Auteur Topic: Vergelijking camera's op verschillende iso's  (gelezen 4853 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2011, 18:00:24 »
Hier zijn alle foto's met de K5 in ieder geval
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5THMB.HTM

En de K7
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K7/K7THMB.HTM
Op deze pagina's
Je ziet dan een blauw link staan en met behulp van dat kan je een .DNG bestand downloaden.

webbrowsers kunnen geen RAW bestanden weergeven maar dat bedoelde je denk ik niet   :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #27 Gepost op: 22 mei 2011, 18:00:24 »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #26 Gepost op: 22 mei 2011, 16:57:38 »
Waar staan de RAW's dan? Zie alleen Jpeg's.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #25 Gepost op: 22 mei 2011, 16:51:18 »
Was even zoeken waar dat stond, over sommige dingen kijk je behoorlijk makkelijk overheen  :D

Maar ja je kan de RAW's downloaden om te vergelijken van de site ten minste als je dat wilt, dus zo groot probleem is het niet.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2011, 16:42:16 »
Citaat
Comparometer

This tool lets you compare reference images from digital cameras side-by-side. These images are JPEGs straight from the camera, and were taken under carefully-controlled conditions, to provide valid comparisons of camera capabilities in actual shooting situations


Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2011, 16:37:57 »
Het zijn Jpeg's uit de camera, lastig te vergelijken. RAW met iedere keer dezelfde omzetting biedt een beter beeld.
Weet je dat zeker, ze gebruiken namelijk ook RAW foto's maar dat is even moeilijk te achterhalen...

Hier zijn alle foto's met de K5 in ieder geval
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K5/K5THMB.HTM

En de K7
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K7/K7THMB.HTM
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2011, 16:35:20 »
Volgens mijn heeft dat alles met het wit-balans te maken, die van de K7 zijn allemaal iets warmer, zijn deze soms bij lamp licht gemaakt?
Tussen de stil leven foto's zit al een stuk minder verschil in de kleuren, alleen lijkt de K5 net ietsje donkerde.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #21 Gepost op: 22 mei 2011, 16:28:52 »
Het zijn Jpeg's uit de camera, lastig te vergelijken. RAW met iedere keer dezelfde omzetting biedt een beter beeld.

Buksbeest

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #20 Gepost op: 22 mei 2011, 16:24:46 »
Dat valt naderhand nog te veranderen toch?

ps. naar welke foto's zit jij te kijken?

Eerste setting waar "vrouw" aan tafel zit. Met name naar de 1600 en 3200 Iso.

Kan achteraf wel veranderd worden ja, maar vind het opmerkelijk dat een foto uit camera met een, naar zeggen, vele male betere sensor, een aanzienelijk grauwer beeld produceerd. Hoge DR is kennelijk ook niet alles.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #19 Gepost op: 22 mei 2011, 15:36:40 »
Net even wat sprankelender, K5 oogt wat flets en grauw.  :o
Dat valt naderhand nog te veranderen toch?

ps. naar welke foto's zit jij te kijken?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Buksbeest

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2011, 13:21:52 »
Even oude topic opgraven.
Als ik op de website de K7 met de K5 vergelijk, vind ik de K7 toch echt mooier overkomen. Net even wat sprankelender, K5 oogt wat flets en grauw.  :o

arverm

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2009, 21:08:25 »


Toch wel een lastig werkje dat testen. Hoe objectief en methodisch er ook wordt getest door de experts, het komt toch voornamelijk neer op vertrouwen hebben in de testende instantie, en het kader waarvandaan je de uitslagen zelf interpreteert.

Zoals al in dit topic wordt vermeld is het vrijwel ondoenlijk om totaal objectieve vergelijkingen te maken tussen merken en body-objectief combinaties. Wellicht is de prijs dan nog wel een van de meest "objectieve": je weet tenminste wat je kwijt bent na de aanschaf :)

Daarnaast zullen de meeste mensen toch altijd in eerste instantie trachten bevestiging zoeken voor hun eigen mening en alle uitslagen, die die mening niet ondersteunen, proberen te ontkrachten. Er zijn altijd wel argumenten voor of tegen te vinden.

