Auteur Topic: Dream on...  (gelezen 2329 keer)

Jolandavangemmert

• Gast
Re:Dream on...
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2009, 21:49:11 »
Beste Allemaal,

Nee hoor jullie hebben mij niet afgeschrikt. Ik kan er alleen maar van leren.
Het is een spontane foto, genomen bij opa en oma op de bank. We hadden eerst een tijd gewandeld en uiteraand foto's gemaakt van de sneeuw. Nadat we even wat hadden gedronken is Julian (mijn zoontje) naar buiten gaan kijken. Ik vond het wel een leuke pose. Hij zat aan de ene kant van de bank en ik aan de andere kant. Gezien mijn Tamron altijd op mijn camera zit heb ik deze gebruikt (gezien het 'snel' moeten schieten).

Nogmaals bedankt en als ik weer wat leuks heb, lezen jullie mij zeker weer...!!!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2009, 21:49:11 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2009, 18:23:39 »
Wat een hoop commentaren, fotobewerking en een instruktiefilm (heel leerzaam overigens en gezien de fullframe camera, is dat voor onze Pentax de 50-135mm lens). Ik hoop dat we Jolanda niet hebben afgeschrikt met al onze bemoeienissen. Blijft namelijk een leuk portret.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2009, 11:26:46 »
Met een teleobjectief kan je meer met de scherptediepte. Een 70-200mm op FF is een veelgebruikt objectief voor portretten.
Met de K10D zat ik veel op 50mm tot 135mm.

Leerzaam filmpje.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7MNvYqUymQc[/youtube]

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2009, 08:56:24 »
Ja, telelenzen hebben bepaalde effecten, maar ik ben het niet eens dat ze daarom ongeschikt zijn als portretlens. In mijn ervaring voldoet 100-200mm prima, en ik begrijp van (beroeps)portretfotografen ook dat ze redelijk veel op die afstand schieten. Iedere lens heeft zijn karakteristieken en levert, mits goed gebruikt, mooie platen...

En die communicatie met het model op 200mm valt wel mee hoor.... :) Bij een portret zoom je in sta je echt nog op praat afstand...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2009, 01:22:57 »
Ik ben het met Cemi eens.

Ik vind het een leuke foto en dat is het ook.
Ik heb bewust nog geen commentaar gegeven.

Maar 250 mm voor een portret.... Nee, sorry, echt niet.
=> 1 De communicatie-afstand met het model wordt te groot  :(
=> 2 en het hoofd wordt plat geperst.  :o
(de klikklik-foto van Kees geeft daardoor een veel te sterke, onnatuurlijke vertekening te zien, jammer)

De reflecties zijn weggehaald, maar één belangrijk manco is blijven staan:
De wang verspringt in de bril, wat vooral op de randen van het montuur goed te zien is.
En is ook lastig te herstellen. Ik heb iemand gefotografeerd met glazen -15 en kon alleen met rectouche het aller ergste wat verdoezelen.

ad 1: Door een kortere afstand tot je model - in dit geval je kind - kun je dat, ook zonder door de camera te kijken, zien. Oefen-kijk tip: Laat iemand met een bril tegenover je plaats nemen, trek de aandacht en laat die persoon langzaam het hoofd draaien.
Door een kortere afstand tot het model comuniceer je beter en gemakkelijker en kun je zonder -al te - veel aanwijzingen het hoofd zó laten draaien, dat dit verspringen van de wang in de bril wegvalt.

Een teletoeter van 250 mm is goed voor spontane foto's op een wat grotere afstand, maar niet voor een echt portret.
Daarvoor voldoet 55 mm tot 70 mm het best in APS-c. (~80 - 105 mm in kleinbeeld; ~ 150 - 200 mm op 6x6)

Ook korter is niet echt aan te bevelen, omdat dikke wangen dan echt bolle wangen (Knabbel-en-Babbel-effect) optreedt: Hamsterwangen.
En ook dat wil je je kind niet aandoen...

Jolanda,
Ik wens je veel plezier met - ook - deze vorm van fotografie.
Neem de tips mee en doe er je voordeel mee.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 22 december 2009, 01:33:56 door asplx »

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2009, 23:12:48 »
leuke foto jolanda, de bewerking van Cire maakt de foto zeker beter.

je kunt zeker met deze lens ook hele mooi foto's maken Jolanda af en toe zet ik deze lens ook nog wel eens op mijn body,

de volgende foto heb ik ook gemaakt met de tamron 18-250, op 250mm f6,3

klik klik

op naar de volgende foto's Jolanda  ;)

gr kees.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 23:17:33 door kdj »

Karin

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2009, 21:49:10 »
toen ik de foto zag vond ik 'm mooi. Toen ik de bewerking zag dacht ik: wauw.
Een mooie foto is nu nog mooier gemaakt. Echt prachtig om te zien.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2009, 17:58:49 »
Cire,  :respect: voor je bewerkingen....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2009, 16:31:08 »
Mooi gedaan Cire....

