Auteur Topic: strobist workshop  (gelezen 2362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:strobist workshop
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2010, 23:31:26 »
hm, ik had mijn hoge hoge hoed voor plechtige gebeurtenissen, al laten afstoffen door mijn vrouw ;D

 :)
ik zal m'n vriendin eens vragen, of ze het leuk vind, als ik met een hoge hoed op naast haar lig...  :evil:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:strobist workshop
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2010, 23:31:26 »

Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:strobist workshop
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2010, 21:11:39 »
Komp ur an...
Ben weer zo'n beetje opgeknapt.
Ik heb nogal met griep in bed gelegen. :(
En als dat nou een leuke meid was, zou ik dat niet zo erg vinden...  ;D



hm, ik had mijn hoge hoge hoed voor plechtige gebeurtenissen, al laten afstoffen door mijn vrouw ;D
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

asplx

  • Gast
Re:strobist workshop
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2010, 20:41:17 »
Komp ur an...
Ben weer zo'n beetje opgeknapt.
Ik heb nogal met griep in bed gelegen. :(
En als dat nou een leuke meid was, zou ik dat niet zo erg vinden...  ;D


Offline Jurrien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 318
  • Geslacht: Man
  • K 20, een uitdaging!
Re:strobist workshop
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2010, 19:57:02 »
Oei....
Dat ben ik nou vergeten... :(. Ik hebbut nie meer gezien...

Eerst de conclusie:
Was het de moeite waard: Ja,zeker
Voor wie: voor iedere flits-instapper en wat meer ervaren fotograaf, die weet hoe zijn /flitser werkt.

Wat krijg je:
Niet alleen maar koffie, thee, gevulde koek, maar vooral een uitleg van flitsers van verschillende merken en hoe die gepresenteerd worden.
Zo zijn er merken, die het richtgetal opgeven bij 100 ISO, maar ook die opgeven bij 200 ISO
Er zijn merken, die het richtgetal van de flitser opgeven bij een brandpuntsafstand van 35 mm, andere bij 50mm en weer andere bij 85 mm...

En dan kunnen de getallen die Canon, Nikon, Pentax en Sonykaminolta op de flitser zetten veel op elkaar lijken en tóch zeer veel verschillen.
Allereerst is hierover uitleg gegeven en uitgelegd wat het richtgetal is, waar het toe dient en hoe je er mee kunt/moet rekenen.

Vervolgens werd er uitgelegd, hoe een belichtingsmeter werkt en witte én zwarte vlakken naar een belichting van 18% grijs trekt. En hoe een automatische flitser dat doet...
Beide inleiders waren los van elkaar tot de slotsom gekomen, dat automatische flitsers nogal eens onvervacht kunnen reageren. Aanbevolen werd danook, om de flitsers niet in de automatische stand te gebruiken, omdat er zóveel software inzit die van alles en nog wat in de berekeningen betrekt, dat volstrekt onduidelijk is, wát dat is én wanneer de flitser dat doet... én wat de uitkomst is.  :-\

Toen was er koffie....

Na de koffiepauze werd met lichtbeelden getoond, hoe flitsfotografie toegepast kan worden, om onderwerpen op te helderen t.o.v. de achtergrond en los te maken van de achtergrond én hoe daar door de oudere garde over wordt gedacht en hoe de jongere garde het steeds vaker toepast, zowel in film/video als in de fotografie. Boeiend om te ervaren...
En toen ik s'avonds thuis kwam, lag mijn eerste senioren-reiskaartje + Railrunner van de Nederlandse Spoorwegen op de deurmat...  :-\
Moet je nagaan...een jaar of wat geleden zei ik tegen de kinderen: "Jongens, ik geloof dat ik oud begin te worden... ." "Nee, pap, dat bén je al." Waarop ik zei: "Jeroen, ikwil niet veel zeggen" en Jeroen prompt zei: "nou, pap,dan houd je mond maar..." 't kon wel familie weze...

Hebben jullie dat nou ook?

Morgen deel 2, want denk nou maar niet, dat dit het allemaal was....

Wel terusten,
Ruurd

Trefwoorden:
Afstand flitser - model
Afstand model - achtergrond
Grootte van de lichtbron en het effect ervan
Hoe de lichtbron te vergroten
Diffusors
Het effect van diffusors
Verdere hulp middelen.

Waar blijft deel 2 ::) ::) ::)
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

asplx

  • Gast
Re:strobist workshop
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2010, 01:27:22 »
Veel plezier voor degenen die gaan ....doe Bram Jonker de groeten!!
Oei....
Dat ben ik nou vergeten... :(. Ik hebbut nie meer gezien...

Eerst de conclusie:
Was het de moeite waard: Ja,zeker
Voor wie: voor iedere flits-instapper en wat meer ervaren fotograaf, die weet hoe zijn /flitser werkt.

