Auteur Topic: Plotselinge Overstap (Merk ernaast)  (gelezen 13047 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Gengske

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #54 Gepost op: 6 november 2009, 04:52:05 »
Tja, weer een topic waar ik moedeloos van word. Ik zie weeral de GROTE nadelen van Pentax breed uitgesmeerd worden.

Als er iemand van plan is een camera te kopen en hier op dit forum wat info komt zoeken en ziet dat 80% wil overstappen op een ander merk zal hij Pentax al snel schrappen van zijn lijst.

Er worden hier toestellen van 3 jaar oud die 800 euro kosten vergeleken met VEEL DUURDERE (2 tot 4 maal duurder??) en recentere toestellen. Nog altijd zijn er hier mensen die beweren dat de hoge ISO prestaties van de K7 en K20 op niets trekken tegenover de concurentie, wat totaal niet waar is!!
Er zijn hier mensen die hun mooie Pentax setup willen verkopen voor 3000 euro en daarmee dan 1 D700 en 1 deftige lens kunnen kopen, en als je dan je foto op ware grote op je scherm bekijkt zal je inderdaad wel minder ruis zien hoor. Leuk voor als je vrienden op bezoek hebt en met zijn allen rond het pc scherm zit..."en kijk hier als ik naar de linkerbovenhoek scroll, nog altijd geen ruis!"...

Ook de voordelen die Pentax bied worden nogal snel vergeten.
De robuustheid van de camera's, van de instapper tot het duurste model. Het ENIGE merk dat 2 kitlenzen aanbied waar je gerust met in een regenbui kunt lopen. De prachtige en goede limited lenzen waar alle Nikon en Canon gebruikers stiekem jaloers op zijn.
De stabilisatie in de body die echt wel goed werkt (een 50mm 1.4 of een stokoude takumar met stabilisatie, zalig toch?).
En natuurlijk de beeldkwaliteit van de body's en lenzen.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #54 Gepost op: 6 november 2009, 04:52:05 »

Offline Jos Kwaspen

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 474
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #53 Gepost op: 5 november 2009, 23:49:00 »
Hallo San en Allemaal,

Wij hebben hier allemaal een Pentax gekocht hoofdzakelijk om de volgende reden: relatief veel camera voor relatief weinig geld.
Diegenen die de camera intensief zijn gaan gebruiken zullen in sommige situaties of voor sommige toepassingen tegen de grenzen van deze camera's gelopen zijn.
Zijn deze situaties en toepassingen frequent dan moeten zij hiervoor een oplossing zoeken. Als Pentax ze niet kan bieden, dan maar op een ander: is een optie.

Maar je kan ook anders redeneren.
Ik wil foto's maken, niet zoals de grote merken met beroemde huisfotografen promoten, maar in een eigen stijl die ik zelf ontwikkeld heb binnen de mogelijkheden van mijn Pentax-camera.
En wie gaat dan de meeste voldoening hebben van zijn werk? Is ook een optie.

Groeten,
Jos
k10d met vooral SMC Pentax A-lenzen en al 14 goede Takumars en 1 met gebreken.
Een selectie uit mijn macro's van 2008 en 2009 staat hier
http://www.pbase.com/joskwaspen

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #52 Gepost op: 5 november 2009, 22:13:49 »
Hoi San,

Het lijkt wel een trend want ik heb de afgelopen tijd ook veel lopen wikken wegen. De canon 5d stond hoog op mijn verlang lijstje. Uiteindelijk heb ik dit weekend de stap naar de K7 gemaakt en ik heb er geen spijt van. Dat neemt niet weg dat ik volledig begrijp wat je bedoeld en het is een feit dat met Canon of Nikon er gewoon meer mogelijkheden zijn om door te groeien.

Jammer dat je vertrekt maar veel success toegewenst, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #51 Gepost op: 5 november 2009, 21:13:21 »
Jammer San, ik kon en kan nog altijd zeer genieten van jouw foto's.
Maar zoals andere ook al geschreven hebben, je moet doen wat jou het beste lijkt.

Ook ik kom met sport een stukje AF en frames te kort af en toe. Ook de ruis bij hogere (vanaf 400) ISOwaardes is een minpunt.
Maar om nu over te stappen, na alle investeringen in lichtsterke objectieven, vind ik een beetje zonde van mijn geld.

