Auteur Topic: Plotselinge Overstap (Merk ernaast)  (gelezen 13048 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2009, 14:46:25 »
jammer...

Ben nieuwsgierig naar wat het vervolg gaat worden  ;)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #29 Gepost op: 5 november 2009, 14:46:25 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #28 Gepost op: 5 november 2009, 12:21:15 »
Jammer dat je gaat vertrekken San. Eén ding wat je bij Nikon en Canon moeilijk kan vinden zijn hun eigen primes, met name tussen pak em beet tussen 15-100 mm. In het tele bereik (>200mm) hebben ze wel veel meer keus.
Ik lees net dat je de 90mm macro hebt weg gedaan en dat is wel jammer. Als je die K10 voorlopig houdt dan had je met de 30 + 90 mm nog een mooi setje voor je product fotografie. Op lage ISO (100-200) kan de K10 nog steeds met de besten mee en dat is toch het gebied wat je gebruikt voor je product fotografie denk ik.

grtz, Andre.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 13:52:48 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #27 Gepost op: 5 november 2009, 12:10:49 »
En San’s “brandweer”-tempo doet me denk aan mijn vrouw: als ze eenmaal iets besloten heeft dan moet het nú gebeuren :D

;)

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #26 Gepost op: 5 november 2009, 12:09:52 »
Interessante discussie :)

Het is ook zo dat ik momenteel het budget heb voor een fullframe (waar ik zwaar over nadenk) ..
De K10D en Sigma 30mm heb ik nog in mijn bezit (ook niet de minsten) ... dus ik ben nog steeds een pentaxgebruiker ;)


patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #25 Gepost op: 5 november 2009, 11:02:59 »
Als je toch gaat dan moet je het gewoon doen. Ik volg Sandra ook wel, en Johan ook. Als ik alles verkoop dan heb ik een 3000 euro. Koop ik een d700 met 2 lenzen  en een flitser en ik ben klaar. Heb de 700 al eens in handen gehad en voor mij is hij super. Prijs is ook weer iets gezakt..
De canon 5m mkII heb nooit vastgehad.. maar mijn overstap zou naar full frame moeten zijn.. ik wil geen ruis en niet teveel rommelen in nabewerking met noise ninja enz. Als dat bestaat waarom zit het dan niet gewoon in de camera vraag ik me wel eens af..
Geen smilies en knipogen dit keer want het toestenbord is van slag.. haha

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #24 Gepost op: 5 november 2009, 10:57:39 »
Ze zeggen vaak dat het gras groener is bij de buren. Maar na lang wikken en wegen ben ik van mening dat de techniek die ik zoek niet in de K7 te vinden is. En dan wordt het tijd om eens rond te kijken.
Het zou jammer zijn als we jou ook zouden missen hier Johan maar het is duidelijk dat - wanneer je overstapt - je een weloverwogen keuze maakt. Je weet duidelijk waar jouw ‘kit’ je beperkt dus het is niet meer dan logisch dat je kijkt wat je daar aan kan doen. Pentax biedt geen FF, heeft niet de geavanceerde AF-systeem die Nikon heeft.

En San’s “brandweer”-tempo doet me denk aan mijn vrouw: als ze eenmaal iets besloten heeft dan moet het nú gebeuren :D
Verliefd op de K-1

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #23 Gepost op: 5 november 2009, 10:46:06 »
Ik ben zelf ook bezig met de overstap. Veelvuldig met San ook over gehad, zij gaat nu echter als de brandweer.

Op een gegeven moment weet je waar je voorkeur ligt in de fotografie. Tenminste dat is bij mij zo. Strobisme, sport en portret.
Voor strobisme en portret is een cropcamera meer dan voldoende. Tenzij je de DOF helemaal wilt beheersen en hogere iso's bij moeilijkere omstandigheden.

Voor sport heb je weer behoefte aan een snelle AF. Mijn K10d heeft dat niet. De AF is zelfs uitermate teleurstellend. Zeker in de AF-C stand zijn de 'missers' gigantisch. Bij de combinatie strobist + sport (strobist extreem) wil je een snelle AF en snelle sluitertijden. Techniek is hier dus het probleem.

