Auteur Topic: Pentax k200(D) & oude lenzen  (gelezen 4993 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

nandoras

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2009, 00:11:04 »
Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties! ( zo snel en zoveel had ik niet verwacht ;)!
Ik heb nu in ieder geval  weer wat dingen om uit te zoeken en te vergelijken.
Over het k200(d) verhaal heb ik in het vele zoeken per ongeluk een foutje gemaakt,
ik had op kamera-express een k2000 gezien. Daarna ben ik echter bij reviews op verschillende websites
terecht gekomen bij de k200d en heb ik een nulletje over het hoofd gezien, excuus voor de onduidelijkheid.

Ik ga de komende dagen in ieder geval de door jullie aangedragen camera's eens allemaal rustig digitaal
en sommige wellicht ook in het echt bekijken. En daarna heb ik denk ik wel weer een aantal vragen.

Om alvast op de lenzen terug te komen hebben ze allemaal geen AF en geen A ring zover ik weet. Dat maakt
het denk ik voor mij als beginner wel een stuk lastiger maar als ik bij mijn aanschaf ook een 'nieuwe' lens aanschaf
kan ik daar eerst wat ervaring mee opdoen.

De tweedehands camera's trekken overigens ook zeker mijn aandacht maar ik ben er dan altijd bang voor dat er niet goed mee
omgegaan is en de kwaliteit niet meer zo is zoals het hoort te zijn.

Ik woon trouwens vlakbij Woerden!
Nogmaals bedankt!


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2009, 00:11:04 »

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #12 Gepost op: 8 december 2009, 20:13:18 »
Maak je woonplaats bekend, dan zijn er op dit forum vast wel mensen die je hun camera willen laten zien, en eventueel laten proberen met een lens van je vader. De ruisverschillen zitten volgens mij in het verschil van beeldchip. (CCD of CMOS) Succes.


K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2009, 19:52:24 »
Precies  ;)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2009, 19:26:10 »
Het ligt er maar aan wat je wilt...
We hebben het hier niet over de K20D, dat is een flinke stap hoger (en prijziger). Maar zeker als beginner doe je met een K200D of K-m, K-x geen slechte keuze!
Voordelen:
- eenvoudiger te bedienen
- compacter (een K10D is fors groter, dat wil niet iedereen!)
- kwaliteit van de foto's is gelijk aan die je met een K10D kan maken
- batterijen i.p.v. accu (met eneloops is dit zeker geen nadeel en in geval van nood kan je AA batterijen op iedere straathoek kopen)

Waarmee ik niks ten nadele van de K10D wil zeggen, het is maar wat bij je past.
Zit er iets meer rek in het budget, dan zou ik een K-x zeker in overweging nemen... (€499 bij Konijnenberg)

Carel
 

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2009, 19:14:55 »
Toch heeft Cemi ook een punt als hij zegt dat je zeker de nieuwe K-X mee moet nemen in je overweging. De allernieuwste techniek (camera is net uit), alle lenzen bruikbaar, beste ruisprestatie van alle PENTAX camera's als ik de reviews moet geloven en ook spiksplinternieuw betaalbaar...

De goude tip is toch: neem een camera in je hand en probeer hem uitgebreid uit... Wellicht wonen er forumleden bij je in de buurt waar je langs mag komen.... Dan kan je echt praktijkinfo krijgen...
 
 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

bbwijdieks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2009, 17:37:00 »
Een 2e hands k10d/k20d zou ik ook overwegen.
De eerst genoemde kost slechts 240 euro hiero op het forum!
Voor een k20d betaal je +/- 420 euro voor enkel de body
k10d/k20d zijn op alle fronten beter dan de k200d en het verschil in prijs is minimaal