Daarom lees ik de meeste testen ook nooit echt, behalve de conclusies. En als die van veel testen overeenkomen zal daar wel een bepaalde lijn inzitten denk ik dan maar. En als ik testen lees ontgaan de meeste details mij, die liggen in een vergelijking vaak zo dicht bij elkaar dat we dat zelf toch niet merken in het gebruik.

Zo vind ik bij de Pentax/Samsung de bediening helemaal TOP. Maar om nu elke knopje te gaan analyseren in vergelijking met een ander merk vind ik weer niet zo boeiend. Het gaat mij om het totaalbeeld.
Wil je toch details er uit lichten in een test, dan moet je in eerste instantie kijken naar de situaties waar je zelf in wilt acteren qua fotografie. Ik heb het er al veel over gehad, maar -om het toch even als voorbeeld te gebruiken- bij concertfotografie, waar ik heel veel in doe, is low-light iso enorm belangrijk. In het totaalbeeld van een cameratest totaal irrelevant (...!!) maar voor mij persoonlijk van levensbelang. Maar als je niet met dat soort extremiteiten te maken hebt blijft volgens mij alleen het totaalbeeld over.

Zo is van de K-7 inmiddels het beeld ontstaan dat ie niet onderdoet voor de Nikon D300 (maar da's al een "oude" camera) de Canon 50D en Sony A700. Zeker als je in RAW schiet is er weinig verschil te merken. De prijs gaat dus het verschil maken (voor de nieuwkomers).
Voor de reeds-pentax-bezitters is er echter weer weinig reden om over te stappen waar het beeldkwaliteit betreft. Wil je echter gebruik maken van de nieuwe features is het zeker een aantrekkelijk alternatief.
(bron DPreview)

Kortom een heel mooi totaalbeeld. :)

Ik ben wel benieuwd naar hoe de sensor van zowel de K7 als de K-x op de DXOmark (nee ik heb geen aandelen ;) ) zich gaat gedragen. Voor mij een van de meer objectievere testen die voor mijn specifieke situatie, low-light-iso. , specifieke info oplevert.

Uiteindelijk blijft de PRIJS voor mij nog steeds een heeeeeeeeeel belangrijk criterium  ;D

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2009, 18:16:59 »
Beste Ruurd,

Dit topic was al weer even aan mijn aandacht ontsnapt, maar toch nog even een reactie op jou.

Voor een gedeelte ben ik het met je eens dat verschillende camera's met verschillende lenzen niet 100% te vergelijken zijn. Maar (...jaja!) als voor de niet-pentax camera een zoomlens gebruikt wordt van €1650 en voor de Pentaxcamera een lens van €400, dan mag je van een lens (weliswaar een zoomlens) die 4x zo duur is toch wel verwachten dat deze minimaal net zo scherp is als de goedkopere lens.
Ik heb zeker wel het idee dat de testen serieus en objectief gemaakt zijn, minder serieuze testers willen juist Pentax nogal eens in het verdomhoekje zetten ter faveure van Canikon.
Citaat van Imaging Resource over de Comparometer:
These images are JPEGs straight from the camera, and were taken under carefully-controlled conditions, to provide valid comparisons of camera capabilities in actual shooting situations.

Bovendien bij de nieuwste camera's gebruikt de tester wel dezelfde lens (de SIGMA 70mm F2.8 EX DG Macro), zodat het vergelijk nog objectiever is.
Ik heb zojuist de nieuwe instapper van Pentax, de K-x vergeleken met de veel duurdere Nikon D300s. (beiden getest met de Sigma 70mm lens)
Kijk en verbaas je! :cheer:

Vriendelijke groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2009, 02:08:06 »
@asplz (Ruurd): geen idee wat je met deze post wil zeggen!  :-\  De vergelijkingen zeggen meer over de sensors dan over de gebruikte lenzen...

Gr. Carel

Carel,

Om kennelijk identieke sensors in verschillende camera's van verschillendse merken te kunnen vergelijken, moet je alle overige mogelijke afwijkingen die je kúnt elimineren ook echt elimineren.
Vandaar mijn quasi-poll.
Hij moet aan het denken zetten.

Wel, dat is gelukt... alleen was niet voor een ieder het antwoord helder. So what.