Afgelopen weekend heb ik op slot Zeist mogen werken met een D700 en een D3x. De 3d tracking AF van Nikon is werkelijk fenomenaal. Op dit moment heb ik nog geen andere camera in handen gehad die het beter doet. Daarnaast speelt de hogere iso bij een FF geen rol meer. Dat is gewoon dik en dik in orde. Terwijl ik op een gegeven moment moest afhaken met de K10d kon ik met de D700 gewoon doorgaan.

Ze zeggen vaak dat het gras groener is bij de buren. Maar na lang wikken en wegen ben ik van mening dat de techniek die ik zoek niet in de K7 te vinden is. En dan wordt het tijd om eens rond te kijken.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #22 Gepost op: 5 november 2009, 10:39:23 »
Je moet ook uitkijken dat je geen appels met peren gaat vergelijken. Je hebt nu een K10D, die werd vroeger vergeleken met de NIKON D80. Als je nu naar een D700 kijkt, tja ....

Idem bij CANON: was de 450D/40D.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #21 Gepost op: 5 november 2009, 10:13:42 »
Ik zelf dacht ook aan switchen, maar eerlijk gezegt naar wat. Ik smikkel echt van het ruis niveau van de canon 5d mII maar dat die is zo zwaar als een baksteen en 2x zo duur als de k7. Met de 50d etc schiet je in mijn ogen niks op, de 7d mischien, maar ik heb daar nog geen review van gezien. Ik denk dat de verschillen echt marginaal zijn als je bij een cropcamera blijft, alleen een overstap naar fullframe is denk ik een oplossing. Maar dat kost je klauwen met geld. Duurdere lensen, dure body's.

oh..even dit. Ik heb een vriend, die had de Nikon d50, is toen overgestapt naar de canon (40d), 3 maand later kocht hij een 5d en heeft nu een 5d mII en dat binnen 2 jaar. Hij denkt er nu over om over te stappen weer op nikon, want tja die autofocus is toch beter......

De strekking: twijfelen hoort er bij..het gras is altijd groener bij de buren. Ik zie dat je al spul hebt verkocht anders had ik geadviseerd eerst maar eens een camera te huren.
« Laatst bewerkt op: 5 november 2009, 10:36:47 door FBfotografie »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #20 Gepost op: 5 november 2009, 02:26:46 »
Sandra,
Ik ben een beetje met stomheid geslagen...
zo plotseling....
Enig begrip heb ik wel... als je met anderen over fotografie praat en je behoort niet tot de canikoners, wordt je al vlug als hopeloos beschouwd.
Ik blijf echter van mening dat ook  Canon/Nikon niet zaligmakend is.
Ik schrok laatst van de hoeveelheid ruis bij de D90, gewoon bij 200 iso
De K7 zou veel ruis bevatten bij Jpeg's, maar doet niet onder qua ruis t.o.v. de Canikon in Raw.
Natuurlijk zal een D700 of misschien wel een D3s beslist beter zijn dan je K10D
Toch was ooit de K10d camera van het jaar....en dat wordt je niet zomaar
Maar in de digitale techniek gaat het allemaal zo razendsnel... wat je vandaag koopt is morgen al weer bejaard en met rasse schreden ingehaald door de concurent.
Een ding is zeker; je hebt met je K10D wonderschone prenten geschoten en ongetwijfelt zul je dat ook doen met je nieuwe uitrusting.
Het is nog altijd de man of vrouw die achter de camera staat, die uiteindelijk de foto maakt. Het toestel is slechts gereedschap.
Het ga je goed San... we zullen je hier node missen.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #19 Gepost op: 4 november 2009, 23:27:18 »
Durf mijn geld er wel op in te zetten dat dat niet gaat gebeuren.. praten we over 10 jaar er nog eens over? (doen we het niet meer in het topic van Sandra:) )

bbwijdieks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #18 Gepost op: 4 november 2009, 23:18:22 »
Stuurde ik je een pb maar hier staat het verhaaltje al!
Overstappen ja of nee, ik vroeg me ineens af of niokon of canon gebruikers daar ook wel eens over nadenken. Weet iemand dat?