Ik heb zelf ook een k200d gehad, prima camera hoor maar het gat tussen een k20d en een k10d is groter dan je denkt.
Ik was er verbaast over....
Enkele verschillen:
-De AF op een k10d/k20d is een fractie sneller
-de buffer is groter [15 RAW opnames]
-grotere zoeker
-tal van snel toetsen
-P & Tav stand
-schermverlichting hulpdisplay
-afwerking/ergonomie is een fractie beter
Kortom een stuk verfijnder!
« Laatst bewerkt op: 8 december 2009, 17:48:56 door Berend »

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2009, 17:35:17 »
Een tweedehands K10D of K20D zou ook een prima overweging kunnen zijn lijkt me. De prijs ervan kan heel aangenaam zijn, want er is een redelijk aanbod van de K10D (op het moment even iets meer aanbieders dan kopers op marktplaats en hier op het forum). Dan heb je de voordelen van wheater-sealing, maar de camera is wel wat groter en zwaarder. Bij deze kun je beter ook een reserve batterij meenemen, maar ook die zijn makkelijk verkrijgbaar.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2009, 15:19:18 »
Een niet onbelangrijk voordeel van de K200D vindt ik de display bovenop de body.
Ik heb zelf de K100d Super en ik dacht hetzelfde. Maar is het niet zo dat die functie tijdens het schieten overgenomen wordt door de LCD achterop? Of ik achterop of boven kijk zou me niet zoveel uitmaken. Voor iemand wiens eerste camera het is, vermoed ik niet dat het veel uit zou maken, het is deels wat je gewend bent.

Een ander zeer belangrijk voordeel van de K200D vindt ik, is dat hij gewone (oplaadbare) AA batterijen gebruikt.
Dat geldt voor alle 'instappers' van Pentax (ook K-x) en is zeker een groot voordeel voor reizen omdat ze eigenlijk overal verkrijgbaar zijn. Zeker belangrijk om mee te nemen (eh... qua overweging dus :) )

Wat betreft de kitlens, zorg wel dat je een DA 18-55 F3.5-5.6 AL II
Is zeker beter maar toch wel duurder.
Verliefd op de K-1

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2009, 13:00:31 »
Ik heb de K200D nu bijna een jaar in gebruik en hij bevalt prima.
Een niet onbelangrijk voordeel van de K200D vindt ik de display bovenop de body.
Die gebruik ik heel vaak en wil hem nooit meer missen.
Een ander zeer belangrijk voordeel van de K200D vindt ik, is dat hij gewone (oplaadbare) AA batterijen gebruikt.
Indien je de zogenaamde Eneloops gebruikt kun je daar honderden foto's mee maken.
En AA batterijen kun je ingeval van nood "all over the world" kopen.
Daarnaast is de K-x natuurlijk weer wat moderner met nieuwe features die de K200d niet heeft.
Jammer alleen dat bovengenoemde niet meegenomen zijn.

Wat betreft de kitlens, zorg wel dat je een DA 18-55 F3.5-5.6 AL II neemt in plaats van de gewone AL.
De II is volgens verschillende testen een stuk scherper en zal niet veel duurder zijn.

Cees

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2009, 10:40:23 »
Er is geen verschil tussen "K200" of "K200D". De officiële naam is "K200D".
Ik heb de K100D Super, de voorloper van de K200D. Hij bevalt mij prima ook al wordt het soms een instapmodel genoemd. Je kunt alles handmatig instellen. Hij werkt met SDM-objectieven, d.w.z. met objectieven met een eigen scherpstelmotor. (Alleen bijv. met het toepassen van meerdere flitsers tegelijk zijn er beperkingen.)  De K200D heeft minstens dezelfde mogelijkheden.
Het is misschien ook een idee om een gebruikte K10D-body aan te schaffen. Die worden hier op het forum wel te koop aangeboden. Ik zou wel zien dat ik er een 18-55 kitlens bij kocht. (Let op: daar zijn verschillende versies in. De eenvoudigste: de DA 18-55 F3.5-5.6 AL mag nieuw niet meer dan ca. 40 euro kosten.)
Zie bijv. http://www.pentax.co.uk/en/group/6/Photo_Cameras.html voor specificaties van DSLRs.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2009, 10:31:18 »
Ze zullen K200d bedoelen, er is geen K200. Ik heb geen ervaring met dit model. Het eentje die nu niet meer nieuw gemaakt wordt. Het huidig 'instapmodel' is de K-x. De K-x is kleiner, lichter, heeft live-view, kan video opnemen en heeft een betere beeldsensor. De K200d is wel weather-sealed (kan beter tegen vuil en vocht). Er zijn meer verschillen maar ik noem even uit mijn hoofd de belangrijkste. Zie de specs vergelijking (als die je wat zeggen) hier: dpreview.com. Onder het plaatje van de K200d staat "Our in-depth review" wat een link is naar de uitgebreide review.