Ik heb geleerd om vergelijkende testen en proefnemingen te doen met gelijkwaardige, liefst identieke instrumenten.
Bij een kritieke lengtemeting worden 2 gelijke, liefst identieke meetinstrumenten gebruikt en alle metingen dubbel uitgevoerd met beide meetinstrumenten.
Dus niet met een duimstok en moeders meetlint, tenzij je de betrouwbaarheid van moeders meetlint wilt testen.

Nu wil je sensors resp. software vergelijken, terwijl de optieken verschillen en daarmee de lensfouten verschillen, alsmede alle karakteristieken van de optieken.
Zou je op de verschillende bodies één type - uiteraard prime - objectief gebruiken, dan wordt het aantal fouten van buitenaf al geminimaliseerd.
Door een prime te nemen en niet een zoomoptiek, maak je het aantal mogelijke lensfouten kleiner en daarmee je vergelijking zuiverder.

Dan praat ik nog niet eens over identieke objectieven met alleen maar andere vattingen.
Met het resultaat dat nu is getoond, wordt er appelmoes vergeleken met perenstroop en aardbeienjam.
Bij een serieuze test kan dat nóóóóóiit de bedoeling en dus ook niet het geval zijn.

Andre heeft met zijn opmerking de roos getroffen: Het enig juiste antwoord op jouw vraag.

Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 11 november 2009, 02:30:36 door asplx »

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #14 Gepost op: 9 november 2009, 19:18:27 »
Overigens zag ik dat op de Nikon D300s ook de SIGMA 70mm F2.8 EX DG Macro gebruikt wordt. Ook daarmee vergeleken doet de K20D het prima!
Grappig, die had ik ook bekeken. het viel me wel op dat de foto van de K20d een stuk lichter is (1/20 vs 1/80 van de D300s), Dat zag ik ook bij de indoorfoto op iso 1600 in een vergelijk tussen de K20d en de canon 50d. Wie zei er ook al weer dat Pentax std onderbelicht?  :D

Maar idd, de K20d doet het heel goed, dwz als de belichting juist is. Zodra foto`s wat onderbelicht zijn neemt de ruis wel exponentieel toe, dat is althans mijn ervaring.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

arverm

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #13 Gepost op: 9 november 2009, 18:15:57 »
Als je PhotoMe erop los laat blijkt bijvoorbeeld bij de Nikon D300 een Nikon 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor lens (prijs Dewinkel: €1649) gebruikt te zijn. Voor de Pentax K20D is een SIGMA 70mm F2.8 EX DG Macro gebruikt. (prijs Dewinkel: €399)
Als ik dan de foto's van beide camera's op iso800 met elkaar vergelijkt, blijkt de K20D duidelijk meer detail weer te geven dan de Nikon D300. En dit ondanks het feit dat op de Nikon een veel duurdere lens zat!

Het is zowiezo moelijk om een prime en een zoomlens qua prijs en prestatie te vergelijken, laat staan om de combi met de betrefende body mee te nemen in de vergelijking. Een prime is alijd goedkoper dan een zoomlens en is qua kwaliteit vrijwel altijd beter. Daarbij zijn Nikkor lenzen gewoon te duur.

Ik ga toch veel meer af op de -lensonafhankelijke- vergelijkingssite van DXO: www.dxomark.com , alleen jammer dat de nieuwe Pentaxen er nog niet bij staan  :'( ;)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #12 Gepost op: 9 november 2009, 17:14:53 »
Natuurlijk heeft de gebruikte lens wel invloed, maar het is toch vooral de sensor en de bewerking hiervan door electronica van de verschillende merken die hier verschillen naar boven laat komen.
Als je PhotoMe erop los laat blijkt bijvoorbeeld bij de Nikon D300 een Nikon 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor lens (prijs Dewinkel: €1649) gebruikt te zijn. Voor de Pentax K20D is een SIGMA 70mm F2.8 EX DG Macro gebruikt. (prijs Dewinkel: €399)
Als ik dan de foto's van beide camera's op iso800 met elkaar vergelijkt, blijkt de K20D duidelijk meer detail weer te geven dan de Nikon D300. En dit ondanks het feit dat op de Nikon een veel duurdere lens zat!
Overigens zag ik dat op de Nikon D300s ook de SIGMA 70mm F2.8 EX DG Macro gebruikt wordt. Ook daarmee vergeleken doet de K20D het prima!
Voor het niet geringe prijsverschil mag de Nikon dan best een snellere AF dan de K20D hebben....