Je kocht nog maar net de 30mm.. zo zie je hoe snel het kan gaan. Ach, als je er zin hebt moet je het gewoon doen!
Ik ben wel benieuwd naar wat je gaat nemen hoor, d700 of 7d.. of misschien nog wel iets anders.
Berend, waarom heb je het over sony? Als pentax al klein is op de dslr markt dan is sony maar een haar groter.. en hebben die vergelijkbare lenzen, ik weet het niet want sony is voor mij een casetterecorder merk.. of een camcorder.
Ik stap ook nog wel eens over, gewoon omdat ik dat leuk vind.. of toch niet :)

Sony is de grootste sensoren fabrikant ter wereld, vergis je niet hoe enorm hun aandeel in de DSLR markt is
Ok hun DSLRs lopen op dit moment niet zo snel van de lopende band maar reken maar dat zij Nikon van de troon af zullen stoten
Goedschiks dan wel niet kwaadschiks

patrick91

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #17 Gepost op: 4 november 2009, 23:09:57 »
Stuurde ik je een pb maar hier staat het verhaaltje al!
Overstappen ja of nee, ik vroeg me ineens af of niokon of canon gebruikers daar ook wel eens over nadenken. Weet iemand dat?

Je kocht nog maar net de 30mm.. zo zie je hoe snel het kan gaan. Ach, als je er zin hebt moet je het gewoon doen!
Ik ben wel benieuwd naar wat je gaat nemen hoor, d700 of 7d.. of misschien nog wel iets anders.
Berend, waarom heb je het over sony? Als pentax al klein is op de dslr markt dan is sony maar een haar groter.. en hebben die vergelijkbare lenzen, ik weet het niet want sony is voor mij een casetterecorder merk.. of een camcorder.
Ik stap ook nog wel eens over, gewoon omdat ik dat leuk vind.. of toch niet :)

bbwijdieks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #16 Gepost op: 4 november 2009, 22:43:43 »
Op de AF na ga je niet veel winnen met nikon tov pentax
Nikon gebruikt namelijk net als Pentax, sony sensoren
Wat betreft de jpeg instellingen, de k7 en K-x zijn overladen met converter functies
Dus ja, is het wel een weloverwogen keuze?

Als ik nu zou moeten overstappen dan zou ik eerder kijken naar Canon en misschien Sony
Bijvoorbeeld de 5D\40d\50d & de A700 [of binnenkort de opvolger van de a700]

Ik heb ook gedacht aan een overstap, want Pentax loopt nog steeds achter de feiten aan tov de concurentie
Daarom hoop ik ook dat het bedrijf word overgenomen door een grote fabrikant, dat zou voor ons allemaal beter zijn
Aangezien Hoya van plan is om de boel op orde te stellen wacht ik nog met hoop af
Wellicht word het JVC of dan toch Samsung?

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #15 Gepost op: 4 november 2009, 21:20:19 »
Hier ook nog zo'n twijfelaar.......maar ik heb toch redelijk aantal objectieven en flitsers om zo maar over te stappen zonder een flink verlies......
Het is voor mij vooral de trage AF en het gebrek aan een goede 'tracking af' waar ik last van heb.

[...]Ik moet ook altijd veel bewerken aan mijn foto's, om tot goede resultaten te komen. In mijn omgeving zijn een aantal Nikongebruikers en daar komen de jpegs 'meestal' er meteen goed uitrollen. Ze bewerken bijna niet. [...]
Pentax is nog al conservatief met zijn jpeg-instellingen -juist gericht op nabewerking. Je kunt je K10 zo instellen dat ook een jpeg zo min mogelijk nabewerking nodig heeft. Maar het is zoals Harry al aangeeft: een digitale foto heeft meestal wel nabewerking nodig.
Vergelijk de K10d met aangepaste instellingen eens aan je nieuwe camera. Ik ben daar wel benieuwd naar.

