009, 21:32:51 »
ze is ook chemicus en woonde ooit in Groningen.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #24 Gepost op: 5 november 2009, 10:35:01 »
Hehe waar ken jij Marleen dan van? Die woont toch ergens in Leuven, Belgie.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline FBfotografie

• Senior Member
  • **
  • uut Grunn
« Reactie #23 Gepost op: 5 november 2009, 10:20:16 »
hahah cool. Gister met Marleen over de MSN gesproken. En zei: 'ja, ben toch gaaf op de foto gezet' ...laat foto's zien..dus ik zeg ahh cool strobisten...
zie ik zie hier weer terug..kleine wereld zeg. haha

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #22 Gepost op: 3 november 2009, 21:45:04 »
Vol in de zon schiet je natuurlijk niet zo gauw. Dat is te hard licht. Dan zoek je de schaduw op, indien mogelijk.
Maar je kunt de zon ook gebruiken als lichtbron door b.v. er tegenin te fotograferen. Dan gebruik je bv een flitser of reflector als invullicht.

Maar idd wat bewolkter of in het 'gouden uur' is voor strobisme wel gunstiger.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2009, 23:39:22 »
mooie serie hoor.

toch een vraag; ik zie dat ze overdag rond 14:00 zijn gemaakt. en je had het over mooi weer. heeft de bewolking niet juist meegewerkt? dus doordat het wat donkerder was had je geen overbelichte foto's?

als ik op een zonnige dag schiet zijn de sluitertijden stukken sneller, anders overbelichting.

dit soort actiefoto's zou je dus moeten plannen tijdens "donkere" dagen of richting zonsondergang?

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #20 Gepost op: 2 november 2009, 23:21:37 »
Wat een leuke reacties, dank daarvoor.
De mountainbikers zelf zijn ook erg enthousiast. Zo enthousiast dat ze een nieuwe shoot willen doen.

Een serie is hier te zien: mtb shoot

Jeroen_Cox

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2 november 2009, 21:51:00 »
Hele vette serie johan!

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2 november 2009, 19:20:54 »
Mooie serie waar je vast met veel plezier aan gewerkt hebt. Ik vind foto 3 zo mooi, dat je van mij de andere weg mag doen (hang hem dan wel in een grote print op). Helemaal top.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #17 Gepost op: 2 november 2009, 11:24:00 »
@Andre: de panshots heb ik idd gedaan met pre-focus. De matrix methode beviel me overigens uitstekend. Ga ik zeker vaker gebruiken.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #16 Gepost op: 2 november 2009, 11:21:15 »
Mooie serie Johan. Mijn favo is #3, daar heb je toch nog genoeg snelheid in de foto gekregen. Meestal wordt door het flitsen de actie bevroren en dat heb je toch knap weten te onderdrukken.
Gelukkig dat je maatje Martijn er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen. Om zo'n frame te knikken is een heleboel kracht nodig die alleen door een hele harde klap gegenereerd kan worden.
Nog even een technische vraag. Als je met meerdere flitsers zo'n shoot maakt dan heb je die naar ik aan neem van te voren op een bepaald punt gericht, daar waar de actie moet komen. In hoeverre kan je dan met manual pre-focus werken door op dat actie punt te focussen. Of zit ik nu uit mijn nek te l....?

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #15 Gepost op: 2 november 2009, 00:19:57 »
Shit man, foto 2 was mijn topper... maar dan het gevolg. Ik baal echt mee hoor, ik weet wat deze fietsen kosten, echt zonde. Ik hoop dat de fiets  is verzekerd tegen deze schade, gelukkig dat het met Martijn goed is afgelopen.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #14 Gepost op: 1 november 2009, 22:40:15 »
zo zo foto 8 en hoe is het met de persoon  ;) ?

leuke serie Johan, ik vind foto 5 heel mooi,

gr kees.

Ja was echt zuur voor iedereen. In principe mag dit niet gebeuren. Gelukkig gebeurde het in deze situatie waarin het niet echt hard ging. Stel je eens voor als hij tegen een boom was aangeknald!!!

Maar Martijn, de ongelukkige, mankeert gelukkig niks. Alleen flink balen, hij had deze fiets net een week :(

Foto 5 is ook mijn favoriet trouwens, dank voor het compliment.

« Laatst bewerkt op: 1 november 2009, 22:43:26 door vvo »

kdj4

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 1 november 2009, 22:33:02 »
zo zo foto 8 en hoe is het met de persoon  ;) ?

leuke serie Johan, ik vind foto 5 heel mooi,

gr kees.