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2009, 14:01:44 »
Jolanda,
ik vind dit een heel mooi portretje
Voor zover je dat kan zien van je avatar lijkt je zoontje veel op jou.
Er is veel gezegd over de gebruikte brandpunt afstand en diafragma.....
Nou stopt dat maar ergens in je fotokoffer en lees dat nog maar eens na als je echt niets anders te doen hebt.
Waarheden zijn niet altijd zo relevant.
Het is een beetje hetzelfde als in een auto... Daar kijk ik ook niet altijd op mijn toerenteller als ik schakel en rijd ik precies zo, dat ik het meest effectieve omga met snelheid en benzinegebruik. Ik denk dat ik dan continue op mijn meters kijk en vergeet op de weg te kijken.

Je hebt vooral naar je onderwerp gekeken en dat is goed
Ik heb er iets aan gesleuteld, want de kleur was niet helemaal correct op mijn gecallibreerd scherm.
Daarnaast vind ik dat Erik gelijk heeft, dat je zoontje ruimte nodig heeft om te kijken.
Ook de reflektie van de bril op z'n voorhoofd is nu weg.
Allemaal makkelijk op te lossen met een fotobewerkingsprogramma (je digitale doka).
Oja ik heb de kleur van de lippen ietje minder verzadiging gegeven, ik vond het nogal onnatuurlijk rood ( kou ?)

Mooi portret van een mooi kind (dat laatste wist je natuurlijk al)
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2009, 09:50:43 »
Allereerst gewoon complimenten. Heel mooi portret, niets mis mee. Daarmee leg je meteen de lat voor jezelf hoog, dus opmerkingen zijn altijd over details...;)

Ik vind de kadering eigenlijk best wel apart, een klein reepje van de bovenkant zou wel kunnen. Ron heeft gelijk over de diafragma keuze: tenzij je door het licht geen keus hebt, presteert elke lens op twee stops diafragmeren optimaal. Maar zoals gezegd, dat zal je in de foto minimaal terugzien. Ook wat brandpuntsafstand betreft heeft Ron gelijk. Ik zou voor portretten op 200mm schieten. Is één stapje naar voren :)

Mijn toevoegingen: voor een topshot zou ik het tongetje in de gaten houden :) en zijn kraag wat anders doen...

De titel dekt voor mij overigens de lading niet... dromen zie ik niet in deze blik...

Ik hoop snel meer van je te zien!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2009, 09:40:33 »
Ik ben het met Erik eens en had liever wat meer ruimte gezien aan de linkerkant...

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2009, 23:14:22 »
Leuk spontaan portret, hoewel ik denk dat iets van de bovenkant weg croppen de foto wel goed zou doen (imv de (te) donkere rechter-boven-hoek van de foto).

greetz,
Erik

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2009, 22:56:30 »
Leuk gedaan...

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2009, 22:53:32 »
Een mooi portret. Vraagje, heb je nu net te lang gewacht of was je te snel, dat de rode blos die je krijgt als je vanuit de kou naar binnen gaat bijna niet zichtbaar is?

Nog wat vraagjes.
Je gebruikt de Tamron 18-250mm. Een review voor deze lens staat hier: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1009/cat/all

De foto heb je gemaakt op 250mm (is de maximale zoom) en f6,3 (is het grootste diafragmaopening bij die zoom) waardoor je eigenlijk een beetje het minst goede deel van de prestatie van je lens gebruikt voor het maken van deze foto. Dus zou een stop lager naar f8 de lens verbeteren en iets minder zoom naar 200mm of liefst nog iets lager je ook weer helpen. Voor een portret is dit een vrij ongebruikelijke zoom. Wellicht dat anderen daar nog wat meer over kunnen vertellen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2009, 23:06:53 door RonHendriks »

Jolandavangemmert

• Gast
Dream on...
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2009, 22:30:08 »

Graag jullie reactie...
Mijn zoontje na een paar uur sneeuw even uitrusten met het zonnetje in zijn gezicht.