@San: Ik hoop dat je overstap je brengt wat je er van hoopt. Ik ben benieuwd voor welk merk je kiest (ik gok op Nikon).
En ik hoop dat je nog met enige regelmaat een foto plaatst op dit forum. Ik kan altijd erg genieten van de mooie foto's die je hier laat zien.

greetz,
Erik
« Laatst bewerkt op: 4 november 2009, 22:00:04 door EviZ »

Alwin

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #14 Gepost op: 4 november 2009, 21:20:09 »
Jammer voor dit forum San, maar waarschijnlijk het beste voor jou (gegeven jou aspiraties). Of is het gewoon gearlust ::)?

Alwin.

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2009, 21:18:09 »
Natuurlijk ben en blijf je van harte welkom op ons forum San. Ik moet wel zeggen dat het me zeer doet. En ben je niet te snel?

Ja ik ben zeker snel .. En die paar 'beperkingen' van Pentax zijn ook niet doorslaggevend. Ik denk ook wel dat er snel een opvolger van de K7 komt. Maar ik wil zelf gewoon even heel wat anders. Ik had genoeg van al mijn ongebruikte objectieven in de kast. Ik heb zin in een nieuwe uitdaging. Ik geloof best dat het kan tegenvallen (ben inmiddels zo vertrouwd met mijn camera) .. Maar ik vind het ook heerlijk om me in iets nieuws vast te bijten.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2009, 20:19:58 »
Niet onverwacht :) Ook ik loop regelmatig te twijfelen....

Ik hoop dat je een goede keus maakt. Op zich verbaast het me wel een klein beetje, daar met name jouw type foto's die ik op het forum zag, goed met een PENTAX te maken zijn. Waar PENTAX in achterblijft is mn ruis in ISO boven de 400, snelheid en geen FF. De AF van de K7 vind ik een stuk beter dan die van de K10D.
Verder bewerken, zover ik weet, ALLE professionele fotografen na. En vaak behoorlijk ook... Ook fotografen met NIKON :) De meeste geven zelfs cursussen in nabewerking... In JPG schieten ze overigens slechts bij uitzondering, dus moet de foto zowiezo in PP worden bewerkt.

Ik zou zeker niet alles wegdoen: een K10D, een prime en de 50-135 zou ik houden....

En natuurlijk blijf je wat mij betreft welkom....

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2009, 20:18:56 »
Nou heb ik nog wel een tip die helemaal voldoet aan je wensen.

Leica M9 met daarbij de Leica APO-Summicron-M 2.0/90mm Asph. ; Leica Noctilux-M 0.95/50mm Asph en de Leica Tri-Elmar-M 4.0/16-18-21 Asph.+ VF.

Kun je prima mee uit de voeten. Kost wel een paar centjes, maar dan heb je ook wat. :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2009, 20:09:32 »
Natuurlijk ben en blijf je van harte welkom op ons forum San. Ik moet wel zeggen dat het me zeer doet. En ben je niet te snel? De K-x schijnt echt een supergoede camera te zijn, hoewel ik snap dat deze camera voor jou wat te beperkt in z'n mogelijkheden is. Maar wie weet komt er binnenkort een tussenmodel (K8?) met de sensor van de K-x en het jasje van de K7 of K20D?  De K7 doet het ook zo slecht nog niet t.o.v. de concurrentie,  op de hoge isostanden na dan.
Hè, jammer San!

Groeten, Carel  :"(
« Laatst bewerkt op: 4 november 2009, 20:12:28 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2009, 20:05:56 »
Nee jij bent veroorzaker!  :)

Oeps .....
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2009, 20:04:21 »
San ik ben niet verbaasd ..... ;)

Nee jij bent veroorzaker!  :)

Sandra

  • Gast
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2009, 20:03:45 »
Heb je nog wat in de aanbieding? ;D

K100D met kitlens en een Sigma 28-300 ;)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2009, 20:02:33 »
San ik ben niet verbaasd ..... ;)
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Plotselinge Overstap
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2009, 19:45:50 »
Nou, vooral doen wat voor jou goed voelt. Natuurlijk jammer voor deze forums als je wat minder met Penatx bezig bent :( maar ik ben ook benieuwd welke nieuwe kant je op gaat. Succes met je keuze!
Verliefd op de K-1