Kobus
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #50 Gepost op: 5 november 2009, 20:46:31 »
 :D

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #49 Gepost op: 5 november 2009, 20:39:09 »
LOL dat kan ook natuurlijk .. bedankt voor het weer in perspectief brengen ;)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #48 Gepost op: 5 november 2009, 20:35:34 »
PS. Ik vind jullie me wel een beetje overschatten wat betreft mijn foto skills (op andere niet-pentax fora wordt dat absoluut niet zo erkend)  ;)

Wij weten hoe hopeloos je in het begin was  >:D









(grapje)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #47 Gepost op: 5 november 2009, 20:20:58 »
Wat voor foto's wil je eigenlijk gaan maken, die we hier nog niet van je zien. Op andere sites zijn soms de commentaren ook wisselend, net wat je zoekt. Ik vind de prettige sfeer hier mij wel aanspreken. Ook beginners zijn welkom en dat is niet op alle sites.

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap (Merk ernaast)
« Reactie #46 Gepost op: 5 november 2009, 19:51:09 »
Ik moet denk ik de titel even aanpassen .. want momenteel is het ook 'merk ernaast' in mijn geval. :)
Ik blijf een zwak houden voor Pentax ..

PS. Ik vind jullie me wel een beetje overschatten wat betreft mijn foto skills (op andere niet-pentax fora wordt dat absoluut niet zo erkend)  ;)

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #45 Gepost op: 5 november 2009, 19:33:05 »
Why am I not surprised?  :)

Je moet doen wat je moet doen en als je denkt dat je huidige keuze/techniek je progressie in de weg staat is er maar 1 weg.

Ik neem aan dat je niet over 1 nacht ijs bent gegaan, je bent heel hard vooruit gegaan en wellicht het semi-prof level van Pentax ontstegen. Anderzijds blijven alle camera`s, hoe goed ze ook zijn, altijd een compromis. De juiste keuze hangt nauw samen met je ontwikkeling en behoeften. Het is nog altijd de persoon achter de camera die de foto`s schiet en z`n stempel erop drukt.

Persoonlijk neig ik ook wel eens naar een ander merk en wellicht gebeurd dat ook nog wel. Mocht dat ooit gebeuren dan komt er een merk naast ipv een overstap. WR en SR in-body zijn voor mij toch 2 hele sterke punten omdat ik meer een buiten fotograaf ben.

Suc6, met wat je ook beslist. Wat mij betreft blijf je hier uiteraard van harte welkom :)




-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #44 Gepost op: 5 november 2009, 18:51:47 »
Op dit forum blijf je welkom, ook zonder pentax :)

Edit:

Wat je ook niet vergeten moet is de SR.. voordeel voor de pentaxgebruiker.. alle 3rd party lenzen hebben namelijk ook SR. Bij nikon bijv. niet, dan zit de VR in de lens (maakt wel herrie.. ervaringsdeskundige). Maar koop je bijv. de tamron 90mm voor je nikon heb je dus geen VR.. dat zit er niet in namelijk.
Vroeger had je helemaal geen VR-SR of IS dus we kunnen vast zonder maar toch, net zo goed als dat je vroeger niemand hoorde of front- backfocus..

Einde Edit  :D
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 19:03:08 door patrick91 »

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #43 Gepost op: 5 november 2009, 18:51:13 »
Het verhaal dat de kx qua ruis de k7 aan de zijlijn zet is waar. Peter (van het andere forum en het grote pentaxtopic op tweakers) haalde wat nadelen aan van de kx tov de k7:
QUOTE gebrek aan instelwieltjes en AF indicators in de zoeker, verder is het een basic camera en dat is aan alles te merken /QUOTE

Ik vind zelf altijd wel dat ik iets vast moet hebben, met telefoons is het net zo, maar dat is een ander onderwerp :)

Hoe snel pentax iets in de markt kan zetten weet ik niet, misschien dat die sensor in nieuwere k7's komt te zitten? Is er met firmware nog iets aan de prestaties van de k7 sensor te doen, als service worden in alle nu al verkochte k7's de goede sensor gezet (dat is natuurlijk een geintje).
Full frame en pentax is al veel over gesproken maar ik heb net zo vaak tegenspraak gelezen.. ook hier, dat pentax niet bezig is met FF en dat de 645 er komt. Het blijft koffiedik kijken dus.

Voor wat betreft concerten, ze kiezen vrijwel allemaal voor nikon, dan canon en wat sony, die laatste is dan 1 van de 10 die er staan. De d200 zie ik ook vaak als 2e body. Ik ben meer bezoeker overigens.

Ik ben ook weer aan het twijfelen, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar..

Offline johan v.L

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 846
  • Geslacht: Man
  • Het kan altijd beter!
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #42 Gepost op: 5 november 2009, 18:48:56 »
Wat vinden jullie van de volgende gedachtengang .. dat de K-x wat betreft betere ruisprestaties en op meerdere fronten niet onderdoet voor zijn grote broer.. en Pentax daarmee zelf zijn topcamera een beetje buitenspel heeft gezet. En dat daardoor de verwachtingen zijn dat Pentax binnenkort met een betere camera gaat komen.. misschien ook wel een FX camera?