Carel
« Laatst bewerkt op: 9 november 2009, 17:29:36 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #11 Gepost op: 9 november 2009, 11:22:07 »
Ik denk dat Ruurd probeert aan te geven dat je bij die testen wel met gelijkwaardige objectieven test. Anders wordt de test ook nog eens bepaalt door de lens. Een toplens tekent een stuk scherper dan een goedkoop kitlensje en op de een of andere manier zal je dat toch terug zien in zo'n vergelijking.
Mooiste is als alles met dezelfde lens gedaan kan worden, maar dat is utopie  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #10 Gepost op: 8 november 2009, 18:11:52 »
@asplz (Ruurd): geen idee wat je met deze post wil zeggen!  :-\  De vergelijkingen zeggen meer over de sensors dan over de gebruikte lenzen...

Gr. Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

asplx

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2009, 20:16:25 »
Even een vraagje....  :-\

Hoe wil je die camera's dan vergelijken:
a:  mét body-dop  :'(
b:  zonder body-dop  :-X
c:  zonder lens  :-[
d:  mét lens  :-*
d1: met één type third-partylens met verschillende vattingen;  :dance:
d2: met gelijksoortige lenzen van de camera-merken;  :-\

Groeten,

Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2009, 16:43:25 »
Jammer dat de K-x nog niet in het lijstje staat. De K-x heeft dezelfde sensor als de Nikon 5000 en daar zou je dus geen of heel weinig verschil tussen moeten zien. Als er wel grote verschillen zijn, dan worden die veroorzaakt door de software en de gebruikte algoritmes. Dat geeft dan ook veel meer aan welke prioriteit de ene of de andere club toekent aan hun beeldverwerking modules.

grtz, Andre

Ik denk dat er toch nog aardig wat verschillen zullen zijn doordat Pentax heel anders omgaat met de omzetting naar Jpeg. Bij nikon en sony zie je ook aardig wat verschillen terwijl die toch ook vaak dezelfde sensors gebruiken.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #7 Gepost op: 6 november 2009, 13:45:45 »
Jammer dat de K-x nog niet in het lijstje staat. De K-x heeft dezelfde sensor als de Nikon 5000 en daar zou je dus geen of heel weinig verschil tussen moeten zien. Als er wel grote verschillen zijn, dan worden die veroorzaakt door de software en de gebruikte algoritmes. Dat geeft dan ook veel meer aan welke prioriteit de ene of de andere club toekent aan hun beeldverwerking modules.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline FBfotografie

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2009, 12:54:23 »
Ja een goed model kan dat ;)

De setup moet toch een keer worden afgestoft, lijkt me leuk om te zoeken naar verschillen in de foto's :P

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2009, 11:10:10 »
Op http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM vind je vergelijkingsfoto's op alle iso waardes tussen veel merken en types camera.
Ik vindt het wel knap van die dame om bij elke camera precies dezelfde houding aan te nemen  :D

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2009, 10:49:40 »
Pentax houd zich meer dan prima staande t.o.v. de concurrentie! Pentax kiest voor meer detail, dat is duidelijk! Softer maken kan altijd nog, andersom is een stuk lastiger! Bedankt voor je tip Frank!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Vergelijking camera's op verschillende iso's
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2009, 10:48:34 »
Het is gewoon waar wat men zegt. Pentax behoud vooral detail, terwijl de concurent er even een fikse blur overgooit....ik wil detail, punt! Ik heb daarom ook de k7 aangeschaft. Wil je beter kwaliteit, dan vind je dat niet snel in het crop camera segment en moet je over naar de fullframe (=2x zo duurt, lenzen onbetaalbaar en gewicht van 2 bakstenen).


Is ook al een tijdje mijn idee.

Het hele ruisverhaal (over alle merken heen) krijgt om te beginnen al veel te veel aandacht: in prints zie je er vaak niets van terug. En als je het dan toch over ruis wil hebben: ofwel ga je voor de combinatie minder ruis/minder detail ofwel accepteer je wat meer ruis maar behoudt je detail. En dit zolang je binnen APS-C blijft.

Wil je écht betere hoge-isoprestaties? Stop dan met zeuren en koop een FF: met alle voor- en nadelen van dien. Maar of je daar in de output ook echt het verschil van ziet is nog niet zeker ...