Wat krijg je:
Niet alleen maar koffie, thee, gevulde koek, maar vooral een uitleg van flitsers van verschillende merken en hoe die gepresenteerd worden.
Zo zijn er merken, die het richtgetal opgeven bij 100 ISO, maar ook die opgeven bij 200 ISO
Er zijn merken, die het richtgetal van de flitser opgeven bij een brandpuntsafstand van 35 mm, andere bij 50mm en weer andere bij 85 mm...

En dan kunnen de getallen die Canon, Nikon, Pentax en Sonykaminolta op de flitser zetten veel op elkaar lijken en tóch zeer veel verschillen.
Allereerst is hierover uitleg gegeven en uitgelegd wat het richtgetal is, waar het toe dient en hoe je er mee kunt/moet rekenen.

Vervolgens werd er uitgelegd, hoe een belichtingsmeter werkt en witte én zwarte vlakken naar een belichting van 18% grijs trekt. En hoe een automatische flitser dat doet...
Beide inleiders waren los van elkaar tot de slotsom gekomen, dat automatische flitsers nogal eens onvervacht kunnen reageren. Aanbevolen werd danook, om de flitsers niet in de automatische stand te gebruiken, omdat er zóveel software inzit die van alles en nog wat in de berekeningen betrekt, dat volstrekt onduidelijk is, wát dat is én wanneer de flitser dat doet... én wat de uitkomst is.  :-\

Toen was er koffie....

Na de koffiepauze werd met lichtbeelden getoond, hoe flitsfotografie toegepast kan worden, om onderwerpen op te helderen t.o.v. de achtergrond en los te maken van de achtergrond én hoe daar door de oudere garde over wordt gedacht en hoe de jongere garde het steeds vaker toepast, zowel in film/video als in de fotografie. Boeiend om te ervaren...
En toen ik s'avonds thuis kwam, lag mijn eerste senioren-reiskaartje + Railrunner van de Nederlandse Spoorwegen op de deurmat...  :-\
Moet je nagaan...een jaar of wat geleden zei ik tegen de kinderen: "Jongens, ik geloof dat ik oud begin te worden... ." "Nee, pap, dat bén je al." Waarop ik zei: "Jeroen, ikwil niet veel zeggen" en Jeroen prompt zei: "nou, pap,dan houd je mond maar..." 't kon wel familie weze...

Hebben jullie dat nou ook?

Morgen deel 2, want denk nou maar niet, dat dit het allemaal was....

Wel terusten,
Ruurd

Trefwoorden:
Afstand flitser - model
Afstand model - achtergrond
Grootte van de lichtbron en het effect ervan
Hoe de lichtbron te vergroten
Diffusors
Het effect van diffusors
Verdere hulp middelen.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2010, 01:33:42 door asplx »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:strobist workshop
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2010, 08:53:41 »
Veel plezier voor degenen die gaan ....doe Bram Jonker de groeten!!
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

asplx

  • Gast
Re:strobist workshop
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2009, 23:14:35 »
Ik heb me opgegeven voor februari, mede omdat januari al vol zat....

Groeten, Ruurd

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:strobist workshop
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2009, 15:04:51 »
Wou net mijzelf aanmelden zie ik dat januari al vol is, jammer :(
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:strobist workshop
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2009, 16:20:53 »
Misschien dat ik wel ga... moet even kijken hoe ik zit met de agenda & school.

Als ik ga, ga ik met de trein vanaf Dordrecht, ik kan dan meerdere personen meenemen met 40% korting als er interesse is?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Mharda

  • Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:strobist workshop
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2009, 10:46:14 »
Ik heb ingeschreven voor 29 januari... De datum in februari valt in een schoolvakantie.

Bevestiging ontvangen! Wie gaat nog meer?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:strobist workshop
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2009, 06:34:48 »
Links onderaan zit een knop waarmee de openingsposter berichten aan de agenda kan toevoegen. Nu heeft een mod het al voor je gedaan :)

Ik heb ingeschreven voor 29 januari... De datum in februari valt in een schoolvakantie.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
Re:strobist workshop
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2009, 20:45:21 »
ik weet niet hoe en of ik het aan de agenda kan toevoegen. is iets voor de mods toch?

ik zit te twijfelen. het lijkt mij wel heel leuk en voor een schappelijk prijsje.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:strobist workshop
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 20:41:56 »
Als je kunt en wilt moet je het doen.
Bram is een goede kennis van me. Erwin ken ik ook. Geven heel gedreven de lessen.
Dan leer je echt wat het werken met licht kan betekenen.

Greetz,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:strobist workshop
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2009, 19:28:52 »
Jos, koppel deze data even aan de agenda aub...

Ik heb wel zin!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1860
  • Geslacht: Man
strobist workshop
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2009, 19:25:21 »
« Laatst bewerkt op: 7 december 2009, 20:59:38 door vvo »
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"