Intressante gedachtengang San ::) zou zo maar eens kunnen.
Ga je nu bij ons blijven?  ;) :D

Heb zelf ook wel eens de gedachten voor mijn sport......een snellere AF en meer plaatjes per sec. ;D
Vind alleen de prijs kwaliteits verhouding bij andere ver uit elkaar liggen t.o.v. Pentax

Groeten, Johan
Pentax K3II met grip/K5 met grip/Pentax-DA 18-135/Sigma AF 70-200 F2.8 /Sigma 17-70mm F2.8-4 macro HSM/

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #41 Gepost op: 5 november 2009, 18:32:17 »
Wat vinden jullie van de volgende gedachtengang .. dat de K-x wat betreft betere ruisprestaties en op meerdere fronten niet onderdoet voor zijn grote broer.. en Pentax daarmee zelf zijn topcamera een beetje buitenspel heeft gezet. En dat daardoor de verwachtingen zijn dat Pentax binnenkort met een betere camera gaat komen.. misschien ook wel een FX camera?

arverm

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #40 Gepost op: 5 november 2009, 18:31:22 »
......maar heb je zelf al eens een middag serieus gestoeid met een K7? De AF is echt stukken beter dan die van een K10D of K20D, ook in de reviews doet de K7 het prima behalve op hoge iso's. Daar laat de K7 punten liggen. Maar heb je >800 iso nodig als strobist? Voor het geld dat je met een overstap kwijt ben kan je ook hele leuke andere dingen mee doen... :)

Groet, Carel

Daarom heb ik de overstap ook (nog) niet gemaakt, Carel  :) . Ik moet het geld wel voor andere dingen gebruiken.

En -nogmaals- voor normaal geruik is een K7 waarschijnlijk een fantastische camera. Maar bij concertfotografie (ik ben geen strobist  ::) ) ben heel erg afhankelijk van de zaal (en daarmee de lichtinstallatie) waar je moet fotograferen, wat je aan isootjes nodig hebt. Als ik in professionele zaken als bijv Paradiso of 't Paard van Troje danwel op grote festivals fotografeer is soms 400 iso al genoeg. Maar dat soort situaties zijn er niet veel. Komend weekend bijv moet ik foto's maken in een verenigingsgebouw, waar een -door vrijwilligers georganiseerd- bluesfestivalletje wordt gehouden. Er zijn dan 4 zaaltjes waar gespeeld wordt. Ik loop soms zelfs wel s naar de lichtman in zo'n zaal om te vragen of ie het licht gedurende een minuut of zo (anders verbranden de artiesten) wat omhoog wil gooien.
800 iso is dan waar ik mijn mijn GX20 (K20) maximaal gebruik van kan maken Alles daarboven produceert echt onacceptabele kwaliteit en zelfs de foto's van 800 is moet met slutiertijden maken die -laten we maar zeggen- uitermate onverstandig zijn (1/45, 1/60 max 1/90 ). En daarmee een veel grotere kans op bewegingsonscherpte

Ik spreek dan ook wel s mijn "collega's" die in in een fotopit tegenkom en die kijken vaak met grote interesse naar mijn camera ("kan het daar ook mee?"). De ervaringen die zij hebben (minimale nabewerking, hogere iso's en sluitertijden), betere AF hebben mij inmiddels overtuigd dat ik het maximale uit mijn camera heb gehaald. En als ik meer wil ik echt iets anders moet gaan gebruiken.

Derhalve komt mij de discussie die San heeft opgestart en door ook VVO wordt ondersteund interessant. Want zomaar afscheid nemen doe ik ok weer niet. Ik ben ook van origine Pentaxadept, maar zit nu al in een proces waar ik steeds meer een andere richting op wordt gedreven.


PS als de K-x echt waarmaakt wat daar staat is dat idd interessant.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 18:33:41 door arverm »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #39 Gepost op: 5 november 2009, 18:18:38 »
@Vulcan: K7 niet uit eerste hand ....D700, 5D MKII wel. Ik geloof nooit dat Pentax zover is met het AF gebeuren.
En een snelle AF is voor mij de hoogste eis aan een nieuwe camera.