De 'oude' lenzen zullen het doen op alle moderne Pentax camera's. Maar hebben ze AF (automatische scherpstellen) en als ze dat niet hebben, kan je zonder? Hebben ze een 'A' stand op de diafragma ring? Zo niet, werken ze prima maar is het iets meer werk om de juiste belichting in te stellen wat lastig kan zijn als je nog niet veel ervaring hebt met (spiegelreflex) fotograferen.

De 18-55 lens is op zich heel prima qua kwaliteit. Daarnaast is ie licht en compact wat prettig is als je reist. En mocht je m kwijtraken (gestolen) of mocht ie stuk gaan dan koop je een nieuwe voor € 40. De belangrijkste redenen om de K200d boven de K-x te verkiezen zijn geld (ongeveer € 100) en weather-sealing. Mocht je perse de weather-sealing willen, kan je ook kijken of je de K200d tweedehands kan kopen, dan zou ik niet meer dan € 300 betalen met de kitlens. Maar eerlijk gezegd: als net begint met fotograferen en een goede camera wil en je kan zonder weather-sealing, zou ik de K-x sterk overwegen. De reviews zijn over het algemeen zeer lovend, kijk maar naar links in deze thread.

Ik hoop dat dit helpt. Succes met je keuze!
« Laatst bewerkt op: 8 december 2009, 12:08:00 door joostdh »
Verliefd op de K-1

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2009, 10:25:43 »
Eén probleem zal ik direct uit de wereld helpen....er bestaat geen K200! Ze hebben gewoon vergeten er een "D"achter te zetten.
Verder is de K200D een prima camera, zeker voor 409 euro. (neem sowieso de kitlens erbij!)
Qua ruis is deze camera 1:1 vergelijkbaar met de K10D, er zit dezelfde beeldsensor in. Tot en met iso 800 gewoon heel prima, daarboven wordt het wat minder.
In dit topic staat o.a. een link om diverse camera's met elkaar te vergelijken op iso.

Succes!

Groeten, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

nandoras

  • Gast
Pentax k200(D) & oude lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2009, 09:11:13 »
Hallo allemaal komend jaar ga ik veel door Azie en hiervoor wil ik graag een spiegelreflexcamera kopen. Ik ben een beginnend fotograaf en wil daarom kiezen voor een instapmodel.
Mijn oog viel op de pentax k200(d) omdat ik er zojuist achter kwam  dat mijn vader nog een aantal oude pentax lenzen heeft liggen van de tijd dat er nog analoog werd gefotografeerd. Het betreffen de volgende lenzen: een 80-200 mm lens, 50 mm vastbrandpunt, groothoek 28-88 mm. Ik zag op kamera-express een pentax K200(geen k200d zijn er verschillen??) voor 389 alleen de body en 409 met 18-55 lens. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die mijn advies kunnen geven, welke camera is het beste? Zijn er hier mensen met ervaring met beide camera's? werken die oudere lenzen goed bij nieuwere camera's? wat raden jullie aan? Hoe zit het me de ruis bij dit pentax model? Is er nog een verschil tussen de pentax k200 en k200d zoals de camera overal wordt aangeduidt? Zijn de oudere lenzen goed te gebruiken, goede kwaliteit?
Het zou mooi zijn als iemand mij verder zou kunnen helpen.
Alvast bedankt!!