Sandra

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 1 november 2009, 21:13:32 »
Magnifiek AF systeem.

Frustreert je dat nu niet aan de Pentax .. heb het al eens eerder aan je gevraagd. Maar je zou niet over willen stappen wat AF betreft (en vast ook meerdere dingen zoals ISO)..

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 1 november 2009, 20:50:10 »
@Alwin: dit wil ik je niet onthouden. Heeft niets met de fotografie te maken maar heb je ooit dit meegemaakt tijdens het mtb'en?? De fiets van de man op foto 2 is niet meer :( Het gebeurde tijdens het jumpen. Er was gelukkig geen persoonlijk letsel.

Ivm het max aantal foto's in een topic doe ik nog 3 links naar foto's toe. Kijk en huiver.

foto 6

foto 7

foto 8

Alwin

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 november 2009, 20:21:11 »
@lysvik: thanks, mooi compliment.

@Alwin: ieder z'n eigen smaak en stijl denk ik maar. Ik kan het ook goed begrijpen als je het niet mooi vindt.

Johan.

Hoi Johan,

Met woorden opschrijven kun je makkelijk onbedoeld anders overkomen dan je het bedoelde. Ik vind deze strobistische foto's mooi. Veel mooier dan die van de belichte radiografisch (?) bestuurde autootjes, die je eerder plaatste. Omdat het hier om mensen gaat die je belicht. De foto's die jij van de mountainbikers plaatste zijn wat spaarzamer belicht dan veel van de foto's van je Nikon collega, is mijn indruk. Jouw belichting heeft mijn voorkeur. Foto 3 vind ik klasse, met de kamera pannen en goed uitlichten.

Alwin

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 1 november 2009, 20:00:24 »
Btw de foto's van mijn strobist maatje. Die had ook een hele gave framing gevonden. De S-vorm.

Geschoten met een Nikon D90: http://atb.marchollander.nl/

Magnifiek AF systeem.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 1 november 2009, 19:59:37 »
@lysvik: thanks, mooi compliment.

@Alwin: ieder z'n eigen smaak en stijl denk ik maar. Ik kan het ook goed begrijpen als je het niet mooi vindt. Maar strobisme maakt een foto zo anders. Je moet toch wat doen om op te vallen :)

De exif staat in de foto's. Mijn hoogste sluitertijd was 1/125. Pentax gaat icm wireless triggers niet hoger dan 1/180. Een tekortkoming helaas. Mijn maat schoot met Nikon en die kan tot 1/250.

We hebben elke setup besproken met de mtb'ers. Zo konden we van te voren zien waar de actie of scherpstelling moest plaats vinden. Dit keer heb ik overigens geen spotmeting gebruikt maar matrix. Dit puur om de kans te vergroten om een scherp onderwerp te krijgen.

Greetz,

Johan.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2009, 20:01:17 door vvo »

Alwin

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 november 2009, 19:38:37 »
De combinatie van natuur en technisch uitgelichte mensen doet me wat over mijn bol krabben, maar mooi vind ik het wel! Heb je series foto's geschoten op de hoogste snelheid van je toestel/flitser en de mooiste eruit gekozen of zijn het "geluks" treffers? Als ik meer wist over strobistische fotografie had ik het antwoord al geweten waarschijnlijk.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #6 Gepost op: 1 november 2009, 19:02:28 »
Nou Johan, dit zijn weer foto's van hoog niveau hoor. Echt top! Vooral foto 2 vind ik geweldig.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 1 november 2009, 18:53:32 »
Nog een paar foto's:

3.

4.

5.

Johan.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2009, 18:30:36 »
@San: strobist en sport is op zich niet moeilijk, sport en K10D is wel moeilijk ;)

@Alwin: dit was een georganiseerde fotoshoot. Ik heb jaren gemountainbiked en heb hiervoor mijn oude maatjes gemobiliseerd.

Alwin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2009, 17:28:44 »
Nr. 1 vind ik een mooie foto vvo, bij nr 2 moet je wat beter kijken om te zien dat het onderwerp (de mountainbiker) er scherp opstaat. Was dit een wedstrijd mountainbiken of alleen een fotoshoot? Bij een wedstrijd mag je wel oppassen dat ze niet over je flitsers heen fietsen lijkt me. Sinds ik zelf een flitser heb kan ik me wat meer voorstellen bij strobisme. t' Heeft ook voor mij zeker z'n charme.

Alwin