Overigens ben ik niet alleen strobist. Heb vaak genoeg helemaal geen flitsers bij me dusssss..... :)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #38 Gepost op: 5 november 2009, 18:12:19 »
Met alle respect Andre, ik kan mij op dit moment niet voorstellen dat de K-x ook maar in de buurt komt van de prestaties van de D700.
Maar als ik t fout heb hoor ik dat graag  ;D

Oké, de D700 is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Maar de K-x is echt wel één van de allerbeste lowlight cropcamera's!

Citaat uit de review van Radiant Lite Photography:
The sensor strength is on high ISO setting. It matches Nikon D90 and even slightly better. Combined with built in shake reduction, this camera is very good in low light photography such as night scene or indoor performance. This performance might be the best for crop sensor camera up to date and only to be beaten by expensive full frame camera such as Nikon D700 or Canon 5D mark II

Zie: http://www.radiantlite.com/2009/11/pentax-kx-review.html  8)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #37 Gepost op: 5 november 2009, 18:11:56 »
Wel grappig, soms denk ik dat ik de enige tevreden gebruiker van de K-7 ben. Dat is wel eens gek.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #36 Gepost op: 5 november 2009, 17:53:04 »
Ze zeggen vaak dat het gras groener is bij de buren. Maar na lang wikken en wegen ben ik van mening dat de techniek die ik zoek niet in de K7 te vinden is. En dan wordt het tijd om eens rond te kijken.
......maar heb je zelf al eens een middag serieus gestoeid met een K7? De AF is echt stukken beter dan die van een K10D of K20D, ook in de reviews doet de K7 het prima behalve op hoge iso's. Daar laat de K7 punten liggen. Maar heb je >800 iso nodig als strobist? Voor het geld dat je met een overstap kwijt ben kan je ook hele leuke andere dingen mee doen... :)

Groet, Carel
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 17:54:58 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

arverm

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #35 Gepost op: 5 november 2009, 17:49:26 »
Met alle respect Andre, ik kan mij op dit moment niet voorstellen dat de K-x ook maar in de buurt komt van de prestaties van de D700.
Maar als ik t fout heb hoor ik dat graag  ;D

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #34 Gepost op: 5 november 2009, 17:02:36 »
Als concert fotografie een van je hoofd onderwerpen is dan zou de nieuwe K-x wel eens een interessante oplossing zijn.
Voor de prijs van die ene D700 heb je er DRIE  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #33 Gepost op: 5 november 2009, 16:33:06 »
Huren.. niemand waarvan je hem eens kan lenen?
2e hands komen ze wel voorbij, denk dan nog rustig aan een 1700 euro body only..

arverm

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #32 Gepost op: 5 november 2009, 16:20:10 »
Heeeeele interessante discussie dit!!

Ik roep ook al tijden dat ik eigenlijk niet vind in Pentax/Samsung wat ik eigenlijk nodig heb. Ik ben vnl met concertfotografie bezig. Tijdens een shoot stel ik al alles met de hand scherp (althans probeer) en na de shoot ben ik minimaal 1 avond bezig met met nabewerken om alles enigszigs acceptabel te krijgen.

Al een jaar kijk ik verliefd naar de D700 maar het budget is voor mij echt nog wel een beetje te gortig,zeker als je er goede lenzen bij wilt hebben (die van Nikon zijn zekers te duur voor mijn kassa-la  :'( );

Ik ben van plan half december een weekend de d700 te huren met bijbehorende lens (20-70 m/f2.8 ) om twee concerten ts schieten en s te kijken waar voor mij de winst zit. Of het echt oplevert wat ik er van verwacht.

Daarnaast speur ik de markt af of er al tweedehandjes beschikbaar komen

Ik heb het al eerder gezged, maar als Pentax (en daarmee Samsung) de huidige lijn (met name "commercieel aantrekklijke features") voortzet zit daar voor mij niet veel muziek meer in.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 16:22:14 door arverm »

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #31 Gepost op: 5 november 2009, 16:18:00 »
Als ik het zo allemaal lees kan het nog helemaal goed komen met San. Ze gaat als de brandweer, en meestal komen die toch weer thuis op de kazerne. Je hebt de K10D (is al afgeschreven) met de 30mm (wees er zuinig op) en straks na je slippertje de opvolger van de K-7 met daarbij een paar toplenzen: ik stel voor die limited FA-serie 31mm 43mm en 77 mm dan zit je helemaal gebakken. :) En maak je geen zorgen, we blijven van je houden :D

Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #30 Gepost op: 5 november 2009, 15:23:08 »
We gaan kijken wie uiteindelijk de beste keus heeft gemaakt. Als je voor snelle af gaat moet je de canon ook vergeten. De 5d mII heeft nog steeds de oude AF. De k7 nog niet lang genoeg in mijn bezit om er een waardig oordeel over te geven.